Barça

Et quadra o no et quadra?

La nova samarreta del Barça genera certa controvèrsia entre els culers. L’aposta arriscada per l’estampat de quadres no acaba de convèncer i algunes veus consideren que s’ha traït l’essència i lamenten que aquests temes no passin per l’assemblea

Innovació o romanticisme? Atreviment o essència? La nova samarreta del FC Barcelona per a la temporada 2019/20 no ha deixat ningú indiferent. Agrada molt o no agrada gens. O blanc o negre. No hi ha terme mitjà.

Ahir va ser el primer dia en què socis i aficionats van poder adquirir oficialment el nou equipament, ja disponible en totes les Barça Store i als canals de distribució habituals. Dilluns al vespre, alguns afortunats van poder-la comprar en exclusiva, en la festa de presentació organitzada pel club a la FCBotiga del Camp Nou. L’acte va reunir prop de sis-centes persones, tres-centes d’elles socis, i va tenir padrins de luxe, com ara Marc-André ter Stegen i Riqui Puig. També hi van ser presents el president, Josep Maria Bartomeu; el vicepresident esportiu, Jordi Mestre, i la responsable del futbol femení, Maria Teixidor. En el seu 120è aniversari el club i Nike, tal com es va explicar, han decidit apostar per un model trencador, inspirat en els blocs de l’Eixample barceloní. Cromàticament manté el blaugrana, però diu adeu a les històriques i clàssiques franges verticals de tota la vida. L’estampat de quadres recorda clarament la samarreta de Croàcia.

L’aposta, arriscada, respon absolutament a una qüestió de màrqueting. Fa anys que els clubs de primer nivell es veuen abocats al canvi de disseny constant per vendre més i més samarretes. Nike no ha imposat cap disseny. Nike proposa i la directiva decideix. Així ha estat també en aquest cas. La directiva sempre ha tingut cintura per vetar dissenys si no han agradat de portes endins. Però en aquest cas concret, des del club s’ha donat llum verd a l’estampat de quadres.

La proposta, com era evident, ha generat divisió d’opinions. El nou disseny agrada a alguns aficionats, però majoritàriament hi ha hagut moltes crítiques a les xarxes socials. També en les veus de l’entorn consultades per aquest diari. Exfutbolistes com ara Pere Valentí Mora i Carles Rexach, i excandidats a la presidència com per exemple Jordi Majó, Santi Salvat i Jordi Medina coincideixen: no els agrada. La mateixa opinió que tenen el portaveu de Seguiment FCB, Marc Cornet, i el president de la Penya Almogàvers, Albert Yarza. S’imposa el classicisme. A mort amb les franges verticals. Tots entenen que la venda de samarretes suposa una notable font d’ingressos per al club, però lamenten que es traeixi la identitat i alguns fins i tot consideren que canvis tan radicals com aquests haurien de ser sotmesos a aprovació en l’assemblea de socis.

Víctor Font, futur candidat a la presidència, no pren partit quant a gustos, però també considera que seria pertinent escoltar el soci abans de prendre segons quin tipus de decisions. Ell i la plataforma barcelonista El Senyor Ramon creuen que aquesta hauria estat una ocasió ideal per sotmetre la samarreta a un procés d’opinió entre els socis a través del vot electrònic. Menys crític quant a estètica és l’excandidat Toni Freixa. No li desagrada.

Aquesta no és la primera vegada (ni serà segurament l’última) que el disseny de la samarreta provoca controvèrsia. En la història recent tenim casos com ara el de la samarreta amb franges horitzontals del 2015, que també va aixecar polseguera. O la del centenari, meitat blava i meitat grana i amb l’escut al mig. O aquella samarreta Kappa del curs 93/94, amb certs elements blancs. Com sempre, qüestió de gustos.

1. T’agrada la nova samarreta del Barça per a la temporada 2019/20? 2. Per què? 3. El canvi de disseny hauria de ser aprovat en assemblea?

Pere Valentí Mora Exporter del Barça

1. No.

2. Està bé per passejar per Platja d’Aro ara a l’estiu, però no per jugar al Camp Nou. El Barça és un club de futbol, no una botiga de roba. A casa tinc la del Cruyff autèntica. Aquesta és la bona. M’agrada amb franges verticals i amples.

3. No. És una decisió de club. Ho fan tots ara.

Albert Yarza President Penya Almogàvers

1. No.

2. Jo encara vaig amb una samarreta Meyba, imagina’t... No m’agrada que es canviï el disseny cada any per simple màrqueting. Les franges són un símbol del Barça, però el futbol modern et condueix a desvirtuar els símbols dels clubs. És així de trist.

3. Sí. Ho veuria bé.

Jordi Medina Excandidat a la presidència

1. No.

2. Soc molt clàssic. Un nostàlgic. Portaria encara la de l’Asensi. Entenc que busquin models atrevits per vendre samarretes als turistes, però els invents els deixaria com a molt per al tercer equipament. Estèticament no m’agrada. Soc de franges verticals.

3. Jurídicament, no.

Toni Freixa Exdirectiu i excandidat

1. No em desagrada.

2. Sobta d’entrada, però no crec que el club no s’hi identifiqui pels quadres.

3. La directiva té competències per fer-ho. El Barça hauria d’articular mecanismes de participació en temes com aquest.

El Senyor Ramon Plataforma barcelonista

1. No podem donar una resposta com a grup, tenim disparitat d’opinions.

2. (-).

3. És més un assumpte de formes que estètic. Han fallat en la manera de fer les coses. Apostem per la introducció del vot electrònic com a procés d’opinió i decisió habitual entre els socis i sòcies del Barça. Aquesta era una ocasió ideal.

Marc Cornet Portaveu de Seguiment FCB

1. No.

2. No m’hi sento identificat.

3. Els estatuts haurien de recollir unes línies mestres sobre la samarreta. El departament de màrqueting hauria de treballar a partir d’aquí per fer el disseny.

Enquesta de L’Esportiu: un 73% en contra

Molt soroll hi ha hagut a les xarxes socials en les últimes 48 hores envers aquest tema. Ja en el seu dia, quan es van filtrar a la premsa les primeres imatges de la nova samarreta, també hi va haver molts comentaris. A favor i en contra. En l’enquesta realitzada per aquest diari ahir a través de Twitter, la resposta majoritària va ser negativa. Un 73% dels participants van votar en contra de la nova samarreta i només un 27% van votar a favor de l’atrevit nou disseny de Nike.

Carles Rexach Exjugador del Barça

1. No.

2. La veig estranya. Soc clàssic. Passen coses que fa anys semblaven impensables. Com més models hi ha, més samarretes es venen.

3. (-).

Santi Salvat Excandidat a la presidència

1. No.

2. Trenca amb la tradició. Ara som un club que pensa més en el màrqueting que a reforçar els senyals d’identitat que ens fan únics.

3. Sí, si el canvi que s’ha fet és tan exagerat com aquest.

Jordi Majó Excandidat a la presidència

1. No.

2. És ‘infumable’. Molt lletja. Hi podem jugar a escacs al damunt.

3. Sí. Quan afecta l’essència del club cal passar per l’assemblea, però haurien de sortir en globus com amb l’escut.

Víctor Font Candidat a la presidència

1 i 2. (-).

3. Aquesta mena de decisions s’haurien de consultar als socis i sòcies a través del vot electrònic. L’empresa, en aquest cas Nike, proposaria tres opcions que tècnicament els funcionessin (producció, màrqueting…), entre les quals es podria triar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)