Ciclisme

El Tauró mossega baixant

Nibali va guanyar una etapa reina frenètica exhibint-se baixant l'Umbrailpass i rematant Landa a Bormio

Dumoulin va aturar-se a defecar en un moment clau i va salvar el rosa per segons en una persecució en solitari

Itàlia respira alleugerida i el Giro es contrau després de la jornada reina d'ahir. Vincenzo Nibali (Bahrain) va obtenir el setè triomf d'etapa en el Giro superant el basc Mikel Landa (Sky) en el duel final a la meta de Bormio a còpia d'intel·ligència i veterania i els tiffosi van poder celebrar la primera victòria local en l'edició del centenari. La sequera començava a ser gairebé una qüestió d'estat. Mentrestant, Tom Dumoulin (Sunweb) va mantenir el lideratge per mig minut. El neerlandès va respondre bé en la primera de les cinc etapes de muntanya, però va pagar molt cara una urgència estomacal que va patir a les portes de l'últim port i que el va obligar a parar per fer les seves necessitats. A partir de llavors va protagonitzar una espècie de contrarellotge individual durant l'ascens a l'Umbrailpass i en el descens fins a Bormio i va salvar la maglia rosa. Bonificacions a part, va cedir 2:18 amb Nibali, ara tercer, i 2:06 amb Quintana, que li trepitja els talons quan queda molta muntanya.

La llarga i exigent jornada entre Rovett i Bormio (222 km) amb el Mortirolo i el doble ascens a l'Stelvio va ser trepidant i va sacsejar la general, però no hi va haver una carnisseria. Almenys, ahir la sensació era que Quintana, Dumoulin i Nibali caminen a un ritme semblant. L'aturada de Dumoulin va trencar els esquemes dels favorits, que havien rodat junts superant el Mortirolo i l'Stelvio. El neerlandès, tal com va explicar al final, no va poder aguantar més i va parar de cop per resoldre els problemes estomacals. El pilot va quedar desconcertat i durant uns instants no va fer cap moviment esperant-lo. Però a mesura que van aparèixer les rampes el ritme es va animar. El Bahrain Merida va posar la directa gràcies a les pedalades d'un insaciable Pellizotti. El líder, refet i amb un endarreriment de més d'un minut, va començar la caça pràcticament en solitari. Durant un tram va tenir el suport del seu company d'equip Laurens ten Dam, que al final va cedir exhaust.

Mentrestant, al capdavant hi havia els supervivents de l'escapada del dia: Amador i Anacona (Movistar), Landa, Kruijswijk (LottoNL) i Hirt (CCC). Ells havien estat protagonistes en un començament d'etapa ràpid –es va rodar a una mitjana de 50km/h– i van poder formar part d'un grup de més de vint corredors de fins a 16 equips diferents, entre els quals el català Alberto Losada (Katuixa), tot i que ben aviat va quedar despenjat. Entre els escapats hi havia qui buscava l'etapa, com Landa, i qui hi era per qüestions tàctiques, com Amador, Anacona i Izagirre i Ten Dam. Els corredors es van entendre i van demostrar esportivitat a dalt del Mortirolo, cima Scarponi, permetent que Luís León Sánchez (Astana) el coronés primer i homenatgés el seu excompany d'equip, mort fa un mes. El segon port, l'Stelvio, va dinamitar el grup de davant deixant només el quintet esmentat. Kruijswijk va provar sort pujant l'Umbrailpass, però al final va ser Landa qui es va escapar. El basc, primer a l'Stelvio, es veia capaç d'embutxacar-se l'etapa i rescabalar-se mínimament de la decepció que va representar per a ell i l'Sky quedar fora de la lluita per la general aviat.

Quintana i Nibali proven

Però els favorits havien imposat un ritme elevat i havien reduït la diferència amb Landa. Ilnur Zakarin (Katuixa) va encetar les hostilitats. Quintana també va provar les cames dels rivals i Nibali, Pozzovivo i Zakarin el van seguir i van deixar enrere candidats al podi com Pinot i altres noms destacats com Jungels, Yates, Formolo i Mollema, que van formar un segon grup i es van entendre fins a la meta.

Nibali va moure fitxa en els últims metres de l'Umbrailpass i Quintana va reaccionar. La parella va coronar el cim amb un desavantatge de menys de deu segons respecte Landa. El sicilià va recórrer a les grans dots de baixador per atrapar-lo i junts es van plantar a la meta. El basc va portar la iniciativa en els últims metres, però Nibali, més astut, li va guanyar la partida i el va deixar sense premi després de rodar tot el dia al davant i havent-se de consolar amb el lideratge de la classificació de la muntanya. Quintana va baixar a una distància prudencial i va perdre 12 segons mentre Dumoulin completava la remuntada i mantenia les opcions de victòria final.

Avui, 219 km entre Tirano i Canzei amb tres ports puntuables, dos de segona al principi i un de tercera a la meitat.

ELS PROTAGONISTES

Tenia problemes i necessitava parar, no podia continuar. Estic decebut. Estava fort i podia estar amb NIbali i Quintana
T. Dumoulin
ciclista sunweb
16a etapa
1r. V. Nibali (Bahrain)
6:24.22
2n. M. Landa (Sky)
m.t.
3r. N. Quintana (Movistar)
a 0:12
4t. D. Pozzovivo (AG2R)
a 0:24
5è. I. Zakarin (Katuixa)
a 0:34
6è. D. Formolo (Cannondale)
a 1:26
7è. B. Mollema (Trek)
a 1:35
8è. B. Jungels (Quick Step)
m.t.
9è. A. Yates (Orica)
m.t.
10è. T. Pinot (FDJ)
m.t.
General
1r. T. Dumoulin (Sunweb)
70:14.48
2n. N. Quintana (Movistar)
a 0:31
3r. V. Nibali (Bahrain)
a 1:12
4t. T. Pinot (FDJ)
a 2:38
5è. I. Zakarin (Katuixa)
a 2:40
6è. D. Pozzovivo (AG2R)
a 3:05
7è. B. Mollema (Trek)
a 3:49
8è. B. Jungels (Quick Step)
a 4:35
9è. S. Kruijswijk (LottoNL)
a 6:20
10è. A. Yates (Orica)
a 7:00
He perdut l'etapa en els últims metres. Em trobava bé. L'objectiu inicial era la general, no la muntanya
M. Landa
ciclista de l'sky
Ha estat un dia positiu, sabíem que podíem rebaixar el temps amb el líder. El ritme ha estat alt
N. Quintana
ciclista movistar
Ha estat una etapa espectacular. Sóc més a prop, però Dumoulin té l'última crono d'avantatge
V. Nibali
ciclista bahrain merida
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)