Fórmula 1

Exhibició de plata sobre fons vermell

Hamilton i Bottas donen el doblet a Mercedes en el GP d’Itàlia, a casa de Ferrari, i l’anglès s’enfila fins al primer lloc de la general per primer cop enguany

Vettel salva el podi a Monza, empaitat per Ricciardo al final

Des de Monza 2016, avui fa just un any, que Hamilton no liderava la F-1
Ricciardo va volar en el tram final: volta ràpida i 355, km/h de punta

Lewis Hamilton i Mercedes van ser els amos de l’històric circuit de Monza, la llar espiritual de Ferrari. El pilot anglès i el seu company Valtteri Bottas van donar el doblet en el GP d’Itàlia a la marca alemanya, després de dominar de cap a cap a casa dels seus grans rivals pel títol. De retruc, amb la sisena victòria en tretze curses, Hamilton s’enfila fins al primer lloc en solitari en la general de pilots, per primer cop enguany.

Sebastian Vettel va salvar un podi a casa, celebrat pels entusiastes tifosi gairebé com una victòria, però va haver d’esmolar les dents per parar els peus a Daniel Ricciardo, que amb una estratègia oposada a la resta del grup va encalçar el Ferrari en la tirada final i va posar el podi vermell en risc. Tanmateix, el més anguniós per a l’equip italià no va ser l’atac del pilot australià, sinó el mig minut llarg que Vettel va cedir als Mercedes. Ras i curt, Ferrari no va tenir el ritme de les fletxes de plata sobre el tapís vermell de Monza, per bé que el fins ahir líder del mundial va voler tranquil·litzar l’afició ferrarista: “Encara que hagi estat una cursa difícil, estic convençut que ens en sortirem”, els va assegurar des del podi, en italià.

Tal vegada el pilot alemany ho va dir confiant que el pronòstic que donava vencedors als Mercedes a Spa i Monza –i que es va complir fil per randa, amb dues victòries seguides per a Hamilton en vuit dies– també es respecti en la cursa següent, a Singapur. El traçat urbà asiàtic és el de característiques més semblants a Mònaco i Hongria, on els Ferrari van fer el doblet.

El miratge de Kimi

Si els seguidors de Ferrari es van conformar dòcilment amb el magre podi de Vettel, en la primera volta devien pensar que l’esperit d’Enzo Ferrari –aquest any se’n compleixen 70 de la fundació de la marca– portaria volant els seus pilots cap a la victòria. Hamilton va arrencar bé, però per darrere Kimi Räikkönen es va emparellar amb Bottas en la primera xicana i el va superar en la segona, per col·locar-se quart, rere Esteban Ocon i Lance Stroll, que va perdre la posició amb el Force India i ja no la va poder recuperar.

Però –ai, las!– el miratge no va durar ni una volta. El Mercedes número 77 va encalçar l’insolent Ferrari del finlandès a la Parabòlica i el va deixar enrere abans de començar la segona volta. Tot seguit, Bottas va superar Stroll i Ocon, i en la quarta volta ja s’havia enlairat fins al seu lloc natural, segon, a 3.4 del seu cap de files. El doblet platejat ja estava dat i beneït, en una cursa que es va resoldre amb una sola aturada a boxs (supertou-tou).

Per la seva banda, Vettel va necessitar vuit voltes per arribar al seu sostre, el tercer lloc. La seva primera víctima va ser el seu company, que en la tercera volta va entrar passat en la segona xicana i va haver de cedir el lloc en la sortida, abans de Lesmo. Quan el pilot de Ferrari es va haver desempallegat de Stroll i Ocon, ja tenia Hamilton a nou segons i rodava mig segon per volta més lent que els W08.

L’única aturada a boxs dels pilots capdavanters, a partir de la volta 31, no va alterar l’ordre, però va enlairar Ricciardo –encara no s’havia aturat– fins al tercer lloc, al davant de l’SF70H número 5. L’australià i el seu company, Max Verstappen, sortien endarrerits en la graella i van apostar per anar contra corrent, muntant les cobertes del compost tou en la sortida i deixant el supertou, més ràpid, per a una curta tirada final. La jugada li va permetre desbancar el segon grup de la cursa, encapçalat per Ocon, i no deixar respirar els Ferrari. Ricciardo va sortir del box rere Kimi, a qui va superar en la volta 41, amb una frenada sensacional. El coixí de Vettel era de dotze segons, però el Red Bull volava –355,2 km/h de velocitat punta; Hamilton no va passar de 342,2–, amb un ritme un segon més ràpid que el Ferrari.

El sacrifici de Red Bull

Les matemàtiques –dotze voltes, dotze segons– donaven un empat tècnic en l’últim gir, però la progressió del Red Bull es va aturar en sec en la volta 49, quan en faltaven quatre per al final. Amb l’última millor volta (1:23.361) de Ricciardo, el marge havia minvat fins a 4.3, però les seves rodes ja no van poder mantenir el to. Si més no, per a ell va ser la millor volta de la cursa, atès que en el gir següent Hamilton va quedar a una dècima (1:23.488) de signar el hat-trick (posició preferent, victòria i volta ràpida). El possible grand chelem (tot això i líder de punta a punta), el va perdre en aturar-se abans que el seu company, cedint-li el primer lloc durant una volta.

El dubte és on haurien acabat els Red Bull si no haguessin decidit sacrificar una cursa a priori poc favorable, acumulant sancions en la graella per refer el magatzem de recanvis, exhaurit pels problemes de fiabilitat de les mecàniques Renault. El més probable és que llavors haguessin seguit l’estratègia estàndard i Ricciardo hauria acabat si fa no fa al mateix lloc. El bon ritme dels Red Bull el va confirmar Verstappen, que va punxar en la primera volta –es va tocar amb Felipe Massa en l’embolic de la sortida–, va caure a l’últim lloc i va culminar dues tirades amb els supertous pispant el puntet del desè lloc a Kevin Magnussen, en la volta 46. Va ser un dels últims avançaments que van posar dempeus els 93.000 aficionats presents a Monza ahir, encara que Vettel no passés del tercer lloc.

És molt positiu ser líder, però tres punts amb set curses no és res. La lluita continuarà amb Ferrari i amb Bottas. Tinc al davant un gran repte
Lewis Hamilton
4
triomfs
a Monza acumula Hamilton els últims sis anys: un amb McLaren i tres amb Mercedes.
No es podia fer més, sortint d’on sortia. M’ho he passat de cine, molt divertit. He remuntat a Monza i Silverstone, les meves curses preferides
Daniel Ricciardo
No estic amoïnat per la diferència. Monza és molt específic i si tens confiança marques la diferència. Ara mateix soc molt positiu
Sebastian Vettel
Avui el cotxe era perfecte, equilibrat i veloç a la recta i ràpid en revolt. Però Monza és únic i pel resultat d’avui no podem dir que som els millors
Valtteri Bottas
M’han fet aturar perquè així podrem canviar la caixa de canvis sense sanció. La millor volta del dia ha estat la del ‘driver’s parade’
Fernando Alonso
Massa m’ha empès fora de la pista. després tot ha anat bé, no em puc queixar. Però no ha estat una cursa neta. A Singapur hauria d’anar millor
Max Verstappen
M’ho he passat molt bé i el setè és el que m’esperava. Llàstima de l’inici. Hamilton ha sortit malament, he hagut de frenar i Ocon m’ha avançat
Lance Stroll

Penalitzacions absurdes

Només Lewis Hamilton (primer) i Romain Grosjean (l’últim) van ocupar a la graella un lloc corresponent al seu resultat en l’entrenament cronometrat. La resta de la graella es va sacsejar de cap a peus, arran de les múltiples penalitzacions aplicades per l’ús d’elements mecànics extres. Ni més ni menys que nou del vint pilots (el 45%) es van haver d’empassar sancions de més o menys abast (des de 35 llocs per un grup propulsor nou fins a cinc per una nova caixa de canvis), que els van endarrerir en la graella. Sis pilots ja van veure la sanció aplicada dissabte, i tres més van penalitzar ahir al matí: Pérez i Grosjean (caixa de canvis), i Vandoorne, que va haver de canviar el motor Honda abans de la sortida. El director esportiu de la F-1, Ross Brawn, té clar que això ha de canviar: “Per a un aficionat és difícil de pair que el seu heroi estigui a la cua de la graella perquè va haver de canviar el motor. Això no fa gens de bé a l’esport. Hem de trobar una solució millor.”

Per oblidar

McLaren va ser l’únic equip sense cap cotxe sota la bandera de quadres. Plou sobre mullat, enmig de les negociacions per salvar el matrimoni amb Honda.

Per emmarcar

Ricciardo va tornar a treure petroli, remuntant des del setzè lloc fins al quart amb una tàctica diferent. Ha deixat enrere Räikkönen en les dues últimes curses.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)