Fórmula 1

Amb totes les de la llei

Nico Rosberg es proclama campió del món al final d'un GP d'Abu Dhabi desbordant de tensió

El pilot alemany supera Verstappen a la pista, para els peus a Vettel en les últimes voltes i creua la meta enganxat a Hamilton

Va haver de suar la cansalada, però això fa l'èxit encara més dolç
La cursa va desbordar de tensió des del principi fins a la fi

S'ho ha ben guanyat. Ningú no va dir que el GP d'Abu Dhabi hagués de ser un mer tràmit per confirmar el seu títol de campió del món, però tal vegada ni el mateix Nico Rosberg s'imaginava que la cursa desbordaria tanta tensió, des de la sortida fins a creuar sota la bandera de quadres. Lewis Hamilton va fer l'únic que podia fer i va guanyar des de la posició preferent. Rosberg va ser segon, un resultat que li garantia la corona. Però el quart doblet seguit de Mercedes en la recta final del curs no descriu la càrrega d'emoció i la tensió competitiva de la cursa. Els quatre primers –amb Sebastian Vettel tercer i Max Verstappen quart– van creuar la meta separats per tot just 1.6 segons, amb el cinquè, Daniel Ricciardo, a 5.3. Feia 35 anys que no es veia un final en grup tan ajustat, quan Gilles Villeneuve va guanyar al Jarama, amb Laffite, Watson, Reutemann i De Angelis empaitant-lo.

La jugada de Hamilton

La lluita de Rosberg, doncs, no va ser només contra la pressió aclaparadora de l'entorn i els nervis incontenibles de la glòria que acaronava. El pilot alemany també va haver de fer front a la murrieria del seu company Hamilton, que va jugar amb destresa l'única carta que li podia donar el títol. L'anglès va fer bona la màxima de Juan Manuel Fangio i va vèncer a la menor velocitat possible. No calia ser una llumenera per entendre el que l'encara vigent campió mirava de fer: alentir el ritme de la cursa per fer caure Rosberg sota les urpes dels pilots perseguidors. Si Vettel i Verstappen l'haguessin avançat, el títol s'hauria escolat de les mans de Nico per rodolar suaument cap als braços de Hamilton.

La tàctica de l'anglès, però, va ser debades, perquè l'alemany en cap moment va caure més enllà del tercer lloc que el coronava. Val a dir, però, que l'artilleria desplegada pel número 44 va donar encara més brillantor al títol assolit pel seu company. Per curar-se en salut, Rosberg va haver d'executar un arriscat avançament sobre Verstappen. Allà va posar els fonaments del resultat que li calia i, de retruc, va reivindicar el seu lloc entre els grans campions de la categoria reina.

Verstappen, l'obstacle

El pilot holandès de Red Bull va sortir del no-res per ficar-se de ple en el duel entre els aspirants. En el primer revolt després de la sortida, Max es va tocar amb Hülkenberg i va fer una virolla. Mentre Hamilton i Rosberg s'escapolien al capdavant, Verstappen era l'últim. Però quan els Mercedes van haver fet la primera aturada a boxs, el número 33 era segon, intercalat entre ells, gràcies al seu ritme i al fet que encara no s'havia aturat. Els Red Bull havien començat la cursa amb el pneumàtic supertou en comptes de l'ultratou que muntaven els Mercedes i els Ferrari. L'estratègia a una aturada de Max feia vulnerable la posició de Rosberg. El seu enginyer, Tony Ross, li ho va deixar ben clar: “Avançar Verstappen és crític.” Rosberg se'n feia creus: “Si sortia sisè, com era possible que el tingués allà al davant?”, es va preguntar després. Però se la va jugar. Va atacar el Red Bull al final de la primera recta llarga (volta 20) i va culminar la maniobra en la segona, amb Verstappen defensant la posició com si fos ell qui s'ho jugués tot, allà. Però va reeixir.

Vettel, a l'atac

Tornava a ser segon, a 4.8 de Hamilton, però el tercer en discòrdia, Vettel, era a punt d'entrar en acció. El pilot alemany de Ferrari va endarrerir al màxim la segona aturada a boxs per muntar el compost supertou en la tirada final, quan la resta de pilots capdavanters duia el tou. Era sisè, a 17.9 de Hamilton, quan faltaven 17 voltes. La combinació entre el ritme pausat del líder i la velocitat desbocada del Ferrari –amb rodes més toves i noves, i el dipòsit de benzina més descarregat– va ser un còctel demolidor que aviat va donar nous maldecaps al futur campió. Vettel es va cruspir Räikkönen (volta 41), Ricciardo (46) i Verstappen (51). Faltaven menys de cinc girs i el Ferrari cedia tot just 1.8 a Hamilton, amb Rosberg entremig. El box de Mercedes era un sac de nervis, però l'anglès tenia la situació sota control. Vettel tenia la possibilitat d'activar l'aleró mòbil, però Nico també, de manera que va poder neutralitzar els atacs del Ferrari en les dues rectes llargues. Rosberg va haver de suar la cansalada fins al final, però això va fer l'èxit encara més dolç.

10
victòries
suma Hamilton, una més que el campió per primer cop d'ençà del 2008 (Lewis 5, Massa 6).

Avorrits de guanyar?

El títol mundial de Nico Rosberg planteja una paradoxa. Rosberg és el tercer campió del món alemany del segle XXI i el primer que es corona amb una marca alemanya, Mercedes, però el GP d'Alemanya segueix en la corda fluixa. Fins l'any 2006, a Alemanya es feien dos grans premis, i a partir del 2007 –coincidint amb la primera retirada de la F-1 de Michael Schumacher–, es va encetar una alternança entre els circuits de Nürburgring i Hockenheim. Els problemes econòmics del primer ja van dur a cancel·lar el gran premi alemany del 2015, que aquest any va tornar al calendari, a Hockenheim. El 2017, la cursa s'hauria de tornar a fer a Nürburgring, però el circuit –ara de propietat russa– no ha resolt encara les seves dificultats. Hockenheim estaria disposat a assumir-ne l'organització, però no al preu que demana Ecclestone. La sort del GP d'Alemanya es decidirà en la pròxima reunió del Consell Mundial de la FIA, dimecres vivent, a Viena.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)