Fórmula 1

La fórmula més ràpida

L'aerodinàmica transformarà l'estètica dels cotxes del 2017 i, sobretot, farà que siguin més veloços

Els nous pneumàtics de Pirelli seran més amples i permetran als pilots tibar més durant les tirades de cursa

La flamant corona de campió del món de Nico Rosberg encara és fresca, però el món de la F-1 no s'atura i, qui més qui menys ja està del tot centrat en el pròxim curs. De fet, ja ho estaven els últims mesos, com palesava la munió de sensors de mesurament que els cotxes muntaven durant els entrenaments lliures del divendres. No ho feien per preparar els últims grans premis del curs, sinó per afinar el desenvolupament dels nous cotxes del 2017.

No debades, l'any vinent el reglament tècnic torna a canviar substancialment. El 2014, l'estrena dels motors híbrids va suposar tal vegada el canvi de més abast de la història de la F-1, i certament dels últims 30 anys. Ara la mecànica no canvia, per bé que se'n liberalitza del tot el desenvolupament –sense la cotilla dels crèdits d'evolució–, amb l'únic límit de la quota de quatre motors per a tot el curs (cinc el 2016). En canvi, l'aerodinàmica transformarà l'estètica dels cotxes, amb el doble objectiu de fer-los més atractius i, sobretot, més veloços. L'amplada dels cotxes passarà de 1,8 a 2 metres; els alerons creixeran en proporció –el posterior serà més baix i estarà col·locat més enrere–; el difusor serà més potent, i els pneumàtics, més amples.

Menys degradació

Tot plegat farà que els nous cotxes siguin fins a tres segons més ràpids que els actuals i uns cinc segons més ràpids que els del 2015. De retruc, la F-1 es distanciarà de la GP2 i el pilotatge serà més selectiu i exigent físicament. L'augment de les prestacions es notarà en el pas pels revolts, més que no pas en les velocitats màximes, gràcies a un 15-20% més de càrrega aerodinàmica i la major adherència mecànica dels pneumàtics. Val a dir que les noves cobertes de Pirelli no només seran més amples, 6 centímetres més les davanteres (32,5 cm) i 8 les posteriors (40,5). La seva filosofia també canvia, d'acord amb el plec de condicions de la FIA. Ara els pilots podran tibar més durant les tirades de cursa, perquè el rendiment de les rodes serà més constant abans de degradar-se i, a més, resistiran millor el sobreescalfament. Ahir, la marca italiana va dur a terme l'últim assaig de les rodes prototipus del 2017, a Abu Dhabi, amb Ferrari (Räikkönen), Mercedes (Hamilton, Wehrlein) i Red Bull (Ricciardo, Verstappen), que hi van fer córrer cotxes del 2015. La pròxima cita serà d'aquí a tres mesos, en l'inici de la pretemporada, al Circuit de Barcelona-Catalunya. Allà s'hi veuran junts per primer cop els onze cotxes nous. Més amples, més agressius i més ràpids.

Relleu generacional en la graella

La llista de pilots del 2017 està gairebé completa, només falta conèixer el segon pilot de Sauber i els dos de Manor. Si més no, a hores d'ara ja se sap que tres pilots joves i prometedors tindran una gran oportunitat. Williams ha fitxat Lance Stroll, de 18 anys i vigent campió de F-3, per ocupar el seient de Felipe Massa, que deixa la F-1; McLaren ha ascendit el provador Stoffel Vandoorne (24) per substituir Jenson Button, que seguirà vinculat a l'equip, i Force India ha optat pel pilot júnior de Mercedes Esteban Ocon (20) per cobrir la baixa de Nico Hülkenberg, que passa a Renault.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)