Fórmula 1

Hamilton agafa embranzida

El pilot de Mercedes domina de cap a cap a Mont-real i s’acosta a Vettel en la general

L’alemany de Ferrari cau a l’últim lloc tot just començar, però acaba quart després d’un gran atac final

“És el dia per treure el martell!” Lewis Hamilton va revelar la clau de la victòria en el GP del Quebec davant del públic que una hora llarga abans de la sortida ja omplia les tribunes del circuit de Mont-real. Dit i fet: el pilot anglès de Mercedes va fer honor al seu sobrenom –Hammer Time– amb una cavalcada imperial des de la posició preferent. Al final d’un cap de setmana immaculat, el tricampió va aconseguir la sisena victòria a l’illa artificial de Mont-real, deu anys justos després de la primera, que també va ser el seu primer èxit en la F-1. Amb la d’ahir, ja en suma 56 –i 65 posicions preferents–, en 195 curses.

Oli en un llum. La cursa del seu gran rival, Sebastian Vettel, va ser d’allò més agitada. El pilot de Ferrari va caure a l’últim lloc quan es va haver d’aturar a boxs en la cinquena volta, amb l’aleró malmès. La cursa tot just havia començat i ja cedia mig minut a Hamilton. Sempre a l’atac, a dues aturades –només els Ferrari en van fer més d’una, entre els pilots capdavanters–, Vettel va parar el cop amb el quart lloc final, fora del podi per primer cop aquest any. Semblava que s’enduria el premi de consolació de la millor volta en la cursa (1:14.962, en la 62a), però Hamilton no hi volia deixar ni les engrunes i, quan faltaven sis voltes, va reblar el clau amb un 1:14.551, i va deixar encara més enrere els altres ocupants del podi, el seu company Valtteri Bottas i Daniel Ricciardo, que va encadenar el tercer calaix.

Verstappen, fora de joc

La fatalitat de Vettel es va començar a gestar en la sortida. Des de la tercera línia, Max Verstappen es va cruspir els dos Ferrari i el W08 de Bottas, i es va col·locar segon. L’SF70H número 5 es va trobar emparedat entre el Red Bull, per fora, i el Mercedes, per dins, i en el primer revolt l’holandès li va trencar la deriva dreta de l’aleró davanter amb la roda posterior esquerra.

Tot seguit, la cursa es va neutralitzar per la topada en el tercer revolt entre Grosjean, Sainz i Massa, però Ferrari no es va adonar amb prou diligència de l’abast de la trencadissa al morro, i el líder del mundial el va canviar quan la cursa ja s’havia rellançat. Verstappen tampoc va anar gaire lluny, perquè el sistema híbrid el va deixar a l’estacada en l’onzena volta. La dissort de l’holandès –tercer zero en les últimes cinc curses– va obrir la porta del primer doblet del curs per a Mercedes, amb Bottas sol en el segon lloc –és el primer cop que resta punts a Vettel–, i l’altre Red Bull, tercer.

Els Force India volen

L’ingredient inesperat en el grup capdavanter van ser els Force India. En la cursa anterior, a Mònaco, Sergio Pérez i Esteban Ocon havien caigut dels punts per primer cop, i ahir van tornar a puntuar (cinquè i sisè, respectivament), amb una actuació prou destacada al capdavant. Els cotxes de Silverstone muntaven l’evolució del motor Mercedes que l’equip oficial havia estrenat en el GP de Catalunya, i en van treure suc (també Williams, amb els primers punts del curs del pilot local Lance Stroll).

De retruc, la seva competitivitat va complicar la cursa dels Ferrari. Embolicats en la seva lluita fratricida per tal d’empaitar el podi de Ricciardo, van ser un mur per a Räikkönen. El finlandès va deixar via lliure al seu company quan faltaven deu voltes i va anar llarg en l’última xicana, per problemes de frens. Vettel, amb rodes ultratoves en la tirada final (com Räikkönen), va superar Ocon en la volta 66, i a Pérez el va avançar en l’antepenúltima. Però –ai las!– la lluita amb els bòlids rosa va donar prou aire a Ricciardo per salvar el podi. Vettel va fer la seva millor volta en l’última (1:14.719); l’atac final no li va valer ni per pujar al podi ni per prendre la volta ràpida a Hamilton.

2
Grand Chelem
(‘pole’, líder de punta a punta i millor gir) ha fet Hamilton aquest any: a la Xina i ahir.
Volia arribar fins al podi, però he perdut molt de temps amb els Force India. M’ha faltat una volta per aconseguir-ho
Sebastian Vettel
Cedia tanta potència en les rectes que era fins i tot perillós. Però sumar un punt no hauria canviat res
Fernando Alonso
Fa deu anys, vaig aconseguir la primera ‘pole’ i la primera victòria aquí. Repetir-ho ha estat increïble
Lewis Hamilton
L’equip m’ha demanat que deixés passar Ocon, però he estat 40 voltes rere Ricciardo i el tenia només a mig segon
Sergio Pérez
Si m’haguessin deixat passar Pérez, estic segur que hauria pogut superar Ricciardo i ser tercer
Esteban Ocon
M’he limitat a portar el cotxe fins a l’arribada i sumar uns punts força valuosos per a l’equip
Valtteri Bottas

Per emmarcar

El debutant Lance Stroll va redreçar un començament de curs força galdós amb els primers punts en la F-1. A més, el pilot quebequès ho va fer a casa.

Per oblidar

Verstappen es va col·locar segon en una sortida trepidant en què va superar els dos Ferrari i un Mercedes, però va haver de plegar de seguida, per una avaria mecànica.

El motor, clau per al futur de la F-1

Els motors V6 turbo híbrids de la F-1 tenen data de caducitat. El 2020 serà l’últim curs de les mecàniques actuals, i a partir del 2021 entrarà en vigor una nova normativa tècnica, que presumiblement estipularà un motor més senzill, econòmic i, sobretot, sorollós. La responsabilitat d’aquest nou reglament rau en Ross Brawn. L’antic director tècnic de Ferrari i cap de Mercedes és el director de competició de la F-1 (part del triumvirat directiu que va substituir Bernie Ecclestone), i a Mont-real va declarar que el motor és l’element “clau” per al futur de la F-1. “La F-1 és en un moment decisiu. La indústria de l’automoció va per un altre camí, amb cotxes elèctrics, conducció autònoma, piles de combustible... I això no és F-1. La F-1 ha de seguir sent un repte tècnic, però que no ens distregui de la competició.” Una opció seria un motor V6 biturbo amb un sistema de recuperació d’energia cinètica (KERS), molt més simple que els actuals MGU-K i MGU-H.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)