Motociclisme

Assumint que caldran canvis

Motociclisme. El Circuit de Barcelona-Catalunya sap que haurà de tornar al traçat antic de Moto GP i refer l’escapatòria del revolt on es va accidentar Luis Salom, però tem el cost d’un reasfaltatge complet

El Circuit de Barcelona-Catalunya ha entomat que caldrà fer alguna modificació a la pista per tenir el vistiplau dels pilots de Moto GP de cares al gran premi del 2018. S’haurà de tocar el traçat amb certesa, però la qüestió del reasfaltatge s’analitzarà amb calma durant els pròxims mesos, ja que té un cost altíssim.

Fonts del circuit asseguren que no es preveu abordar les modificacions immediatament. Es vol saber què en pensa la FIM i també que la comissió de seguretat que es va reunir divendres passat traslladi les opinions dels pilots.

Reasfaltar és car

La capa d’asfalt data de primers del 2007, fa més de 10 anys. Això, en una instal·lació que supera els 300 dies d’utilització anuals, genera un càstig que s’afegeix a l’acció del clima (de més de 60 graus a l’estiu a sota zero a l’hivern) i als esforços de tracció a què els monoplaces més potents, els de F-1, sotmeten l’asfalt.

El cost d’un reasfaltatge complet s’estima entre tres i quatre milions d’euros. No està pressupostat per al 2017 i si s’hagués de preveure per al 2018 representaria un trasbals. De fet, el cost d’asfaltar la pista equival aproximadament al dèficit del circuit en els anys de més impacte de la crisi econòmica.

Si no fos per l’impacte de la crisi, l’asfalt ja hauria estat renovat perquè els gestors del circuit són conscients que la cinta asfàltica està molt al límit de la seva vida útil. De fet, des del 2015 que els pilots han començat a queixar-se’n, però mai com aquest any, tot i que alguns han admès en privat que hi ha altres circuits que estan igual i pitjor i no han estat posats en qüestió fins ara. Probablement l’accident mortal de Luis Salom ha posat sota el focus el circuit català.

Malgrat tot, el president del circuit, Vicenç Aguilera, vol tenir arguments per si arriba –dels pilots o de la FIM– algun pronunciament més contundent que una petició d’asfaltat nou. S’encarregarà un estudi d’enginyeria per saber si l’asfalt està dins dels paràmetres que exigeix la FIM per a MotoGP. En tot cas, una solució de compromís podria ser un reasfaltat parcial, sense la recta de meta.

El traçat que convé

On segur que s’haurà d’actuar és en el traçat. Hi ha una opinió majoritària entre els pilots –amb Marc Márquez com el més comprensiu– que ni la xicana construïda a conseqüència de l’accident mortal de Luis Salom ni la de la variant de F-1 són el més convenient. Els pilots volen tornar al traçat original però, és clar, fent retrocedir uns metres el mur contra el qual va impactar el pilot mallorquí. Això no és possible si no s’elimina la tribuna que hi ha al darrere –novament apareix el problema del cost– perquè rere els seients ja hi ha el límit del circuit i el vial que l’envolta. Una opció per estudiar és reformar l’escapatòria i fer-la clarament en pujada de manera que, sense guanyar metres, fos més segura i ben vista per als pilots.

Assumint que es poden haver comès errades, les mateixes fons del circuit es mostren sorpreses que, quan es va presentar la nova variant a un grup de pilots, dues setmanes abans del gran premi, les queixes principals no van ser contra la seguretat de la xicana. Ans al contrari, van valorar el nou traçat com a més segur –per la lentitud dels dos nous revolts– però van lamentar la pèrdua de personalitat de la pista, que algun va comparar a un circuit de kàrting.

PROBLEMA SERIÓS

Canviar l’asfalt de tot el traçat, que data del 2007, pot costar entre 3 i 4 milions

ESTUDI

Abans es vol mesurar si l’asfalt compleix els requisits tècnics de la FIM
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)