Fórmula 1

Bottas fa la feina; Vettel, també

El pilot finlandès dona la cinquena victòria del curs a Mercedes i l’alemany eixampla l’avantatge al capdavant de la general, fins als vint punts

Hamilton acaba quart, empaitant Ricciardo, un altre cop al podi

Kimi no va poder donar un cop de mà a Vettel però Ricciardo, sí
Bottas volia tant que va estar a punt de saltar-se la sortida

Veient les últimes voltes del GP d’Àustria, qualificar el triomf de Valtteri Bottas de cavalcada en solitari és fer curt. És cert que el pilot finlandès de Mercedes va encapçalar totes les voltes llevat de dues, quan va endarrerir l’aturada a boxs fins a la volta 41 (de 71) i Kimi Räikkönen el va desbancar breument, abans d’aturar-se també. Però la tirada final de trenta voltes va ser una cacera amb molt en joc. La cursa de Sebastian Vettel, segon d’inici i sense resposta enfront del ritme de Bottas amb els pneumàtics ultratous de la sortida, va revifar un cop es va haver aturat per muntar un joc nou de supertous. Tot i que va fer el canvi set voltes abans que el Mercedes número 77, el seu ritme era superior. En les últimes quinze voltes, el Ferrari va anar esgarrapant els 4.4 segons de coixí del finlandès fins a col·locar-se a 0.6 en els dos últims girs. Però no va passar d’aquí.

Amb Lewis Hamilton quart, Vettel hauria d’estar satisfet, però quedar tan a prop del triomf, quan guanyar es ven tan car, sempre resulta frustrant. Tanmateix, el líder del mundial es pot consolar pensant que ahir va tornar a trepitjar el podi, després de dos quarts llocs, i que la remuntada del seu rival va quedar a les portes del calaix. L’altre Ferrari, de Kimi Räikkönen, no va poder donar un cop de mà al seu company parant els peus al tricampió anglès, però allà tornava a estar un Daniel Ricciardo immaculat, que a casa de Red Bull va sumar el cinquè podi seguit del curs.

Sortida meteòrica

Ara l’avantatge de Vettel al capdavant de la general ja és de vint punts. De fet, amb la segona victòria Bottas és a quinze punts del seu company, més a prop seu que no pas Hamilton de Vettel. Si més no, Mercedes es distancia una mica més de Ferrari en la taula de constructors, ara amb 33 punts de marge. La diferència és que Mercedes té dos pilots guanyadors –cinc victòries entre tots dos–, mentre que Ferrari en té un que guanya i un que, ara per naps ara per cols, es limita a anar sumant.

Després d’haver aconseguit la posició preferent, Bottas tenia tantes ganes de guanyar que va anar de ben poc que no se saltés la sortida. La impressió visual va ser que la fletxa de plata va arrencar abans que s’apagués el semàfor, i Vettel així ho va manifestar per ràdio. Si hagués estat així, li hauria caigut un boxs a través que hauria donat la victòria mastegada al líder del mundial.

Però no va ser així. En realitat, Bottas va reaccionar amb tanta prestesa que va ser més ràpid que l’ull humà. El sensor instal·lat en cada posició de la graella per detectar aquesta infracció va determinar que el finlandès es va moure tot just 201 mil·lèsimes després del senyal de sortida. És a dir, l’arrencada del futur vencedor va ser fulminant, però legal.

Per si no fos prou, el seu ritme inicial va ser imparable, i avantatjava Vettel de vuit segons quan el Ferrari es va aturar a boxs, en la volta 34. La superioritat de l’alemany en la tirada final no va ser suficient per encalçar i superar el Mercedes. Una situació semblant, amb idèntic desenllaç, va viure el seu rival pel títol, Hamilton. L’anglès va guanyar un lloc en la sortida –Verstappen va arrencar malament i va ser víctima d’una topada múltiple en el primer revolt– i ben aviat es va desempallegar de Sergio Pérez, setè al final, i Romain Grosjean, sisè i últim pilot en la volta del líder.

La millor volta, en joc

Llavors Hamilton era cinquè i va ser el primer dels capdavanters a moure fitxa i aturar-se a boxs, en la volta 31. Havia començat amb el pneumàtic supertou i va muntar l’ultratou, al revés que la resta de pilots capdavanters. Confiava que això li permetés desbancar Ricciardo, tercer, i Räikkönen, quart. L’australià va cobrir la maniobra i va mantenir la posició, mentre que el finlandès va seguir endavant. Aturar-se l’últim (volta 44) li va permetre rodar primer dues voltes i entorpir lleugerament la cavalcada de Bottas, que el va haver d’avançar a la pista abans que Kimi s’aturés. Però aleshores el quart lloc ja era propietat de Hamilton. Tanmateix, l’anglès no va culminar l’objectiu d’arribar al podi, perquè Ricciardo va ser una paret, a pesar de calçar un compost un xic més lent.

La baixa del Red Bull de Verstappen va deixar el sisè lloc a l’abast del millor dels altres, i aquest va ser Grosjean, que va mantenir la posició que ocupava a la graella i va donar a Haas el millor botí del curs. Igual que Bottas, el pilot francès va bastir el resultat amb una gran primera volta. Murri, Romain va aprofitar l’atac de Ricciardo a Räikkönen en el tercer revolt per superar també el Ferrari i col·locar-se quart. A partir d’aquí només el van avançar Kimi y Lewis.

Räikkönen, per cert, semblava que s’enduria el premi de consolació de la millor volta de la cursa, una especialitat seva. Va marcar un 1’07.486 quan en faltaven tres, però en l’antepenúltima Ricciardo i Hamilton van marcar 1’07.442 i 1’07.411, respectivament, embolicats en la lluita pel podi. Per deixar-ne constància, en aquest gir Vettel va fer 1’07.496, en la seva cacera infructuosa del líder. Tots quatre, doncs, en la mateixa dècima. El vencedor, que ho tenia força ben apamat, en va fer prou amb l’1’07.847 de la volta 51.

Rere Grosjean van entrar els Force India i els Williams, ja amb una volta perduda. L’equip de Silverstone –aquest cap de setmana corren a casa– va compensar així la desfeta de Bakú, on Esteban Ocon va deixar Pérez fora de combat. Per la seva banda, els de Grove es van refer d’un dissabte pèssim –Felipe Massa i Lance Stroll ocupaven la penúltima línia de la graella– per enlairar-se fins als punts. Més no van poder fer, com tampoc Hamilton.

PROTAGONISTES

He fet la sortida de la meva vida. Una mica arriscada, però quan el cotxe es movia, el semàfor s’havia apagat
Valtteri Bottas

LA DADA

224,7
km/h
va ser la mitjana de Bottas en la cursa, la més ràpida des de l’any passat a Monza (237,5).
Ho donava tot però no l’arribava a encalçar [a Ricciardo]. Ja tenim un altre equip que ens plantarà cara
Lewis Hamilton
A Bakú vam vèncer perquè van passar coses. Aquí ens hem guanyat el podi en un circuit que no és el nostre punt fort
Daniel Ricciardo
He patit una mica amb l’ultratou, però la tirada final ha estat molt millor. Com a Rússia, m’ha faltat una mica de temps
Sebastian Vettel
No hi ha res a celebrar per un novè lloc, però havent arrencat dissetè, ha estat una cursa fantàstica per a mi
Felipe Massa
Encara hem de millorar, però quan fem funcionar les rodes i tenim uns bons reglatges som molt competitius
Romain Grosjean

Verstappen, de pega

Max Verstappen està en (mala) ratxa. Ahir va ser una de les víctimes de l’escomesa de Daniïl Kviat en el primer revolt, però s’hi va trobar embolicat per un problema mecànic. Segons va explicar després, en la volta de formació va notar que l’embragatge no funcionava bé. Tot seguit, en la sortida de la cursa, es va activar el sistema que evita que es cali el motor i el grup el va engolir. Quan el Toro Rosso de Kviat va entrar passat en el primer revolt i va envestir Fernando Alonso, el McLaren entregirat va colpejar també el Red Bull de Max, la qual cosa va acabar de rematar l’embragatge i el va obligar a plegar. Alonso va arribar fins a boxs, però el cotxe estava massa malmès i també es va retirar. Kviat va rebre un boxs a través per haver provocat la topada.

D’ençà que va pujar al podi a la Xina, Verstappen ha plegat tres cops per avaria i dos per una topada –l’altra va ser a Montmeló, també en el primer revolt– en set curses, i ja encadena tres zeros seguits.

Per oblidar

Kviat va arrencar com un esperitat, però va oblidar les lleis de la física a l’hora de frenar en el primer revolt. El càstig va ser acabar l’últim, a tres girs.

Per emmarcar

Bottas ha doblegat Vettel en les seves dues victòries aquest curs, a Sotxi, i ahir. El seu valor com a segon pilot de Mercedes rau en aquesta dada incontestable.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.