Fórmula 1

La fórmula venç i convenç

Fórmula 1. Vettel i Hamilton se’n van de vacances havent guanyat quatre curses per cap en la primera meitat del curs, embrancats en una lluita pel títol inèdita fins ara en l’era híbrida

La nova F-1 ha nascut amb bon peu. L’estrena dels bòlids amb la carrosseria i les rodes més amples, propulsats per les mecàniques híbrides introduïdes el 2014 –però ara amb l’evolució lliure–, ha trastocat el regnat abusiu de Mercedes i ha fet possible l’esperada revifada de Ferrari. Superat l’equador del curs i amb l’activitat suspesa fins al final d’agost, l’anàlisi de la primera meitat de la temporada presenta un benvingut equilibri al capdavant. Sebastian Vettel gaudeix d’un minso avantatge sobre Lewis Hamilton en la general de pilots (14 punts, si fa no fa la diferència entre un primer lloc i un quart), mentre que l’equip de l’estrella de tres puntes en suma 39 més que el del cavallet en la taula de constructors (un primer i un tercer).

El més important, però, és el canvi de tendència que això implica respecte dels últims campionats, a banda de l’espectacle ofert pels nous bòlids, força més ràpids. On abans el domini de Mercedes no tenia aturador, ara la F-1 viu un estira-i-arronsa continu entre els dos equips més forts. De les onze curses disputades abans de l’aturada estiuenca –després de la represa en faltaran nou–, Vettel i Hamilton n’han guanyat quatre per cap. Encara més, ni ells ni ningú ha estat capaç de guanyar-ne dues de seguides; és a dir, cada cursa ha tingut un vencedor diferent de l’anterior.

Per acabar-ho d’adobar, existeix un tercer equip en discòrdia, Red Bull, disposat a endur-se el botí el dia que els tenors ensopeguin. Va passar al circuit urbà de Bakú, quan Hamilton va haver de fer una aturada imprevista –se li havia desprès el reposacaps– i a Vettel el van penalitzar per haver donat un cop de volant al seu rival, amb la cursa neutralitzada. Del no-res va sortir Daniel Ricciardo per convertir el que hauria estat el quart tercer lloc seguit en una victòria inesperada.

L’escuder i l’aspirant

Amb tot, hi ha un aspecte en què mana Mercedes, i és el nombre de victòries absolutes. A les quatre de Hamilton cal afegir-hi les dues de Valtteri Bottas, mentre que el segon de Ferrari, Kimi Räikkönen, no n’ha aconseguit cap. De fet, diumenge passat, a Hungaroring, es va veure clar que Kimi ja ha assumit el paper d’escuder del seu cap de files. Un problema amb el volant va destorbar l’exercici del líder, però el finlandès va sacrificar una victòria que tenia en safata per cobrir les espatlles del líder del mundial.

En canvi, Mercedes, de grat o per força, encara manté intactes les aspiracions de Bottas. No debades, només suma dinou punts menys que Hamilton i el seu rendiment podria garantir el quart títol seguit de constructors de Mercedes, encara que Vettel s’acabés enduent el de pilots cap a Maranello.

LES DADES

1
podi
ha aconseguit un pilot que no fos de Ferrari, Mercedes o Red Bull: Stroll (Williams), a l’Azerbaidjan.

ESTIRA-I-ARRONSA

Cadascuna de les onze curses ha tingut un vencedor diferent de l’anterior
2
doblets
han sumat Mercedes (al Quebec i Anglaterra) i Ferrari (a Mònaco i Hongria).
3
equips
han guanyat curses en la primera part del curs: Mercedes (6), Ferrari (4) i Red Bull (1).

El valor de tres punts

L’últim gir del GP d’Hongria, diumenge passat, va donar tres punts extres a Vettel, quan Hamilton va deixar passar Bottas en l’últim revolt, per tornar-li el tercer lloc. Mitja hora abans, els Mercedes havien intercanviat posicions perquè Hamilton mirés d’empaitar els Ferrari, amb la intenció de restablir l’ordre precedent si no se’n sortia. Bottas, però, es va despenjar set segons llargs de Lewis i Verstappen l’havia encalçat, però tot i això Mercedes va continuar amb el pla inicial. “Potser ha estat la decisió més difícil que hem pres els últims cinc anys. Si arran d’això perdem el títol, ho assumirem”, va dir el cap, Toto Wolff.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)