Fórmula 1

Allà on n’hi ha hagut...

Fórmula 1. Robert Kubica completa una profitosa jornada de proves a Hungaroring, en el seu retorn oficial a la categoria reina. El polonès fa la distància de dues curses i el quart millor temps

...sempre n’hi queda. Robert Kubica va demostrar ahir que encara té un lloc en la graella de la F-1, sis anys després de l’accident que va tenir en un ral·li local italià, de resultes del qual va estar a punt de perdre el braç dret. El pilot polonès, de 32 anys, va participar en la segona i última jornada de proves oficials a Hungaroring, amb Renault. Era la culminació d’un programa iniciat fa dos mesos, per avaluar la possibilitat d’un retorn de Kubica el 2018, com a pilot titular de Renault.

En un traçat feixuc, ple de revolts enllaçats i sota una forta calor, l’exercici de Kubica va ser admirable. “Nico Hülkenberg [pilot de Renault] em va dir que si podia conduir aquí podia conduir arreu. No amago que no ha estat fàcil, però penso que els altres pilots també han hagut de pencar força”, va reconèixer. Ara la pilota és a la teulada de l’equip. “Els meus plans són tornar a casa demà [avui] al matí. M’agradaria tenir altres oportunitats, però ara com ara la realitat és que en no sé res. Cal esperar.”

En plena forma

Kubica va mostrar un bon nivell de forma física. Va fer 142 voltes amb el Renault RS17 –622 quilòmetres, dos cops la distància del GP d’Hongria, disputat diumenge passat–, en 22 tirades, d’entre tres i onze voltes cadascuna. Només en va fer més el pilot de F-2 Luca Ghiotto (Williams), en la seva primera presa de contacte amb un F-1 (161). Els temps no van ser gaire representatius, però a la tarda Kubica va fer diversos assajos de qualificació amb pneumàtics ultratous –que no es van utilitzar en el GP d’Hongria– i només el van precedir Vettel i Räikkönen (supertous), que van fer torns al volant del Ferrari, i el pilot de F-3 Lando Norris (ultratous). L’anglès, de 17 anys, va fer 91 voltes amb el McLaren, com a premi per haver estat el pilot britànic més prometedor del 2016, i va ser l’altra sorpresa positiva del test. Kubica va marcar un 1:18.572, gairebé calcat a l’1:18.415 de Jolyon Palmer en la Q2 del GP d’Hongria –el seu seient a Renault és a la corda fluixa–, però 1.1 més lent que Hülkenberg en la Q3, tots dos amb supertous.

“Si ara hagués de tornar a conduir, sé com podria millorar”, va afirmar el polonès, animat a la grada per 3.500 espectadors. Tanmateix, l’objectiu no era demostrar la seva velocitat sinó ajudar l’equip. “Vull que acabin contents amb la meva feina, però no pel que fa als temps, sinó pel meu compromís i la meva informació tècnica”, havia dit abans de començar. Val a dir que no es va deslliurar d’un petit error, quan va colpejar la columna del box en sortir per primer cop a la pista, a primera hora del matí. “No volia trepitjar ningú i havia oblidat com d’amples són els cotxes d’ara!”

LA DADA

7
anys
hauran passat del seu anterior GP si torna a la F-1 el 2018. El rècord són 10 (Lammers, 1982-1992).
1r S. Vettel (Ferrari) 1:17.124
2n L. Norris (McLaren-H.) 1:17.385
3r K. Räikkönen (Ferrari) 1:17.842
4t R. Kubica (Renault) 1:18.572
5è C. Sainz (STR-Ren.) 1:18.850
6è D. Kviat (STR-Ren.) 1:19.116
7è L. Auer (F. India-Merc.) 1:19.242
8è G. Russell (Mercedes) 1:19.391
9è N. Mazepin (F. India-Merc.) 1:19.692
10è P. Gasly (Red Bull-TAG) 1:20.337
11è L. Ghiotto (Williams-Merc.) 1:20.414
12è S. Ferrucci (Haas-Ferr.) 1:20.994
13è N. Matsushita (Sauber-Ferr.) 1:21.998

Què ha fet Kubica tot aquest temps?

L’accident que va frenar en sec la carrera de Robert Kubica –el seu nom sonava com a pilot de Ferrari amb vista al 2012– es va produir el febrer del 2011, quan era pilot de Renault en la F-1. Un any i mig més tard, el polonès va tornar a córrer en ral·lis italians, amb la mobilitat del braç dret força reduïda. El 2013 va muntar un equip amb el suport de Citroën per fer el mundial de ral·lis en la categoria WRC2, i es va proclamar campió. L’èxit el va empènyer a fer el salt a la categoria màxima, amb un Ford. Un sisè lloc a l’Argentina va ser el millor resultat en dos cursos farcits d’accidents. L’últim ral·li del WRC que va córrer va ser el de Montecarlo del 2016, en el qual també es va estimbar. Llavors va començar a córrer algunes curses de GT en circuit, coincidint amb el retorn oficial de Renault a la F-1. Amb el seu antic equip va lligar el programa d’avaluació que va culminar ahir, després d’haver fet dos tests amb un F-1 de fa cinc anys, a Xest i Paul Ricard.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)