Motociclisme

moto gp

gp de la comunitat valenciana

La República de Marc Márquez

El català s’ha sobreposat a un mal inici, s’ha beneficiat de la baixada de rendiment de Viñales i ha tingut Dovizioso com a màxim rival en la consecució del seu quart títol de MotoGP

Amb 24 anys ja ha aconseguit sis corones entre totes les classes i s’ha situat entre els deu millors pilots de tots els rànquings històrics

Pintaven bastos per a Marc Márquez durant la pretemporada. A final de febrer, durant uns tests privats d’HRC al circuit de Jerez, va tenir una caiguda en la qual es va fer una luxació a l’espatlla. La lesió no va ser especialment greu, però sí molt inoportuna atesa la feina de posada a punt de la seva moto que calia fer abans de l’inici de temporada, que havia de tenir lloc a Losail poques setmanes després. A més, l’estrena brillant de Maverick Viñales amb Yamaha situava el de Roses com el pilot de referència de l’inici del campionat. Amb tot, malgrat cinc caigudes en els últims tests de pretemporada, Márquez no es mostrava gens amoïnat. “No estic preocupat. De ritme estem prou bé i no pas a 0,7 segons com l’any passat”, explicava Márquez, positiu i somrient de mena.

El debut de Márquez no va ser el que ell, ni ningú, esperava. Dos zeros i només dos podis –victòria inclosa a Amèrica– en les sis primeres curses el situaven tot just quart de la classificació general, que liderava un Viñales imperial. En el mateix període, l’empordanès havia guanyat les dues primeres curses de la temporada, acumulava tres victòries i quatre podis i es revelava com el gran favorit al títol. El tomb per a Márquez va arribar en el Gran Premi de Catalunya, en què va acabar segon. Va ser l’inici d’una sèrie de deu curses amb nou podis i cinc victòries. A la República Txeca es va posar líder per primer cop, i només va deixar momentàniament aquesta posició a la Gran Bretanya, on va abandonar –tercer zero de la temporada– a causa d’una avaria a la seva moto. A Austràlia, amb la victòria i el tercer lloc d’Andrea Dovizioso, va donar l’estocada gairebé definitiva al mundial, que no va poder sentenciar a Sepang.

Els mèrits de Márquez coincidien amb la dissort de Viñales. Després d’un inici fulgurant, el rosinc començava la seva pròpia travessia pel desert a causa dels problemes amb la seva moto. “Feia temps que no em sentia tan bé sobre la moto. Funciona de manera increïble”, deia en la segona cursa, a l’Argentina. A Catalunya, en canvi, el seu discurs ja havia canviat: “No entenc per què ha passat, i ningú de l’equip ho entén”, deia sobre el seu baix rendiment després de ser desè. Els problemes d’adherència l’han acompanyat la resta de la temporada, fins que al Japó, fa dues curses, admetia que amb la seva moto era “impossible” lluitar pel títol. A Motegi quedava definitivament descartat pel títol, i l’únic rival que li quedava a Márquez era Dovizioso. Ningú comptava amb el pilot de Ducati a l’inici del mundial, però amb una temporada molt regular s’ha mantingut viu en la lluita fins a l’última cursa.

Amb aquest, Marc Márquez ja acumula quatre títols de MotoGP i sis en totes les categories. Els seus números absoluts ja el situen entre els deu millors de tots els rànquings històrics i només la seva joventut –té 24 anys– impedeix que es situï en posicions més elevades –només lidera el de posicions preferents, amb 72–. Sense cap mena de dubte, és el pilot amb més talent sorgit aquest segle –Rossi, amb 22 temporades en actiu, va debutar el 1996–, per sobre del mallorquí Jorge Lorenzo (3 títols de Moto GP) i l’australià Casey Stoner (2 títols).

Fins on serà capaç d’arribar? Ningú en sap la resposta. Que a Márquez li queda molta carrera per davant és una evidència. També ho és que no podria estar en millors mans –Honda és l’equip més potent– ni amb un millor company per desenvolupar la moto (Pedrosa). Però també és una evidència que, malgrat la davallada en la segona part del calendari, aquest any li ha sorgit qui pot ser un rival molt dur, Maverick Viñales, un pilot que també està cridat a ser campió algun dia.

27
caigudes
ha tingut Márquez durant el campionat, el segon que més rere Smith. És el pilot de la història que es proclama campió amb més caigudes.
96
voltes
com a líder ha completat Márquez aquest curs, 32 més que el segon pilot que n’ha completat més, Johann Zarco.
38,9%
de victòries
acumula Márquez en la categoria reina (35 de 90). També ha aconseguit un 70% de podis (63 de 90).
11
victòries
han aconseguit els pilots catalans ens les 18 curses de la temporada: 6, Márquez; 3, Viñales, i 2, Pedrosa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.