Fórmula 1

Triomf de consolació

Vettel aconsegueix en el GP del Brasil el primer èxit en la segona meitat del curs i gairebé s’assegura el subcampionat del món, davant de Bottas

Hamilton entra quart després d’haver sortit de la línia de boxs

Sebastian Vettel es va retrobar ahir amb la victòria després de tres mesos i mig d’abstinència. El triomf en el GP del Brasil arriba quan el títol mundial ja és fora de l’abast de Ferrari, però, si més no, haver batut Valtteri Bottas a Interlagos permet al pilot alemany arribar a l’última cita del curs –d’aquí quinze dies, a Abu Dhabi– amb el subcampionat del món gairebé a la butxaca. Amb 22 punts de marge respecte del finlandès de Mercedes, amb un vuitè lloc en farà prou per endur-se el premi de consolació. De retruc, amb la cinquena victòria del curs, Vettel iguala la millor temporada d’Alonso a Maranello, el 2010, quan també va vèncer cinc curses, però –ai, las!– el títol també se li va escapar.

Vettel va apuntalar la bastida de la victòria en la sortida, quan va pispar la cartera a Bottas en el primer revolt. El W08 número 77 va rodar tota la cursa a uns dos segons de l’SF70H número 5, però sense arribar a fer perillar la seva posició de privilegi. Ho va intentar aturant-se una volta abans per fer l’únic canvi de rodes, però els mecànics de vermell no van fallar, i van enllestir la maniobra en tot just 2.1 segons, per 2.7 dels platejats. Vettel es va reincorporar a la pista un segon davant de Bottas, va marcar una millor volta provisional i va restablir l’ordre natural del primer gir.

Hamilton, el número u

La primera volta també va ser clau en l’altra actuació destacada del dia, la remuntada de Lewis Hamilton des de la línia de boxs fins a les portes del podi. Una topada entre Ricciardo, Vandoorne i Magnussen, en el segon revolt, va provocar la neutralització de la cursa, amb la qual cosa el campió del món es va poder enganxar a la cua del grup i treure suc de la seva estratègia, basada en una llarga primera tirada amb el pneumàtic tou per atacar al final amb el supertou, al revés que la resta dels capdavanters. En la desena de les 71 voltes ja era novè, i en la 29 era el líder, després de l’aturada dels Ferrari i Bottas.

La degradació de les rodes era molt baixa, i amb les cobertes toves usades Lewis gairebé calcava el ritme de Vettel, amb un joc nou. Quan per fi es va aturar, en la volta 43, va caure al cinquè lloc, rere Vettel, Bottas, Räikkönen i Verstappen. En quinze voltes va eixugar els deu segons de marge de l’holandès i el va superar. Tot seguit, Max va fer una segona aturada, atès que tenia prou avantatge sobre el seu company, Ricciardo (amb la mateixa tàctica que Hamilton però endarrerit per la topada inicial). El quart lloc semblava el seu sostre, però a còpia de voltes ràpides va encalçar el segon Ferrari per prendre-li el podi, sense arribar a culminar l’atac.

Encara més encesa va ser la lluita pel setè lloc, rere els Red Bull, entre l’ídol local Felipe Massa –el van fer pujar al podi per acomiadar-se de l’afició–, Fernando Alonso –prou competitiu amb el McLaren-Honda– i Sergio Pérez, altra vegada als punts amb el Force India. El seu company, Esteban Ocon, havia plegat en un altre incident en la primera volta, quan Romain Grosjean va perdre el control i el va envestir (al francès de Haas el van penalitzar amb deu segons). Ara Hamilton és l’únic que ha acabat les dinou curses, dotze d’elles al podi. Ahir no va poder ser, però l’exhibició va deixar clar per què el número u serà seu l’any que ve.

LA DADA

28
curses
de F-1 ha fet Ocon, d’ençà del seu debut a mitjan 2016. Fins ahir les havia acabat totes.
Hem passat unes setmanes molt difícils, però ha estat molt bé pujar al podi amb els dos cotxes
Sebastian Vettel
Era el més ràpid en pista de molt. He donat el 110% tota la cursa, ha estat un repte reeixit
Lewis Hamilton
Ha estat una cursa sensacional. Me’n vaig amb el cap ben alt; per mi aquest resultat és com una victòria
Felipe Massa
Ho he perdut tot en la sortida. Després he pressionat Vettel, però no anava enlloc. Estic molt decebut
Valtteri Bottas
1rSebastian Vettel (Ferrari)1h31:26.262
2nValtteri Bottas (Mercedes)a 2.762
3rKimi Räikkönen (Ferrari)a 4.600
4tLewis Hamilton (Mercedes)a 5.468
Max Verstappen (Red-Bull-TAG)a 32.940
Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG)a 48.691
Felipe Massa (Williams-Mercedes)a 1:08.882
Fernando Alonso (McLaren-Honda)a 1:09.363
Sergio Pérez (Force India-Mercedes)a 1:09.500
10èNico Hülkenberg (Renault)a 1 volta
11èCarlos Sainz (Renault)a 1 volta
12èPierre Gasly (Toro Rosso-Renault)a 1 volta
13èMarcus Ericsson (Sauber-Ferrari)a 1 volta
14èPascal Werhlein (Sauber-Ferrari)a 1 volta
15èRomain Grosjean (Haas-Ferrari) a 1 volta
16èLance Stroll (Williams-Mercedes)a 1 volta
retBrendon Hartley (Toro Rosso-Renault)volta 40
retKevin Magnussen (Haas-Ferrari)volta 1
retEsteban Ocon (Force India-Mercedes)volta 1
retStoffel Vandoorne (McLaren-Honda)volta 1
VOLTA RÀPIDA
Max Verstappen (1:11.044, a 218,349 km/h)volta 64
LÍDERS SUCCESSIUS
Vettel v. 1 a 27; Räikkönen, v. 28; Hamilton v. 29 a 42; Vettel v. 43 a 71
CAMPIONAT DE PILOTS
1rLewis Hamilton (Mercedes)345
2nSebastian Vettel (Ferrari)302
3rValtteri Bottas (Mercedes)280
4tDaniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer)200
Kimi Räikkönen (Ferrari) 193
Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer)158
Sergio Pérez (Force India-Mercedes)94
Esteban Ocon (Force India-Mercedes) 83
Carlos Sainz (Renault/Toro Rosso)54
10èFelipe Massa (Williams-Mercedes) 42
11èLance Stroll (Williams-Mercedes)40
12èNico Hülkenberg (Renault)35
13èRomain Grosjean (Haas-Ferrari)28
14èKevin Magnussen (Haas-Ferrari)19
15èFernando Alonso (McLaren-Honda)15
16èStoffel Vandoorne (McLaren-Honda)13
17èJolyon Palmer (Renault)15
18èPascal Wehrlein (Sauber-Ferrari)5
19èDaniïl Kviat (Toro Rosso-Renault)5
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS
1rMercedes 625
2nFerrari495
3rRed Bull-TAG Heuer358
4tForce India-Mercedes177
Williams-Mercedes 82
Toro Rosso-Renault53
Renault49
Haas-Ferrari 47
McLaren-Honda28
10èSauber-Ferrari 5
PRÒXIM GP
Abu Dhabi 26 de novembre

Per emmarcar

El segon comiat de Massa va ser tan emotiu com el de l’any passat, i ara amb un bon resultat.

Per oblidar

Només Hamilton i Ocon havien creuat sempre la meta. Ahir el francès no va fer ni una volta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.