Fórmula 1

Fórmula 1

Campió sense corona

Felipe Massa es va acomiadar de la F-1 en el GP d’Abu Dhabi al costat de Lewis Hamilton, el pilot que li va arrabassar el títol mundial del 2008

La trajectòria del pilot brasiler va fer un tomb sobtat el 2009. Un accident el va tenir mig any de baixa i ja no va guanyar cap més cursa

Fa una setmana, la cloenda del mundial de F-1 a Abu Dhabi va oferir una imatge amb una forta càrrega simbòlica, quan Felipe Massa (São Paulo, 1981) es va afegir a la celebració dels pilots de Mercedes, Lewis Hamilton i Valtteri Bottas, a la recta principal. La salutació de l’anglès i el brasiler, que acabava de tancar una carrera de setze anys en la F-1, va reviure el record del desenllaç tal vegada més xocant de la història de la categoria reina. Fa nou anys, al Brasil, Massa va creuar la meta com a vencedor de la cursa de casa i virtual campió del món... fins que mig minut més tard Hamilton va avançar Timo Glock –l’alemany anava trepitjant ous, amb rodes llises sobre la pista molla– en l’últim revolt per enlairar-se fins al cinquè lloc i, de retruc, arrabassar la corona de les mans de Massa, quan la seva família, exultant, ja ho estava celebrant. La reacció del brasiler va ser tot un exemple d’esportivitat en el triomf... i en la derrota.

Missatge ben entès

Massa ja no tornaria a guanyar cap més cursa de F-1 ni, per descomptat, a acaronar el títol. Si Glock hagués aguantat uns metres més, potser Felipe no tindria un lloc al costat dels seus compatriotes Senna o Fittipaldi en l’olimp de la F-1, però el seu nom tampoc desmereixeria al costat d’altres campions amb un sol títol, com ara Damon Hill (1996), Jacques Villeneuve (1997) i Jenson Button (2009).

El que ningú li podrà prendre és que, en tres cursos màgics a Ferrari, havia vençut onze curses –les mateixes que Fernando Alonso en cinc anys a Maranello–. Tanmateix, l’any següent la seva trajectòria va fer un tomb sobtat. En els entrenaments del GP d’Hongria, a mitjan 2009, el Brawn de Rubens Barrichello –el 2006 Massa l’havia substituït com a company de Michael Schumacher a Ferrari– va perdre una molla que va anar a petar al casc de Felipe, que el seguia de prop. El pilot va salvar la vida, però ja no reapareixeria fins l’any següent.

Llavors el seu nou company ja era Alonso, dipositari de la cistella on Ferrari havia posat tots els ous. A Hockenheim –un any dia per dia d’ençà de l’accident a Hongria–, Massa encapçalava la cursa al davant del seu cap de files, però es va haver d’empassar una ordre gens subliminar per ràdio: “Felipe, Fernando és més ràpid que tu. Confirma que has entès el missatge.” El va entendre, com el 2007 havia entès que havia de sacrificar el triomf a São Paulo, davant el seu públic, per tal que l’altre Ferrari, de Kimi Räikkönen, fos campió.

Dues victòries perdudes que tal vegada no haurien canviat la percepció de Massa en l’imaginari de la F-1, però que expliquen per què tothom se l’estima i per què Hamilton va voler acomiadar-se amb respecte del pilot que, per uns instants, s’havia cenyit la primera de les seves quatre corones.

El nou crac brasiler
El relleu de Massa ja truca a la porta. El seu mànager, Nicolas Todt, ha fitxat el paulista de 15 anys Caio Collet, que l’any que ve ja podria debutar en les fórmules europees.
47
anys
de presència constant del Brasil en la F-1, d’ençà del debut d’Emerson Fittipaldi el 1970, es trunquen amb el comiat de Felipe Massa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.