Fórmula 1

El cop de gràcia

Hamilton domina el GP del Japó, suma la quarta victòria seguida i accelera l’enfonsament de Ferrari, amb Vettel només sisè

El pilot de Mercedes es podria coronar d’aquí a quinze dies, a Texas

“Que has anat a fer un cafè, Bono? Perquè fa estona que no em dieu res.” Així de plàcida va ser la cavalcada de Lewis Hamilton, ahir, en el GP del Japó. En realitat, Pete Bonnington, l’enginyer de pista de Lewis, estava ben alerta al mur de boxs, però què li podia dir a un pilot que liderava totes les voltes sense posar cap roda fora de lloc? En acabar la cursa, el de Mercedes va tornar a lloar l’emoció de pilotar a Suzuka, un traçat “com ja no se’n fan”. Traduït: la seva cursa van ser 53 voltes de gaudi al “millor circuit del món”. I encara hauria fruït més si els pneumàtics actuals permetessin tibar de gust, sense el factor de gestió de les cobertes introduït per provocar artificialment alguns canvis de posicions.

Val a dir que Bono hauria pogut tenir-lo distret fent-li cinc cèntims de les peripècies de Sebastian Vettel. El dia de la quarta victòria seguida de l’anglès –la sisena en les últimes set curses–, l’alemany va entrar només sisè i, a la pràctica, es va acomiadar del títol. Vuitè a la graella, Sebastian s’havia enlairat fins al quart lloc, rere Hamilton, Bottas i Verstappen, en una gran primera volta. Però en la vuitena va atacar l’holandès de Red Bull al revolt de Spoon, es van tocar i el Ferrari va quedar entregirat, en una escaramussa que els comissaris van considerar un “incident de cursa”.

La màxima de Senna

Per afegir sal a la ferida, el 33 arrossegava cinc segons de sanció per haver empès Räikkönen en el primer pas per la xicana. Verstappen s’havia passat de frenada i havia tornat a la pista sense miraments, cosa que havia fet que Vettel avancés Kimi i tanqués la primera volta en el quart lloc. És a dir, a Vettel no li calia avançar l’RB14 a la pista per guanyar-li el lloc, perquè ho hauria fet igualment en les aturades a boxs, quan l’holandès hagués de satisfer la sanció. Però va veure un forat i el seu instint el va dur a seguir la màxima d’Ayrton Senna: “El dia que veus un forat i no t’hi llances, deixes de ser un pilot.”

En aquell moment, Bono hauria pogut dir a Hamilton que la corona de llorer ja era virtualment seva, perquè el seu rival es va fer un tip d’avançar cotxes, però el sisè lloc rere l’altre Ferrari va ser el seu sostre. En efecte, el cinquè títol mundial del pilot anglès ja és un mer tràmit. D’aquí a quinze dies, a Texas, es coronarà si suma vuit punts més que Vettel, quan encara faltaran tres curses per disputar-se. Si Hamilton guanya i Vettel no és segon, el títol quedarà dat i beneït. No és una combinació gens inversemblant, perquè s’ha donat en les quatre últimes curses: quatre victòries seguides del 44, i Vettel quart, tercer, tercer i sisè.

Per arrodonir l’èxit de Hamilton, Bottas va donar el segon doblet a Mercedes en vuit dies. El finlandès es va mantenir a uns cinc segons del seu cap de files fins que les seves rodes del compost mitjà van fer figa i Verstappen, calçat amb les toves, el va encalçar en les últimes deu voltes, però sense poder-lo superar. Rere Max va entrar el seu company Ricciardo. Quinzè a la graella, l’australià va desbancar Kimi en les aturades a boxs, gràcies a una estratègia (tou-mitjà) més eficient que la del finlandès de Ferrari (supertou-mitjà). Al capdavant, Hamilton es distreia fent la millor volta en l’antepenúltima (1:32.785), però Vettel va cloure la cursa amb dues millors voltes (1:32.670 i 1:32.318) i el va privar d’aconseguir el primer Grand Chelem del curs. Tant li fa. El premi gros ja el té.

LA DADA

17
avançaments
dels 86 de la cursa els va fer Vettel, només 4 amb l’aleró mòbil a la recta de meta.

PROTAGONISTES

L’incident amb Vettel demostra que fins i tot els pilots amb més experiència poden fer errades sota pressió
Max Verstappen
He vist un forat, però Max no m’ha deixat espai. Després, he avançat tot el grup i no he tingut cap problema
Sebastian Vettel
Quin cap de setmana! Aquest circuit és el millor del món; cada segon és gaudi pur
Lewis Hamilton
1rLewis Hamilton (Mercedes)1h27:17.062
2nValtteri Bottas (Mercedes)a 12.919
3rMax Verstappen (Red-Bull-TAG)a 14.295
4tDaniel Ricciardo (Red-Bull-TAG)a 19.495
Kimi Räikkönen (Ferrari)a 50.998
Sebastian Vettel (Ferrari)a 1:09.873
Sergio Pérez (Force India-Merc.)a 1:19.379
Romain Grosjean (Haas-Ferrari)a 1:27.198
Esteban Ocon (Force India-Merc.)a 1:28.055
10èCarlos Sainz (Renault)a 1 volta
11èPierre Gasly (Toro Rosso-Honda)a 1 volta
12èMarcus Ericsson (Sauber-Ferrari)a 1 volta
13èBrendon Hartley (Toro Rosso-Honda)a 1 volta
14èFernando Alonso (McLaren-Renault)a 1 volta
15èStoffel Vandoorne (McLaren-Ren.)a 1 volta
16èSerguei Sirotkin (Williams-Merc.)a 1 volta
17èLance Stroll (Williams-Mercedes)a 1 volta
ret.Charles Leclerc (Sauber-Ferrari)38 voltes
ret.Nico Hülkenberg (Renault)37 voltes
ret.Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)8 voltes
LÍDERS SUCCESSIUS
L. Hamilton, voltes 1 a 53
VOLTA RÀPIDA
S. Vettel (1:32.318, a 226.447 km/h)v. 53
CAMPIONAT DE PILOTS
1rLewis Hamilton (Mercedes)331
2nSebastian Vettel (Ferrari)264
3rValtteri Bottas (Mercedes)207
4tKimi Räikkönen (Ferrari)196
Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer)173
Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer)146
Sergio Pérez (Force India-Mercedes)53
Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)53
Nico Hülkenberg (Renault)53
10èFernando Alonso (McLaren-Renault)50
11èEsteban Ocon (Force India-Mercedes)49
12èCarlos Sainz (Renault)39
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS
1rMercedes538
2nFerrari460
3rRed Bull-TAG Heuer319
4tRenault92
Haas-Ferrari84
McLaren-Renault58
Force India-Mercedes43
Toro Rosso-Honda30
Sauber-Ferrari27
PRÒXIMA CURSA
GP dels EUA, 21 d’octubre

Per emmarcar

L’últim avançament va ser el de Sainz a Gasly pel puntet del desè lloc, quan faltaven menys de tres voltes.

Per oblidar

La primera volta pintava prou bé, però les esperances de Vettel de mantenir-se viu en la general es van esvair en la vuitena.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.