Fórmula 1

Amb safata de plata

Hamilton va heretar la victòria en el GP del Brasil després que el líder, Verstappen, rebés l’escomesa d’un cotxe doblat

El culpable, Ocon, és un vell conegut de Max i, alhora, pilot júnior de Mercedes

Els tombs que dona la vida. El 2001, un doblat, Jos Verstappen (Arrows), va envestir el líder del GP del Brasil, Juan Pablo Montoya (McLaren), en el primer revolt d’Interlagos. Ahir, al mateix indret, el seu fill Max va assumir el paper de líder i víctima, i Esteban Ocon, el de doblat i botxí. El pare li hauria pogut recordar l’anècdota abans que Max es trobés amb el pilot francès en acabar la cursa, i li recriminés la maniobra amb algunes empentes. Es coneixen de fa temps, ja que el 2014 van lluitar pel títol de l’europeu de F-3, que es va endur Esteban.

“Ocon ha tingut sort que no era jo!”, va dir al micròfon de Movistar F-1 un murri Bernie Ecclestone, apartat de la gestió de la F-1, però encara esplèndid en el seu rol de padrí de l’esport. Era una manera de justificar la reacció del 33, que va perdre una victòria segura, mentre que el culpable rebia un stop-go de 10 segons que no va variar el seu catorzè lloc final.

Ferrari, lluny

Per si no fos prou, Ocon és pilot júnior de Mercedes –per bé que el 2019 haurà de seure a la banqueta esperant que el 2020 s’alliberi algun volant per al seu talent–, i el principal beneficiari de la seva malifeta va ser precisament el cap de files de l’estrella de tres puntes, Lewis Hamilton. Quatre voltes abans, en la 40, Verstappen havia avançat el campió del món i s’havia col·locat primer. Un lideratge producte de l’agressivitat a la pista i l’encert tàctic. Cinquè a la graella, Max es va cruspir en les primeres voltes els Ferrari de Sebastian Vettel i Kimi Räikkönen, així com l’altre Mercedes de Valtteri Bottas, i es va col·locar segon rere Hamilton. El 44 va fer l’aturada a boxs en la volta 19 i va muntar el pneumàtic mitjà –el més dur– per anar fins al final, 52 voltes més. Verstappen va heretar el primer lloc, va allargar la primera tirada fins a la volta 35 –amb una gestió excelsa del delicat pneumàtic supertou que havia utilitzat dissabte en la Q2– i llavors va muntar el tou, més ràpid que el mitjà de Hamilton.

En tot just quatre voltes, el Red Bull va superar el Mercedes en plena recta principal com si fos un cotxe doblat. Just en aquell moment, Ocon va fer la seva aturada i va muntar el supertou per fer les últimes 30 voltes. Amb un gran ritme amb el pneumàtic més ràpid, l’equip Force India el va esperonar perquè avancés el líder i recuperés la volta perduda. Hamilton, que ja cedia 2.7 segons al 33, se’n feia creus quan va començar la 44a volta i va veure el Red Bull entregirat a una banda de la pista i el Force India, a l’altra.

La desena victòria de Lewis en vint curses va deixar el títol de constructors dat i beneït a favor de Mercedes quan encara en falta una per acabar el curs. Ferrari necessitava obtenir un doblet al Brasil per mantenir les seves possibilitats, però el millor SF71-H, de Kimi Räikkönen, només va ser tercer –empaitat per l’altre Red Bull, de Daniel Ricciardo, en la tirada final–, mentre que Sebastian Vettel va entrar sisè rere Bottas. Els quatre primers van creuar la meta en un marge de poc més de cinc segons, però el 77 i el 5 van entrar més despenjats, després de fer una segona aturada a boxs. Vettel va explicar que l’equilibri del cotxe no va ser bo, i de fet en la volta 35 va deixar passar Kimi perquè empaités Bottas. El finlandès va superar el seu compatriota en la 44, alhora que Ocon i Verstappen protagonitzaven el déjà-vu que va donar la victòria mastegada a un campió ben incrèdul.

LA DADA

1r
cop
que Lewis guanya en la recta final del curs sent ja el campió. El 2015 i el 2017 no ho va aconseguir.

PROTAGONISTES

Tenia rodes noves i l’equip m’ha dit que em podia desdoblar. Un cop estava en paral·lel amb ell, no podia desaparèixer
Esteban Ocon
Un doblat es posa a fer curses amb tu i assumeix un risc estúpid per tirar-se per dins. Què voleu que us digui?
Max Verstappen
Ho he vist, i no m’ha sorprès. Jo hauria tingut una actitud diferent, però Max és així
Lewis Hamilton
1rLewis Hamilton (Mercedes)1h27:09.066
2nMax Verstappen (Red-Bull-TAG)a 1.469
3rKimi Räikkönen (Ferrari)a 4.764
4tDaniel Ricciardo (Red-Bull-TAG)a 5.193
Valtteri Bottas (Mercedes)a 22.943
Sebastian Vettel (Ferrari)a 26.997
Charles Leclerc (Sauber-Ferrari)a 44.199
Romain Grosjean (Haas-Ferrari)a 51.230
Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)a 52.857
10èSergio Pérez (Force India-Merc.)a 1 volta
11èBrendon Hartley (Toro Rosso-Honda)a 1 volta
12èCarlos Sainz (Renault)a 1 volta
13èPierre Gasly (Toro Rosso-Honda)a 1 volta
14èEsteban Ocon (Force India-Merc.)a 1 volta
15èStoffel Vandoorne (McLaren-Ren.)a 1 volta
16èSerguei Sirotkin (Williams-Merc.)a 1 volta
17èFernando Alonso (McLaren-Renault)a 1 volta
18èLance Stroll (Williams-Mercedes)a 1 volta
ret.Nico Hülkenberg (Renault)32 voltes
ret.Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari)20 voltes
LÍDERS SUCCESSIUS
Hamilton, v. 1 a 18 Verstappen, 19 a 35 Ricciardo, 36 a 39 Verstappen, 40 a 43 Hamilton, 44 a 71
VOLTA RÀPIDA
V. Bottas (1:10.540, a 219.909 km/h)v. 65
CAMPIONAT DE PILOTS
1rLewis Hamilton (Mercedes)383
2nSebastian Vettel (Ferrari)302
3rKimi Räikkönen (Ferrari)251
4tValtteri Bottas (Mercedes)237
Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer)234
Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer)158
Nico Hülkenberg (Renault)69
Sergio Pérez (Force India-Mercedes)58
Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)55
10èFernando Alonso (McLaren-Renault)50
11èEsteban Ocon (Force India-Mercedes)49
12èCarlos Sainz (Renault)45
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS
1rMercedes620
2nFerrari553
3rRed Bull-TAG Heuer392
4tRenault114
Haas-Ferrari90
McLaren-Renault62
Force India-Mercedes48
Sauber-Ferrari42
Toro Rosso-Honda33
PRÒXIMA CURSA
GP d’Abu Dhabi, 25 de novembre

Per emmarcar

L’únic consol de Ferrari va ser el setè lloc de Leclerc, pilot de vermell el 2019. El podi de Kimi, un magre botí.

Per oblidar

Ericsson, sisè a la graella en el seu penúltim GP, va rebre per tots costats en la sortida i va acabar plegant amb el cotxe malmès.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)