No és el què; és el com
Marc Márquez obté la posició preferent en el GP d’Àustria, amb un avantatge superior a les quatre dècimes en un circuit més aviat curtet
En sis de les set ‘poles’ que ha fet, el 93 ha esgarrapat més de dues dècimes
Com valorar en tota la seva grandiositat la prestació de Marc Márquez ahir al Red Bull Ring? En l’entrenament qualificatiu del GP d’Àustria, l’onzena prova del curs, el pilot cerverí va sumar una nova posició preferent, la setena del 2019 i la tercera seguida. També és el tercer any consecutiu que fa la pole en el circuit austríac, l’únic on encara no ha aconseguit guanyar en Moto GP. Precisament això permet copsar com d’excepcional va ser el seu registre d’ahir en la Q2. L’any passat, el Tro de Cervera va avantatjar Andrea Dovizioso de dues mil·lèsimes per pispar-li la pole. Ahir, el 93 va encolomar ni més ni menys que quatre dècimes llargues a Fabio Quartararo, que en els últims instants va relegar el cap de files de Ducati fins al tercer lloc, mentre que Maverick Viñales queia a la segona línia, a gairebé mig segon de la pole.
Ja no sorprèn que Márquez obtingui una altra posició preferent –no debades, ahir va desfer l’empat amb Mick Doohan, per liderar el solitari el palmarès de la categoria reina–, però l’excel·lència del seu exercici sembla que no coneix límits. En un circuit més aviat curtet que acostuma a oferir les diferències més ajustades del curs, Márquez va saber esgarrapar un marge estratosfèric, amb una mitjana rècord de 187,225 km/h, la més elevada entre tots els circuits del mundial. Per posar-ho en context, els tretze primers de la graella de Moto 2 van entrar en un marge inferior a les tres dècimes.
Tanmateix, ni tan sols això hauria de sorprendre, tractant-se de Marc Márquez. La setmana passada, a Brno, el seu avantatge en la Q2, amb rodes llises sobre la pista parcialment molla, va ser de dos segons i mig. En sis de les set poles que ha fet el 2019, el marge ha estat superior a les dues dècimes. Abans d’Àustria, el seu avantatge màxim anterior, sobre sec, havia estat de 0.360, a Le Mans.
El botxí del 2018, absent
Amb tot, això no vol pas dir que Márquez tingui la victòria al sarró, ja que els últims dos anys les Ducati el van batre en l’última volta, per bé que Jorge Lorenzo, el botxí del 2018, ara és el seu company a HRC i no competeix a Àustria, arran d’una lesió a l’esquena. Però és que el líder del mundial també sembla tenir el ritme de cursa més sòlid, en 1:24 baixos. En el quart entrenament lliure, en el qual els pilots treballen amb vista a la cursa, tant Viñales com Dovi van baixar d’1:24 i van superar Márquez, però les diferències eren de centèsimes. Les Yamaha es van mostrar força competitives, però en un circuit amb quatre rectes tenen menys velocitat punta que les Honda i les Ducati.
Dovi, però, està sol, ja que el seu company Danilo Petrucci va caure en la Q2 i és dotzè, rere Pol Espargaró, molt combatiu en el circuit de casa de KTM. Àlex Rins no va fer gaire soroll amb la Suzuki, però és setè, ben col·locat en la tercera fila, a més de sis dècimes del 93, però a només dues de Quartararo.
PROTAGONISTES
LA DADA
‘Pole’ japonesa en Moto 2
L’equip Stop And Go, de Sabadell, va celebrar la posició preferent de Tatsuta Nagashima, la primera del pilot japonès en Moto 2. En la categoria mitjana, el líder del mundial Àlex Márquez no va tenir un bon entrenament qualificatiu. El cerverí no va tancar una bona volta i és onzè, per bé que a menys de tres dècimes del punter. L’altre pilot de l’equip Marc VDS, Xavi Vierge, va ser setè.
En Moto 3, el més ràpid va ser Romano Fenati, de tornada a la categoria petita després que l’any passat el fessin fora de Moto 2 per una maniobra antiesportiva. Albert Arenas va caure al matí i sortirà 22è, i Jeremy Alcoba, 24è.