Ral·lis

La insurrecció de Tänak

L’estonià posa fi a 15 anys de monopoli francès en el mundial rubricant el títol en un final de cursa de campió

Markko Märtin, el primer ídol estonià, ha estat clau en la seva formació i Malcolm Wilson i Tommi Mäkinen l’han polit

Ott Tänak, un prototípic jove estonià esprimatxat, la seva dona i les seves dues criatures passarien ben desapercebudes entre la munió d’estonians que han colonitzat la Costa Daurada l’última setmana. Tots han vingut per ell, i no els ha decebut, tot i que el repte era majúscul: posar fi a la tirania sebastiniana en el mundial de ral·lis. Des del 2014 fins al 2018, els francesos Loeb (2004-2012) i Ogier (2013-2018) no havien deixat ni les engrunes. Fins que Tänak s’ha rebel·lat contra el règim i l’ha fet caure. Però Ogier no es retira...

No és una jove promesa (32 anys i set temporades completes en el mundial), ni tan sols respon al model de l’escola escandinava de pilots de ral·li, difícils de batre com més rellisca el tram però limitats en asfalt. Tampoc és un talent sorgit per generació espontània perquè a casa seva la gasolina era vivència quotidiana. El seu pare, Ivar –expilot amb un petit palmarès a Estònia entre el 1998 i el 2003, amb Ott ja adolescent– el va ensenyar, el va copilotar i el va empènyer cap a fites més altes. Primer el va ajudar fins on econòmicament va poder (Ott es va estrenar en disciplines similars al ral·licròs) i, finalment, el va posar en mans de la primera llegenda estoniana dels ral·lis, Markko Märtin, cridat a ser campió del món després d’uns grans anys 2003, 2004 i 2005 i retirat prematurament als 30 anys després que el seu copilot Michael Beef Park morís en un accident al ral·li de Gal·les 2005.

En bones mans

La trista retirada de Märtin va tallar una carrera esportiva que prometia, però, sense saber-ho, va ser el tret de sortida de la de Tänak. Märtin es va poder dedicar al seu nou deixeble perquè desmentís un dels tòpics dels pilots escandinaus: que no saben guanyar en asfalt. El mateix Märtin ja l’havia fet miques guanyant justament a Catalunya l’any 2004, tot sobre asfalt.

Tänak sí que respon a l’estereotip escandinau d’home de gel. En acabar la Mussara i sabent-se campió, amb prou feines si va encaixar tímidament la mà del seu copilot, Martin Järveoja. Amb la marea estoniana que l’esperava al final de tram, ja es va deixar anar. I més tard se sincerava: “La meva mare em va dir ahir a la nit: si vols aconseguir un somni, l’has de fer realitat. I aquest era l’objectiu de la meva vida.”

Home fidel, no va dubtar de mantenir-se al costat de Ford tot i les estirades d’orelles de Malcolm Wilson. Pel 2018 va signar dos anys amb Toyota, confiant que Tommi Mäkinen, un altre excampió reconvertit a cap d’equip, li donaria el volant d’un cotxe guanyador. Wilson i Mäkkinen, dos magnífics forjadors de campions amb fama de prioritzar els seus ingressos per damunt de tot. Qui sap si per això, i si és certa la informació de motorsport.com que assegura que Tänak ha firmat amb Hyundai per al 2020, a l’equip de la marca coreana tampoc s’apreciava tanta decepció.

PER AL 2020

Acaba contracte amb Toyota i el seu futur apunta amb insistència a Hyundai
He fet tot el que he pogut per estar en la millor posició possible i disfrutant amb el cotxe. Tot ha estat realment bé
Dani Sordo
HYUNDAI

PROTAGONISTES

55è Ral·li RACC Catalunya Costa Daurada
1r Neuville-Gilsoul (Hyundai i20 WRC) 3h07:39.6
2n Tänak-Järveoja (Toyota Yaris WRC) a 17.2
3r Sordo-Del Barrio (Hyundai i20 WRC) a 17.6
4t Loeb-Elena (Hyundai i20 WRC) a 53.9
5è Latvala-Anttila (Toyota Yaris WRC) a 1:00.2
6è Evans-Martin (Ford Fiesta WRC) a 1:14.2
7è Suninen-Lehtinen (Ford Fiesta WRC) a 1:47.6
8è Ogier-Ingrassia (Citroën WRC) a 4:20.5
9è Ostberg-Erikssen (Citroën C3 R5) a 8:24.6
10è Camilli-Veillas (Citroën C3 R5) a 8:47.2
11è Kopecky-Hlousek (Skoda Fabia R5) a 9:19.3
12è Rovanperä-Halttunen (Skoda Fabia R5) a 9:53.7
13è Lindholm-Korhonen (VW Polo R5) a 10:27.9
14è Kajetanowicz-Kajetanow. (VW Polo R5) a 10:43.7
15è Greensmith-Edmondson (Ford Fiesta R5) a 11:44.1
16è Veiby-Andersson (VW Polo R5) a 11:57.5
17è Loubet-Landais (Skoda Fabia R5) a 12:29.8
18è Andolfi-Inglesi (Skoda Fabia R5) a 12:40.5
19è Suárez-Iglesias (Skoda Fabia R5) a 12:41.9
20è De Mevius-Wydaeghe (Citroën C3 R5) a 15:10.6
21è N. Solans-Martí (VW Polo R5) a 16:28.3
22è J. Solans-Barreiro (Ford Fiesta R5) a 16:45.3
26è Francolí-Salvo (Peugeot 208 R2) a 35:52.3
34è Labarias-Sánchez (Peugeot 208 R2) a 50.39.6
Mundial de pilots
1r Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) 263 punts
2n Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC) 227
3r Sébastien Ogier (Citroën WRC) 217
4t Andreas Mikkelsen (Hyundai i20 WRC) 102
5è Elfyn Evans (Ford Fiesta WRC) 102
6è Kris Meeke (Citroën C3 WRC) 98
7è Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC) 94
8è Dani Sordo (Hyundai i20 WRC) 89
9è Teemu Suninen (Ford Fiesta WRC) 89
10è Esapekka Lappi (Citroën C3 WRC) 83
11è Sébastien Loeb (Hyundai i20 WRC) 51
A la terra em vaig sentir còmode d’inici. A l’asfalt m’ha costat més, però quan hem deixat el cotxe a punt hem estat a davant
Nil Solans
VW WRC2
Costa explicar la pressió que he tingut aquests tres dies. Quan ho estàs a punt d’assolir no t’ho acabes de creure
Ott Tänak
TOYOTA
Durant tres dies hem fet tot el que estava a les nostres mans, i ens ho hem passat molt bé, però Tänak és molt ràpid
Thierry Neuville
HYUNDAI

Catalunya, el primer ral·li del mundial que va liderar

Ott Tänak ha disputat set vegades el ral·li que l’ha coronat campió. S’hi va estrenar el 2011, amb un Ford Fiesta S2000 amb el qual disputava la categoria S-WRC. Es jugava el títol a Catalunya amb Juho Hanninen però va tocar una pedra i es va enfonsar. Malgrat tot, va firmar amb Ford per cinc anys i el 2012 va tornar a Salou. Era cinquè absolut quan va cometre un pecat de joventut i va tenir una sortida de carretera a Riudecanyes, a tres trams del final. Havia sentit per primera vegada què era ser líder d’una prova del mundial, encara que fos de manera anecdòtica (tot just era el segon tram) però qui sap si aquell accident poc abans del final va ser determinant perquè Malcom Wilson, el propietari de M-Sport, ell castigués a una cura d’humilitat competint novament a Estònia. Amb M-Sport o amb DMack però sempre amb Ford, va encadenar tres participacions més a Catalunya (2015, 2016 i 2017). En la primera, ocupava lloc de podi quan va sortir de la carretera en el tram 10. El 2016 va ser sisè i el 2017 va arribar el primer podi, rere Kris Meeke (Citroën) i a només cinc segons del seu cap de files Ogier, a qui va respectar en la seva lluita pel títol. Abans ja havia estat tercer al sempre especial Montecarlo, però va ser la victòria a Alemanya la que li va permetre mirar de tu a tu els especialistes de l’asfalt. En l’edició del 2018, ja líder de l’equip Toyota, van arribar les primeres victòries d’especial (4) i el lideratge (entre els trams 3 i 9), per bé que el resultat final (6è) no va ser bo. Aquest any hi ha afegit un nou podi i quatre millors temps parcials, tots sobre asfalt.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)