Lliçó d’estratègia i de conducció de Hamilton (Mercedes) al Circuit de Barcelona-Catalunya
L’anglès Lewis Hamilton (Mercedes) ha rendibilitzat amb una conducció òptima l’estratègia del seu equip amb dues aturades i s’ha imposat en el Gran Premi d’Espanya, la quarta prova del mundial que s’ha disputat al Circuit de Barcelona-Catalunya amb presència de 1.000 espectadors. El líder del mundial –tres triomfs aquest curs i 98 en la seva carrera–ha superat el neerlandès Max Verstappen (Red Bull), que ha optat equivocadament per una sola aturada seguint evidentment les ordres d’equip i ha acabat demanant l’hora. Finalment ha entrat una segona vegada perquè tenia finestra per conservar el segon lloc. El podi l’ha completat el finlandès Valtteri Bottas (Mercedes), per davant de Charles Leclerc (Ferrari) i de Sergio Pérez (Red Bull). Carlos Sainz (Ferrari) ha acabat setè i Fernando Alonso (Alpine) ha estat 17è. És el sisè triomf de Hamilton a Catalunya, el cinquè consecutiu. Iguala les sis victòries del mític Michael Schumacher.
Verstappen ha fet una sortida fulgurant i plena de riscos i li ha passat la ma per la cara a Hamilton, que malgrat que tenia la posició preferent, ha aixecat el peu amb intel·ligència i prudència per evitar un xoc que hauria pogut ser fatal per a tots dos. El neerlandès ha arribat a disposar d’un marge d’1,5 segons. La sortida de pista de Yuki Tsunoda (Alpha Tauri), però, ha provocat el reagrupament i el safety car ha entrat a la pista. La cursa s’ha rellançat en la volta 10, amb Verstappen esgarrapant-li mig segon a l’anglès. En la dotzena de les 66 previstes ja li treia poc més d’un segon, recuperat a poc a poc el marge previ a l’aturada. Leclerc, tercer aguantant a Bottas, ja era a gairebé 4 segons, un món. El ritme dels dos màxims aspirants al triomf i al títol era inassumible.
Verstappen, la mare dels ous, ha entrat a boxes en la 25a volta i ha perdut 4,2 segons, molt de temps ateses les circumstàncies. Hamilton ha esperat fins a la 28a volta retardant la degradació. L’anglès ha endarrerit la primera aturada esprement al màxim els seus pneumàtics tous inicials. El campió del món s’ha ressituat segon d’entrada a 3 segons de Verstappen, amb Bottas tercer per davant de Leclerc. En l’equador de la cursa –33a–Hamilton ja era a poc més d’un segon. El de Red Bull estava allargant la vida de les gomes per evitar una nova entrada que hauria estat fatídica i el britànic, que ha marcat volta ràpida, se l’estava cruspint.
Tot i que Hamilton anava ensenyant les urpes al seu rival, ha decidit fer la segona aturada en la42a volta conscient que els pneumàtics ja no donaven per més. Els seus mecànics han filat prim: 2,3 segons. Bottas s’ha ressituat segon provisional a 10 segons amb vint voltes per davant. Hamilton era tercer a 22 segons i, com un coet, ha establert una nova volta ràpida. Vint segons de marge del neerlandès i 20 voltes per davant en un final de cursa excitant en què el líder només podia vèncer amb una tàctica conservadora. Una aturada hauria estat mortal, però el ritme de Hamilton també era infernal, esgarrapant-li 1,7 segons per volta al seu rival. Mala peça al teler. La previsió que l’anglès atraparia Verstappen en l’ultima volta s’estava fins i tot esmicolant. A onze voltes del final, l’heptacampió ja olorava sang i era a nomes 8 segons, amb una retallada en un sol gir de gairebé dos segons. L’avançament, contundent i anunciat, s’ha produït en la seixantena volta, a sis del final. Hamilton ha mirat pel retrovisor Verstappen amb satisfacció.