Fórmula 1

Verstappen es consagra

El neerlandès obté als 24 anys el títol del mundial més igualat de la història en un desenllaç inversemblant i èpic decidit a només una volta per un cotxe de seguretat i trenca el monopoli de Mercedes quan Hamilton acaronava el triomf

Max Verstappen (Red Bull) va consumar, ahir al circuit de Yas Marina del gran premi d’Abu Dhabi un cop de teatre històric, un miracle esportiu, en la darrera volta del mundial de fórmula 1 més igualat de tots els temps –tots dos van arribar empatats a la darrera cita, rememorant el precedent del 1974 entre Fittipaldi i Regazzoni–, i es va apoderar del seu primer títol amb només 24 anys en una cursa èpica que es va rellançar a només una volta del final després d’un cotxe de seguretat providencial per als seus interessos, provocat per l’accident de Nicholas Latifi, a qui haurà de regalar una cistella de Nadal. El neerlandès hi va arribar amb gomes toves noves perquè les va canviar de seguida –3a entrada a boxs–quan es va aturar la cursa, mentre que l’anglès, set cops campió, tenia pneumàtics durs i desgastats, i se’l va cruspir apurant la frenada del cinquè revolt.

Una mala sortida de Max Verstappen (Red Bull), que es va quedar clavat, i una escandalosa decisió dels jutges de cursa a favor de Lewis Hamilton (Mercedes) en la primera volta, havien aplanat el camí al pilot anglès. L’aportació de Checo Pérez (Red Bull), retenint Hamilton, i el segon canvi de pneumàtics de Verstappen aprofitant un cotxe de seguretat virtual havien afegit una certa emoció al tram final, tot i que Hamilton gestionava amb eficiència les gomes dures, malgrat que eren més velles que les del seu contrincant. Però els fets es van precipitar les darreres voltes, dissenyades per una ment perversa. Tot el gran premi, de fet. El tercer lloc va ser per a Carlos Sainz (Ferrari), beneficiat per l’abandonament de Pérez. És el tercer podi del madrileny a Maranello i el quart de la seva trajectòria.

A Verstappen li va tocar patir de valent abans de cridar el títol embogit al seient del seu monoplaça. Només la perseverança, el talent, la sort i un equip sòlid i murri el van impulsar. D’entrada, però, la va espifiar en la sortida. Hamilton va acceptar el regal, es va situar primer i va esterilitzar la posició preferent del seu rival. El neerlandès va estar a punt d’avançar Hamilton en el setè revolt, quan li va guanyar l’interior entrant primer al vèrtex netament, però Hamilton, que havia badat, se’n va sortir per l’exterior de la pista i va prosseguir líder després de tocar amb el bòlid de Red Bull, equip que va reclamar reiteradament l’acció polèmica sense èxit. Els comissaris van adduir que la sortida de límits del britànic, de què va treure un clar benefici que hauria d’haver redimit retornant la posició, va estar obligada per la maniobra de Verstappen. El pilot de l’equip de les tres puntes va consolidar un avantatge de dos segons. Mala peça al teler de la firma austríaca. A més, el vigent campió va fer la volta ràpida i en la 13a ja li duia 5 segons. El pilot de Red Bull va entrar en la 14a (2,1 segons): pneumàtics durs. Hamilton es va aturar en la 17a i va fer la mateixa aposta. Checo Pérez es va situar líder provisional per davant de l’anglès, amb la missió ineludible de fer un tap. El neerlandès era tercer a nou segons.

La feina de Pérez va ser per treure’s el barret. Va retenir Hamilton i va propiciar el reenganxament de Verstappen –el neerlandès, en plena feina, a més 300 per hora, va tenir temps per homenatjar-lo a través de la ràdio: “És una llegenda”–, que es va situar a poc més d’un segon (22a volta). Un cop d’efecte que va revitalitzar les possibilitats de l’aspirant amb un món per davant en que la gestió de les gomes seria clau. Hamilton, però, no estava per èpiques i anava augmentant l’avantatge.

El de Red Bull va aprofitar un cotxe de seguretat virtual en la 37a volta per entrar per segon cop –durs– i reingressar ja amb la bandera verda a 17 segons del líder. Quedava molta cursa abans de la bandera de quadres (58 voltes). El pilot de Red Bull va iniciar l’operació retallada, amb volta ràpida inclosa, però no en tenia prou. El cotxe de seguretat de la volta 53 per accident de Nicholas Latifi (Williams) va donar emoció al tram final quan l’anglès tenia 12 còmodes segons de marge i acaronava el títol. Com un coet, Verstappen va posar compostos tous. Hamilton va apostar per l’estratègia conservadora. Sant tornem-hi. La carrera es va rellançar a només una històrica volta i Verstappen, apel·lant a una mena de justícia poètica, no va fallar i va encetar una nova era. Mercedes va quedar retratat fent una reclamació, oblidant-se amb memòria selectiva de la maniobra de la primera volta. No li va servir de res.

Ha estat increïble, una bogeria. De nen, somiava que sonés l’himne en honor meu. El títol és el més gran que m’ha passat a la vida
GP d’Abu Dhabi
1r M. Verstappen (Red Bull) 1h30:17.345
2n L. Hamilton (Mercedes) a 2.256
3r C. Sainz (Ferrari) a 5.173
4t Y. Tsunoda (Alpha Tauri) a 5.692
5è P. Gasly (Alpha Tauri) a 6.531
6è V. Bottas (Mercedes) a 7.463
7è L. Norris (McLaren) a 59.200
8è F. Alonso (Alpine) a 61.708
9è E. Ocon (Alpine) a 64.026
10è C. Leclerc (Ferrari) a 66.057
11è S. Vettel (Aston Martin) a 67.527
12è D. Ricciardo (McLaren) a 1 volta
13è L. Stroll (Aston Martin) a 1 volta
14è M. Schumacher (Haas) a 1 volta
15è S. Pérez (Red Bull) v. 55
ret. N. Latifi (Williams) v. 50
ret. A. Giovinazzi (Alfa Romeo) v.33
ret. G. Russell (Williams) v. 26
ret. K. Räikkönen(Alfa Romeo) v. 25
General final del mundial
1r M. Verstappen (Red Bull) 395,5 pts
2n L. Hamilton (Mercedes) 387,5 pts
3r V. Bottas (Mercedes) 226 pts
4t S. Pérez (Red Bull) 190 pts
5è C. Sainz (Ferrari) 164,5 pts
6è L. Norris (McLaren) 160 pts
7è C. Leclerc (Ferrari) 159 pts
8è D. Ricciardo (McLaren) 115 pts
9è P. Gasly (Alpha Tauri) 110 pts
10è F. Alonso (Alpine) 81 pts
11è E. Ocon (Alpine) 74 pts
12è S. Vettel (Aston Martin) 43 pts 13è Lance Stroll (Aston Martin) 34 pts
Mundial de constructors
1r Mercedes 613,5 pts
2n Red Bull 585,5 pts
3r Ferrari 323,5 pts
4t McLaren 275 pts
5è Alpine 155 pts
He lluitat tota la cursa i en la darrera volta he tingut una oportunitat. Sempre has de creure en tu mateix a pesar de les crítiques
Max Verstappen (Red Bull) 2021
Lewis Hamilton (Mercedes) 2020
Lewis Hamilton (Mercedes) 2019
Lewis Hamilton (Mercedes) 2018
Lewis Hamilton (Mercedes) 2017
Nico Rosberg (Mercedes) 2016
Lewis Hamilton (Mercedes) 2015
Lewis Hamilton (Mercedes) 2014
Sebastian Vettel (Red Bull) 2013
Sebastian Vettel (Red Bull) 2012
Sebastian Vettel (Red Bull) 2011
Sebastian Vettel (Red Bull) 2010
Jenson Button (Brawn GP) 2009
L. Hamilton (McLaren Merc.) 2008
Kimi Räikönen (Ferari) 2007
Fernando Alonso (Renault) 2006
Fernando Alonso (Renault) 2005
Michael Schumacher (Ferrari) 2004
Michael Schumacher (Ferrari) 2003
Michael Schumacher (Ferrari) 2002
Michael Schumacher (Ferrari) 2001
Michael Schumacher (Ferrari) 2000
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)