Ral·lis

A un mes del Ral·li Catalunya-Costa Daurada

La teoria de l'evolució

El RACC no vol que l'afectin les futures rotacions de ral·lis en el mundial i no para de buscar innovacions

Quatre especials noves, canvis d'asfalt a terra en un mateix tram, competició nocturna i el tram d'asfalt més llarg del mundial podrien ser decisius amb vista al títol

Si l'imminent ral·li d'Alsàcia no ho impedeix, just d'aquí a un mes Sébastien Loeb i Miko Hirvonen prendran la sortida de Salou per jugar-se el títol mundial. Es trobaran un ral·li essencialment conegut, però amb un itinerari evolucionat, amb quatre totalment o parcialment nous que el RACC va mostrar dies enrere en els seus punts més significatius. Tot i les dificultats del moment econòmic i els rumors que la prova podria marxar de Catalunya, la divisió esportiva del RACC treballa com si res d'això pogués passar i no només no repeteix itinerari, sinó que té un banc de trams per continuar l'evolució en el futur i, fins i tot, trams de terra més al nord per si algun dia la FIA flexibilitza encara més les seves normes. Tot per mantenir-se a l'avantguarda de les noves propostes i amb una finalitat clara: que quan l'any 2013 s'implanti la rotació de proves en el mundial, el Catalunya sigui tan capdavanter –trams mixtos, ral·li d'asfalt i de terra, trams nocturns– que la FIA no gosi incloure'l en la llista dels que hauran de descansar.

Les novetats, al principi

Divendres, el primer dia de competició, concentra la majoria de novetats. El tram 1, Pesells, amb sortida i arribada a prop de Bot (la Terra Alta) i Arenys de Lledó, és rapidíssim, amb zones en baixada, porcions d'asfalt intercalades en la terra i, fins i tot, algunes barreres metàl·liques de protecció. Ressegueix el riu Lledó i la frontera administrativa entre Catalunya i Aragó en bona part. Alguns canvis de rasant i zones molt estretes requeriran molta atenció. El segon, la Terra Alta (sortida a Vilalba dels Arcs i final a la Fatarella), és el tram mixt que va obrir el ral·li l'any passat. Amb cinc canvis de superfície, presenta una dificultat extrema per mantenir el ritme adequat i no menjar-se els pneumàtics de terra, que són obligatoris. El tercer tram, les Garrigues, també és mixt, però amb més terra que asfalt i 12 km finals de tram estret. Aquesta part nova va ser detectada fa dos anys.

Serà el ral·li amb més quilòmetres cronometrats del mundial (406) i amb el tram d'asfalt més llarg del campionat (el Priorat), que es disputa dissabte. Aquesta jornada, ja íntegrament sobre asfalt, ofereix la resta de novetats. El tram de Riba-roja d'Ebre és nou, tot i que la part central d'asfalt s'utilitza (a l'inrevés) en el de la Terra Alta de divendres. El de la punta de les Torres (entre la Pobla de Massaluca i Vilalba dels Arcs) és completament nou.

Diumenge els trams són coneguts, però el primer, Santa Marina, serà nocturn per als primers 30 cotxes (arrenca a les 7 del matí) i l'últim, el coll de la Teixeta, és l'anomenat power stage, l'esprint final de 4,32 km que concedirà tres, dos i un punts extra als seus tres primers classificats.

48.000
quilòmetres.
Per confeccionar l'itinerari del 2012 s'ha fet l'equivalent a més d'una volta a la Terra.
4
trams nous.
Pesells, les Garrigues, Riba-roja d'Ebre i la punta de les Torres.
5
canvis de superfície.
En el tram de la Terra Alta.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)