Ral·lis

El Perú s'afegeix a la gran aventura del Dakar

Motor. El ral·li començarà l'1 de gener al Mar de la Plata i acabarà a Lima després d'un recorregut que s'anirà complicant a mesura que avancin les etapes

L'arribada al Perú serà la principal novetat del ral·li Dakar del 2012. Els organitzadors van revelar el seu recorregut definitiu a París. Les quatre etapes per terres peruanes i l'arribada a Lima seran, doncs, els atractius del raid més universal, que no perd impacte mediàtic, tot i l'exili, ningú sap dir fins quant, a Sud-amèrica. El ral·li arrancarà a la ciutat argentina del Mar del Plata el primer dia de l'any i traçarà un recorregut en línia des de les costes de l'Atlàntic que anirà intensificant la seva dificultat a mesura que avanci per Xile.

La prova recorrerà 8.363 quilòmetres. Més de la meitat seran cronometrats amb cinc etapes a l'Argentina, cinc més a Xile i quatre al Perú. El Dakar torna a la tradició del recorregut en línia, recuperant l'esquema de l'antic traçat que anava d'Europa fins a la ciutat africana. Això no passava des del 2007 a Àfrica, quan els pilots van anar de Lisboa fins a la capital del Senegal. En l'aspecte esportiu, s'ha confirmat la baixa dels Volkswagen oficials dels dos últims campions en cotxes, Nasser Al-Attiyah i Carlos Sainz. Això obre la porta a altres candidats, com ara Nani Roma, el primer català que va imposar-se en el Dakar (2004) en l'apartat de motos. El pilot de Folgueroles va donar mostres, ahir mateix, del seu optimisme innat: “Tenim cotxe, experiència i equip per lluitar per la victòria.” Roma competirà al Dakar amb un Mini de l'equip Monster Energy X-Raid Team al costat del francès Périn Michel. El català va mostrar-se ahir especialment preocupat per la calor que s'espera que farà al desert d'Atacama, on el termòmetre sobrepassarà els 40 graus.

Després de la sortida al Mar de la Plata, la caravana es dirigirà a Santa Rosa, primer, i a San Rafael, després, per la zona de Nihuil, on hi haurà les primeres dunes de la carrera. Els pilots aniran després cap a la serralada dels Andes pel pas de San Francisco, on negociaran revolts a 4.000 m d'alçada fins arribar al temible tram de Fiambalá, just abans d'entrar a Xile per Copiapó. A Atacama, el desert més sec del món, la caravana s'aturarà tres nits i disputarà una especial de 444 quilòmetres abans de la jornada de descans. Després arribarà l'especial entre Copiapó i Antofagasta, la més llarga del ral·li, però que no hauria de preocupar els favorits per la seva duresa.

La cursa avançarà després cap a Iquique, on els pilots gaudiran d'una vista espectacular que combinarà les dunes i l'oceà Pacífic, completant un vertader costa a costa. Des d'allà s'entrarà per primer cop al Perú, on el ral·li aprofitarà les enigmàtiques i mil·lenàries figures de Nasca per disputar un tram que l'organització ha traçat en forma de drac. L'última dificultat seran les dunes de Pisco, amb una especial de 276 quilòmetres. Així, doncs, fins al final la classificació restarà oberta a qualsevol incident inesperat. El podi del 15 de gener estarà situat a la plaça de les Armas, a Lima, declarada Patrimoni de la Humanitat. “Tindrem feina fins al final perquè les dificultats, a mesura que avança el ral·li, es multiplicaran”, diu Roma.

En la categoria de motos, el pilot d'Avià Marc Coma (campió el 2006, el 2009 i el 2011) i el francès Cyril Després (2010, 2007 i 2005) buscaran el desempat de victòries absolutes en el duel que mantenen des de fa sis anys. En la seva pugna tindran un nou rival, Giniel de Villiers, que va guanyar la cursa amb cotxes el 2009 i ara ho intentarà fer amb una moto, igual que Peterhansel però a l'inrevés.

És un recorregut complex, serà més suau a l'inici i més difícil al final, encara que el Dakar és complicat des del primer quilòmetre
De vegades la gent es focalitza molt en els rivals, però el principal rival és un mateix. No s'han de cometre errors i fer les coses bé
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)