Ral·lis

Tornem-hi, tots contra Loeb

El Ral·li de Montecarlo, que arriba a la 80a edició, obre avui el mundial

L'alsacià inicia en un dels seus llocs predilectes el camí cap al que seria el novè títol, tots seguits

Aquest ral·li recupera part de la singularitat que havia perdut

Després de tres anys d'absència, el Ral·li de Montecarlo no només torna al calendari del mundial sinó que el seu organitzador, l'Automòbil Club de Mònaco (ACM), compleix l'anunciat propòsit de recuperar part de la singularitat que aquesta prova havia anat perdent arran de la nefasta uniformització que anys enrere va imposar David Richards amb la complicitat de Max Mosley. Que no s'estranyi ningú, doncs, quan vegi que el campionat del 2012 comença amb cinc dies de cursa –sis per qui hi vulgui incloure la cerimònia de sortida d'ahir al vespre a Valença–, que la penúltima etapa inclourà dos trams sense llum natural (la segona passada pel coll de Turini i Lantosque-Luceram) o que l'activitat del diumenge es limitarà a una passada pels 5 km del tram del coll de la Madona, que amb la seva condició de power stage donarà punts addicionals als tres pilots més ràpids, i el podi.

Després que el ral·li més llegendari i carismàtic de tots va quedar fora del mundial, l'any 2009, víctima de la infame rotació de les proves en el calendari, l'ACM va assegurar que imposaria condicions per tornar-hi. I així ha estat, pel bé d'una especialitat que amb la fermesa que ha demostrat l'entitat monegasca, la capacitat d'innovació d'alguns organitzadors –el RACC n'és el millor exemple– i la complicitat de Jean Todt, el president de la FIA, anirà recuperant una bona part del seu autèntic sentit.

Quan a les 9 i tres minuts d'aquest matí Sébastien Loeb faci arrencar el seu Citroën DS3 WRC en la sortida del tram de Le Moulinon-Antraigues, el primer del ral·li i també el més llarg de la cursa (36,87 km), l'alsacià iniciarà la defensa d'un títol que ha guanyat els vuit últims anys i també el camí cap a un nou triomf en aquest ral·li. Amb set participacions al volant d'un WRC, compta amb cinc victòries –sis, si no hagués estat penalitzat per una errada del seu equip l'any 2002– i dues segones posicions. “No són la condició de favorit ni el nombre de títols o victòries els que condueixen el cotxe sinó jo”, afirma el pilot de Citroën. “És un ral·li estratègic –hi afegeix– i que es decidirà a partir de la tria de pneumàtics, ja que és l'únic del campionat on hi ha tant per escollir, cinc gomes diferents.”

La pregunta de sempre.

Qui podrà amb Loeb? Aquesta és una pregunta gairebé obligada any rere any en l'inici del campionat. I un simple cop d'ull als equips fa suposar que el pluricampió anirà incrementant els seus rècords. Mikko Hirvonen no serà rival sinó company d'equip i declara sense embuts que aquest ral·li li fa “una certa por”. “Començar amb pneumàtics slick un tram on hi ha zones amb gel no m'agrada gaire. El meu objectiu serà sobreviure, arribar al final sense incidents i sumar el major nombre possible de punts”, diu el finlandès, que fa dos anys va guanyar aquest ral·li en l'estrena del Ford Fiesta S2000 i les dues últimes temporades ha estat el primer líder del mundial.

Això ho té ben present Jari-Matti Latvala, que ha heretat la condició de primer pilot de Ford i assegura sentir-se “més competitiu que mai sobre l'asfalt”, alhora que expressa una bona dosi de confiança per a la resta de temporada: “Ho tenim tot. Un equip fort, un cotxe competitiu i dos bons pilots. Si ho sabem conjuntar podem lluitar pels títols de constructors i pilots.” Al volant de l'altre Ford Fiesta RS WRC del primer equip de Malcom Wilson, Petter Solberg recupera aquest any la condició de pilot oficial després de tres temporades com a client de Citroën i gestionant el seu propi equip. “No sóc aquí només per ser-hi. Jari-Matti i jo volem lluitar pels títols i crec que podrem”, declara el noruec.

Mini farà aquest any la seva primera temporada completa, però amb Dani Sordo com a únic pilot fix i amb la segona unitat del JCW canviant sovint d'inquilí. De moment, el pilot cantàbric es mostra satisfet de com ha preparat aquest ral·li. I qui també farà tota la temporada, però en una categoria diferent, serà Sébastien Ogier, que al volant d'un Skoda Fabia S2000 contribuirà a preparar l'arribada del VW Polo WRC l'any que ve, alhora que arreu serà la referència per a tots els pilots dels vehicles S2000.

Al Ral·li de Montecarlo debutarà Yves Matton com a nou director de Citroën Racing. I dins l'estructura de Mini, David Richards ha delegat a Dave Wilcock les responsabilitats com a cap d'equip.

Caldrà estar concentrat i no fer errors. Aquest ral·li té paranys per a tothom
Sébastien Loeb
CITROËN

FLAIXOS

Aquí, una tria de pneumàtics errònia pot costar molts segons per quilometre
Jari-Matti Latvala
FORD
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)