Ral·lis

Procés d'acceleració

Ral·li Catalunya-Costa Daurada. La 48a edició clourà el mundial del 8 a l'11 de novembre, estrenarà una especial urbana a Salou i accentua la condició de mixt amb un tram nou de terra a Gandesa

El 48è Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada tancarà el mundial 2012 del 8 a l'11 de novembre amb novetats encaminades a millorar la seva qualitat i repercussió mediàtica. La vuitena aventura del RACC a les carreteres tarragonines té denominadors comuns amb les darreres cites, com ara el fet que Salou i Port Aventura en segueixen sent els epicentres, i elements innovadors entre els quals destaca un tram especial al costat del passeig Jaume I de Salou que podrà ser seguit a bastament des de la platja. L'altre gran element distintiu d'aquesta edició serà la potenciació dels trams de terra, l'èmfasi en la condició de mixt del ral·li. Els trams de terra es van començar a disputar l'any 2010, però ara adquireixen una major dimensió amb una primera etapa –divendres– en què destaca un tram nou de 7 quilòmetres sobre terra a Gandesa. El Ral·li RACC mantindrà íntegrament l'asfalt en la segona i la tercera etapes. Teòricament, el reglament no permet que un ral·li tingui trams d'asfalt i de terra en una mateixa especial, però ha fet una excepció en el tram de Terra Alta, “un dels millors del món”, segons explica Amand Barfull, director de l'àrea esportiva del RACC.

Catalunya serà el darrer pas d'un mundial que passarà abans per Grècia, Nova Zelanda, Finlàndia, Alemanya, la Gran Bretanya, França i Itàlia. Unànimement considerada com una cursa molt selectiva en les seves dues últimes edicions, el ral·li serà el gran final de festa del campionat del món, la prova que tancarà tots els campionats en joc: pilots, copilots, constructors i equips, Súper 2000, Producció i WRC Academy, als quals s'afegeix la monomarca Rally Class.

Una altra modificació és que el shakedown de dijous a Salou, que era tan sols una exhibició, servirà ara per determinar l'ordre de sortida. El primer classificat en la nova Qualifyng Stage triarà l'ordre que prefereixi. La prova té 2,9 quilòmetres mixtos, amb 970 metres de terra i 1.970 d'asfalt.

El primer dels tres dies el compondran 150,22 km de velocitat dels 547,65 d'itinerari total. El desglossament de les cronometrades, un total de sis, el començarà un nou tram de terra, Gandesa (7 km), pràcticament tot de baixada i amb una superfície excel·lent que conduirà fins a Bot, a deu quilòmetres de la qual comença el ràpid i virat Pesells (26,59 km), la mateixa fantàstica especial sobre terra limítrofa amb la província de Terol que ja va obrir l'última edició, però amb l'afegit de 850 metres en la seva conclusió, de molt bona visibilitat per al públic. El tercer tram serà el que sens dubte acapararà encara més l'atenció de tots. Es tracta de Terra Alta (44,02 km), la magnífica especial mixta que ja s'ha disputat els dos últims anys, encara que ara és més llarga, ja que té 8,37 km sobre terra previs al conegut inici.

Com correspon a un ral·li que vol mantenir la seva personalitat d'asfalt, en el segon dia aquesta superfície acapararà les tres especials diferents a doble passada de què consta, totes disputades ja el 2011: el virat La Mussara (20,48 km); el llarg i complet El Priorat (45,97 km), considerat pels pilots el millor tram d'asfalt del mundial; i el costerut port de muntanya que és Riba-roja d'Ebre (14,20 km), amb un afegit a la seva part inicial d'1,93 km.

Les novetats del tercer dia –asfalt– són el retorn de dues especials que es van disputar el 2010: Riudecanyes (16,32 km), que en realitat es tracta d'una versió molt allargada del conegut com a Coll de la Teixeta, i Serra d'Almos (4,11 km), que serà el power stage que donarà punts als tres primers. Aquestes dues especials es correran dues vegades, com també Santa Marina (26,51 km), d'idèntic desenvolupament que el 2011.

ELS TRAMS

El tram de Salou serà espectacular pels pneumàtics i les suspensions de terra
Amand Barfull
DIrectOr esportiu del racc
Malgrat la crisi, fem un esforç d'innovació en el marc d'una organització reconeguda arreu
Enric Cucurull
Vicepresident del RACC
Tenim garantida la presència en el mundial l'any vinent i esperem ser-hi molts anys més
Enric Cucurull
VICEPRESIDENT DEL RACC

Un impacte de 29,8 milions

S'estima que l'impacte econòmic del ral·li és de 29,8 milions d'euros i que el nombre d'espectadors globals va ser de 45 milions, dels quals 162.000 van veure els trams sobre el terreny. La web del ral·li va ser visitada per 6,45 milions d'usuraris. És evident, no obstant, que els agents organitzadors i patrocinadors no s'escapen a la crisi. Enric Cucurull, el vicepresident del RACC, hi va fer una al·lusió clara durant la roda de premsa que va tenir lloc ahir a la Diputació de Tarragona: “Fem un esforç d'innovació per seguir en el mundial. Tenim garantida la presència l'any vinent i esperem ser-hi molts anys més, perquè aquesta és la prova més nostra de les que organitzem.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)