Ral·lis

Dècada triomfal

Demà farà deu anys que Sébastien Loeb va aconseguir al ral·li d'Alemanya la seva primera victòria en una prova del mundial

Capaç de guanyar en qualsevol tipus de terreny, l'alsacià acredita uns rècords inabastables

La segona jornada del ral·li d'Alemanya, demà, coincidirà dia per dia amb el desè aniversari del primer triomf de Sébastien Loeb en una prova del mundial. Va ser la primera de les 73 victòries que actualment té l'alsacià en un palmarès farcit de rècords que, igual com els de Michael Schumacher en la fórmula 1, fan tota la pinta no de durar molts i molts anys, sinó d'esdevenir eterns.

En aquella època en què la cita francesa del mundial no tenia com a escenari Alsàcia, sinó les revirades i estretes carreteres de Còrsega, Loeb considerava el ral·li d'Alemanya com la prova de casa, ja que la distància amb Haguenau, el seu poble, és d'un parell de centenars de quilòmetres. Set mesos abans havia pujat amb Daniel Elena, el seu copilot, al podi del ral·li de Montecarlo com a vencedor, però una penalització per un error de Citroën en un canvi de pneumàtics al Xsara va arruïnar l'esforç fet als trams cronometrats. La diferència entre considerar-se vencedor moral i veure's vencedor real li arribaria, doncs, aquell 25 d'agost del 2002. I, a diferència d'ara, amb una competència ferotge encapçalada per cinc campions del món: Richard Burns i Marcus Grönholm (Peugeot 206), Carlos Sainz i Colin McRae (Ford Focus) i Tommi Makinen (Subaru Impreza). “A Montecarlo els motius de satisfacció van superar de molt la meva decepció. Havia estat el més ràpid, havia dominat els adversaris en els trams i havia demostrat que podia guanyar. A Alemanya ja ho he fet i encara que no sé què em reserva el futur, el meu triomf ja consta per escrit”, va comentar Loeb.

Si Loeb no sabia què li reservava el futur, preveure'l no costava gaire. Ho tenia tot per ser campió. Talent, ganes d'aprendre, capacitat d'anàlisi, ambició i un equip com cal. Cinc requisits que deu anys després es mantenen absolutament inalterats. Talent, el do natural que va començar a mostrar als carrers del seu poble al manillar d'un ciclomotor trucat o al volant del Peugeot 205 Rallye a les cantonades i rotondes i que va fer decidir Dominique Heintz –primer copilot i amic de tota la vida– hipotecar la casa a canvi d'un crèdit per impulsar la carrera esportiva del que en aquella època es guanyava la vida treballant de lampista.

Ganes d'aprendre, a les quals es va referir en una entrevista a El 9 Esportiu a finals d'octubre del 2004, dies després d'haver conquerit el seu primer títol mundial: “Amb Carlos Sainz [en aquella època company d'equip] hem parlat de tot sobre els reglatges del cotxe. No hi ha hagut secrets. Des del primer moment ha estat molt honest, molt franc. No hi ha rivalitat amagada.” La capacitat d'anàlisi del vuit vegades campió del món queda perfectament demostrada en una frase que va pronunciar fa un parell d'anys. “Forçar més del compte en segons quins indrets sovint té com a conseqüència la pèrdua de la bona trajectòria i tot el que se'n deriva. Si tens la sort de continuar sobre la pista, segur que has perdut temps. Condueixo tan de pressa com puc en funció dels meus límits i procuro no anar mai més de pressa. És la meva manera de fer”, assenyala.

Per què renunciar?

Una capacitat d'anàlisi que, per suposat, no és incompatible amb l'ambició per guanyar. I això ho va demostrar quan fa tres setmanes es va imposar per tercera vegada en el ral·li dels 1.000 Llacs. “Tenia un dilema i això em generava una certa tensió abans de la sortida. Considerant la meva posició al campionat no tenia la necessitat imperativa de guanyar. Però, d'altra banda, el cotxe anava tan bé i m'hi sentia tan a gust que fins al final he corregut amb l'esperit alliberat”, va explicar l'alsacià després d'aconseguir la que va qualificar com una de les seves victòries més agradables.

El cinquè factor és l'equip. Des que va ser campió del món júnior amb Citroën, Loeb ha aconseguit tots els seus èxits amb aquesta marca. Els primers sota la direcció de Guy Fréquelin i després sota la batuta d'Olivier Quesnel, al que des d'aquest any relleva Yves Matton. Amb dos companys del nivell de Carlos Sainz i Colin McRae, Loeb va fer prous mèrits l'any 2003 per erigir-se en líder de l'equip. Condició que ha mantingut amb només un breu parèntesi quan l'any passat Quesnel va atorgar carta blanca i una mica més a Sébastien Ogier, probablement per justificar una ferma aposta personal. Per culpa d'això, l'estiu passat l'ambient en l'equip francès va arribar a ser explosiu. Loeb no va amagar el seu malestar, el nucli directiu de la marca el va escoltar, el va fer desdir de marxar, li va retornar tots els galons i li va aclarir el futur més enllà de la seva etapa en actiu.

Els noms de Loeb i Citröen aniran junts durant molt temps, per més que el pluricampió decideixi dir prou als ral·lis a final d'aquesta temporada (el contracte li ho permet) i per més que el seu futur esportiu –com a pilot i director d'un equip propi– estigui en els circuits.

LA FITXA

Ho tenia i ho té tot: talent, ganes d'aprendre, capacitat d'anàlisi, ambició i equip

TOT CONCENTRAT

Un excel·lent company d'equip amb qui no hi van haver secrets ni rivalitat oculta
El nom de la marca i el de Loeb aniran junts més enllà de la seva etapa en els ral·lis

SAINZ

Aquell primer triomf Loeb el va aconseguir davant de cinc campions del món

Clar favorit a Alemanya, una vegada més

Vencedor de nou de les deu edicions mundialistes del ral·li d'Alemanya, Sébastien Loeb és el favorit per guanyar aquesta novena prova del mundial en la qual l'any passat va veure interrompuda la ratxa per culpa d'un pneumàtic punxat. “No em sembla un ral·li fàcil, sobretot si plou. Queda fang dipositat a les traçades i l'adherència canvia constantment, la qual cosa dificulta la conducció en aquestes pistes tan estretes i ràpides”, diu. Conscient que sobre asfalt és molt més difícil plantar cara al seu company que en trams de terra, Mikko Hirvonen ha decidit utilitzar els mateixos reglatges que Loeb en el seu Citroën DS3. En les files de Ford estan en espera de veure els resultats de la feina feta en els Fiesta RS. Petter Solberg assegura que té “bones sensacions”, però, lamenta la seva inexperiència sobre aquesta superfície amb el Fiesta. I Jari-Matti Latvala considera aquest ral·li com “el més difícil de l'any sobre asfalt” però dóna per fet que tindrà “l'oportunitat de lluitar per la victòria”. Queda per veure si Dani Sordo és capaç de situar altre cop el Mini JWC en el podi i si Thierry Neuville (Citroën DS3) s'intercala entre els favorits. Un espectador va resultar ferit greu i tres lleus ahir al shakedown, per una roda despresa del Subaru de Nicholas Fuchs. Loeb va ser el més ràpid.

Dani Solà, testimoni

El mateix dia en què Loeb va celebrar davant la sumptuosa porta romana de Trèveris el seu primer triomf en la màxima categoria del mundial, dos catalans, Dani Solà i Àlex Romaní, van aconseguir la segona victòria entre els equips del mundial júnior, en el palmarès del qual l'osonenc va rellevar l'alsacià a final de temporada. “I tant que me'n recordo, d'aquell moment”, afirma Solà deu anys després. De ben segur que en els seus records també hi ha la dotzena posició absoluta en aquell ral·li, al volant d'un Citroën Saxo Súper 1600, cotxe que pertanyia al mateix equip, PH Sport, amb què Loeb havia aconseguit el seu passaport cap al WRC l'any anterior, però ara sense la condició d'equip oficial de Citroën. “N'havíem parlat força, de Loeb, amb Piedrafita, que li havia preparat el cotxe al campionat de França”, comenta Solà, que després de vèncer també als ral·lis de Catalunya i País de Gal·les va ser el primer català a guanyar un títol mundial d'automobilisme.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)