Més motor

TIMMY HANSEN

PILOT DE RAL·LICRÒS

“Em diverteixo més que si hagués arribat a la F-1”

Timmy Hansen volia arribar a la fórmula 1, però va tastar el ral·licròs i s'hi va enganxar

“El ral·licròs és el súmmum”

Timmy Hansen (Götene, Suècia, 1992) és l'home del moment en el mundial de ral·licròs. El seu èxit tal vegada estava escrit, atès que el seu pare, Kenneth, és tota una llegenda de l'especialitat, amb catorze títols europeus, i la seva mare, Susann, també va ser pilot. Ha guanyat les dues últimes proves del curs, i és el líder provisional del Barcelona RX.

Sembla que està en bona forma.
Sí, tot està anant molt bé. Hem estat ràpids tota la temporada, però des del Canadà hem fet un pas més.
Encara aspira a guanyar el títol, o acabar segon seria un bon resultat en el seu segon any?
Són 37 punts [l'avantatge de Petter Solberg]. La puntuació màxima en un cap de setmana són 30, però el sistema de puntuació ho complica. A Lohéac vaig sumar els 30 punts, però només en vaig esgarrapar quatre a Petter. És un bon pilot i, si és intel·ligent, l'avantatge és seu. He de confiar en les seves errades per ser campió.
Aquest és el problema, oi? El seu rival és Petter Solberg, tal vegada el millor pilot del grup.
Sí, és molt ràpid. Però penso que nosaltres podem ser millors. Ara l'estem pressionant i, si hi ha lluita i arriben les errades, pots perdre molts punts molt de pressa.
L'equip de Solberg és privat, mentre que el seu té un gran suport de fàbrica. De ben segur que això és un avantatge.
Sí, segur. Peugeot té una gran història en les curses i Peugeot Sport sap el que fa a l'hora de construir el cotxe. Junt amb el Team Hansen, és la combinació perfecta.
De fet, és una combinació curiosa. És un equip oficial, però segueix sent un equip familiar...
Sí, ho hem ajuntat tot d'una manera ideal. Tenim tota la tecnologia i coneixements de Peugeot com a fabricant, però amb els avantatges de tenir un equip familiar, petit i agradable.
I el millor de tot és que no el poden acomiadar, oi?
No, i ara! Sí que poden! He de rendir i obtenir resultats.
Com és, això de tenir el seu pare com a cap d'equip i la seva mare com a directora esportiva, per no dir que el seu germà corre en la copa RX Lites?
Sabem com parlar els uns amb els altres, com comunicar-nos, perquè ens coneixem de tota la vida. Això ho fa molt fàcil. Però al circuit mirem de ser professionals, de mantenir una relació entre directors i pilots.
I, a més a més, el seu pare coneix tots els trucs de l'ofici.
Sí, és el millor professor. Com més experiència tinc, més clar veig que l'he d'escoltar més. Al principi em costava una mica! De vegades em donava un consell, no en feia cas, cometia una errada i llavors entenia el que em volia dir! Cal entendre quan és el moment de guanyar i quan és el moment de cedir una mica per guanyar al final de tot.
Parlant d'equips familiars, com valora la situació d'Anton Marklund? L'any passat també corria a l'equip del seu pare, i enguany ha canviat d'aires.
Penso que volia provar d'anar a un altre lloc. Ell feia molt temps que corria per al seu pare, mentre que jo venia d'un altre món, dels fórmules, i he entrat a l'equip de la meva família més tard. Ell volia volar sol.
De fet, va començar en el kàrting, i després va passar als monoplaces. Volia seguir tot el camí fins a la F-1, o de bon començament tenia pensat canviar-se tard o d'hora al ral·licròs?
De petit el meu somni era la F-1. Aleshores el ral·licròs era el que feia el meu pare. Jo volia arribar a la F-1. En un moment donat vaig provar altres coses, i vaig posar-me al volant d'un cotxe de ral·licròs. Pilotar un cotxe així és una bogeria. Crec que és el millor cotxe del món per a un pilot. Em va encantar, i el 2013 vaig fer l'europeu sencer. El ral·licròs s'adapta al meu estil de pilotatge. Per fi podia pilotar a còpia de sensacions, amb els consells del meu pare i un bon cotxe. Estic molt content del canvi, perquè em diverteixo més aquí que si hagués arribat a la F-1.
Però diuen que un monoplaça ofereix les millors sensacions per a un pilot. Un cotxe de ral·licròs és millor que això?
Un cotxe de ral·licròs és el súmmum del pilotatge. El pilot ha de lluitar amb el cotxe tota l'estona. Cal desplegar una agressivitat que no té cabuda en un circuit normal, corris amb el que corris. Per això crec que el ral·licròs planteja el repte més gran per a un pilot.
Permeti'm que li digui que el seu avançament a Mattias [Ekström] en l'últim revolt de Suècia va ser la maniobra més increïble que he vist en molt de temps. Li va costar d'acceptar la sanció [cinc segons, que el van relegar al segon lloc]?
No vaig estar gens d'acord amb la penalització, perquè no vaig tallar el circuit; sempre vaig tenir una roda dins de la pista. Al final em van treure la sanció per tallar el revolt i la van canviar per una altra, per haver-lo empès. No crec que l'empenta fos gaire forta, però en fi, he de girar full. Això sí, me n'alegro, d'haver fet aquella maniobra i d'haver creuat la meta el primer. Ho tornaria a fer.
És que el ral·licròs és això, oi? Lluites aferrissades, pilotatge agressiu...
Estic d'acord. Aquest tipus d'accions són el que fa que el ral·licròs sigui un gran esport. Tibar al límit, sobretot en plena lluita amb un altre cotxe. Això no és possible en cap altra fórmula.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)