VW vol pilotar la transició
Ral·lis. Amb Citroën i Ford a mig gas, el mundial que comença demà a Montecarlo viurà un duel desigual entre els Polo i els Hyundai i20, tot esperant l'arribada de Toyota el 2017
Volkswagen i Sébastien Ogier tenen tots els trumfos per sumar un quart títol seguit en el mundial de ral·lis que comença demà, amb el tradicional Montecarlo. En l'últim any de l'actual generació de cotxes de la categoria WRC –introduïda el 2011–, només Hyundai plantarà cara als VW Polo, amb un i20 WRC nou de trinca i un programa complet, amb tres pilots en totes les cites. Per la seva banda, Citroën i M-Sport (Ford) se centraran en el desenvolupament dels nous cotxes per al període 2017-2019 –més potents, més lleugers i, sobretot, amb una carrosseria més vistosa– i no disputaran el curs sencer, tot esperant el canvi de cicle de l'any que ve.
Canvi de batuta
La nova era suposarà el retorn al mundial de Toyota –absent en tot el segle XXI– i la possibilitat de fer trontollar el domini abusiu de Volkswagen i Ogier. La marca alemanya confia haver-ne fet prou amb uns lleugers retocs per garantir que el Polo R segueixi sent el vehicle més competitiu del grup. Per la seva banda, el pilot de Gap –centre neuràlgic del ral·li de Montecarlo– té l'enemic a casa, però Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen hauran d'assolir una regularitat en els resultats que en els tres anys anteriors no han estat capaços de trobar si aspiren a tutejar el seu cap de files. El trio enceta el quart any a la casa, però la estabilitat proverbial de l'equip amb seu a Hannover es va veure trasbalsada la setmana passada, quan el cap, Jost Capito, va anunciar que deixava els ral·lis per dirigir l'equip McLaren de F-1. Tanmateix, aquest enginyer alemany –vencedor del Dakar del 1985, com a tripulant del camió Mercedes pilotat pel seu pare– encara seguirà “un mes o dos” a can VW, fins que li trobin un successor.
Tres per un títol
La rèplica a la puixança dels Polo haurà d'arribar de les files de Hyundai. L'equip coreà –també amb seu a Alemanya, a Alzenau– estrena un cotxe totalment nou però amb data de caducitat, atès que de cara al 2017 n'hauran de dissenyar un altre. La nova generació de l'i20 hauria d'haver debutat a mitjan 2015, però el programa es va endarrerir quan la marca va haver d'adoptar la carrosseria de cinc portes en comptes de la prevista inicialment, de tres, per qüestions d'homologació.
Hyundai no amaga que vol jugar la carta de la regularitat per pispar el títol de constructors a Volkswagen. Dani Sordo, Thierry Neuville i Hayden Paddon –a Montecarlo encara haurà de conduir l'i20 antic– disputaran les catorze cites, i en cadascuna l'equip dirigit per Michel Nandan n'escollirà els dos que sumaran punts per a la marca. Atesa la crisi de resultats del teòric cap de files, Neuville, en la segona meitat del 2015, Hyundai ha nomenat Sordo per a deu dels catorze ral·lis. Un ascens que no vol dir que el pilot del RACC sigui el número u de l'equip, sinó que Hyundai confia en la seva experiència perquè dugui sempre el cotxe a la meta i sumi uns bons punts per parar els peus a VW en aquest procés de transició.
LES DADES
Un pas enrere per fer-ne dos endavant
Citroën es pren un any sabàtic per desenvolupar amb calma el nou C3 WRC del 2017, i PH Sport s'encarregarà de fer córrer els DS3 durant aquest curs. Tanmateix, l'equip semioficial només disputarà entre sis i deu cites europees. Si més no, l'aposta de Citroën per al període 2017-2019 ha servit per renovar fins al 2018 Kris Meeke –Toyota li anava al darrere–, que compaginarà aquest programa parcial en el WRC amb el desenvolupament del cotxe nou. El seu company en els ral·lis europeus anirà canviant –a Montecarlo, Lefebvre; a Suècia, Breen–, i en algunes cites també correrà Al-Qassimi, que és qui paga la festa. L'antic company de Meeke a Citroën, Mads Ostberg, ha trobat aixopluc a M-Sport, que ha apostat per un pilot amb un sol any d'experiència en la categoria WRC2, Camilli (a la foto), per conduir el segon cotxe. L'equip de Malcolm Wilson ha renovat la seva formació, però encara manté la confiança en els seus antics pilots. Tänak pilotarà el Fiesta de la marca de pneumàtics Dmack, mentre que Evans serà el principal pilot del Fiesta R5 de WRC2. M-Sport també farà un programa parcial, mentre desenvolupa un nou Fiesta per al 2017.
Notícies
Dissabte,23 novembre 2024