Champions: la transmissió més desitjada
i no a les 22 h. És compatible amb la gent que penca
La Champions 2014/15, que estem vivint des de fa unes setmanes i que culminarà al mes de maig en la final de Berlín, significarà el comiat de TVE i de Canal Plus com a cadenes host. Si en el cas de la pública estatal la cosa té una explicació clara, no ho és tant en el cas de la plataforma de pagament.
Els darrers dies s'ha confirmat el que ja es donava per fet abans de l'estiu, i és que Atresmedia, TV3 i Mediapro han aconseguit guanyar la subhasta que la UEFA fa cada tres temporades per rendibilitzar la seva gallina dels ous d'or. Aquesta subhasta, per cert, es fa en dues fases, en la primera de les quals la UEFA va dir a Movistar que anava al davant en la plica, però després la competència va superar l'oferta de la plataforma de Telefónica. Recordem que Mediaset hi té unes accions clau, i que tot apunta que Movistar TV adquirirà més d'hora que tard Canal Plus. I doncs, per què ha perdut la lluita?
Fem un flashback i situem-nos el 1989. L'empresa Dorna va guanyar la subhasta que la flamant LFP havia convocat –19.100 milions de pessetes per quatre temporades–. Dorna es va imposar a les ofertes de TVE i les cadenes autonòmiques. Però en ser un broker havia de revendre els drets a un broadcaster. TVE, llavors en boca de Luis Solana, va dir que la lliga de futbol no valia aquells diners i va deixar a les autonòmiques (llavors TV3, TVG, Euskal Telebista i Canal Sur) via lliure. Dorna ho va revendre per 19.600 milions de pessetes.
Han passat 25 anys i ara parlem d'uns altres drets, els de la competició que més share aporta, de mitjana, al marge dels Barça-Madrid, tot i que des que són de pagament la cosa ha variat. Antena 3 i La Sexta han guanyat gràcies al que es coneix com a “oferta vinculant”, aliant-se amb Gol TV –és a dir, Mediapro– i TV3. La cadena de Lara ha fet el pas cap al futbol, veient que Telecinco li estava guanyant la posició en l'àmbit esportiu en els darrers temps.
Però els temps condicionen, s'acaba la Fórmula 1 –darrer any– i cal apostar fort. TV3 sempre ha sabut com arribar a acords beneficiosos i durant aquests darrers anys TVE ha estat un bon soci. Però la corporación està en caiguda lliure, amb el president dimitit, pagant el dèficit pressupostari que els va deixar la cobertura dels Jocs Olímpics del 2012 i fent raconet per pagar els del 2016. Però qui ha actuat aquí d'autèntic tres en un, greix ideal per facilitar les coses que han de rutllar amb suavitat, ha estat Mediapro. Un cop més. Ha estat l'esperit de Dorna 89 el que ha permès unir Lara, una autonòmica que adoctrina a favor del separatisme i una plataforma de pagament que molts donaven per liquidada fa dos dies, que es diu Gol TV.
Les xifres que es maneguen pel que fa al partit en obert parlen de 35 a 40 milions d'euros per part d'Antena 3 i d'uns 5 milions per part de TV3. Del segon partit, un Barça o Madrid segur cada jornada, no es diu gaire cosa econòmicament. I aquí és quan val la pena que fem un cop d'ull a un referent, el Regne Unit. Fa uns mesos, la subhasta dels drets va commocionar els mitjans britànics, en aparèixer una oferta estratosfèrica de la companyia British Telecom (BT), que amb un any escàs de vida, ocupant les instal·lacions del centre de televisió creat per als Jocs del 2012, va presentar una oferta de 900 milions de lliures per tres anys, és a dir, 1.150 milions d'euros. Per tot. O sigui, uns 350 milions d'euros per temporada. Tenint en compte que també han adquirit la UEFA League, posem que la cosa, a la baixa, voldria dir que en lloc dels 40 del partit en obert a Espanya, Gol TV n'hauria pagat 200? 175? BT ha fet saltar la banca? Potser sí, almenys això és el que diu el grup Sky, que compartia amb ITV la Champions, i que manté l'exclusiva a Alemanya. Però cal pensar que les plataformes de pagament fan uns números diferents de les teles generalistes en obert.
Tornant a Espanya, aquest és el primer revés que rep Movistar TV quant a drets esportius des de la seva conversió. Motos, Fórmula 1 l'any que ve, i de sobte, una pedra a la sabata. Però caldrà esperar uns mesos. Gol TV podria decidir una jugada estratègica, com ja va fer en el passat, i és revendre. O si no, pactar amb la plataforma competidora per minimitzar danys, per exemple, entrar en l'oferta de Movistar com a continguts premium.
Potser vaig massa lluny en les especulacions, potser tot és molt més senzill i els guanyadors han sabut preparar una proposta més atractiva per a la UEFA. Però queda clar que els sis milions d'espectadors de mitjana d'un partit de Champions deixen un gran romanent publicitari a una cadena amb publicitat, i proporcionen milers d'abonats a una plataforma de pagament. Perquè la Champions és una competició que va a un horari prime time de debò (20.45 h), no a les 22 h. S'acaba a un horari compatible amb la gent que penca l'endemà i ens fa una mica més europeus, al cap i a la fi.