Dos mesos per tenir el ‘cognom’ solidari
La Fundació Barça vol tancar, com a màxim en dos mesos, l’acord amb l’empresa que ha de posar ‘cognom’ al Camp Nou per invertir plegades en la lluita contra el coronavirus
Un terç dels diners s’invertiran a Catalunya
“Des del 2010 que estic al club i mai he estat tan orgullós de comunicar una proposta com aquest cop. És la comunicació que ha desagradat a menys persones. I sempre és complicat en un club com el Barça, amb l’entorn que tenim”, diu Jordi Cardoner a aquest diari. El vicepresident primer del club i de la Fundació Barça ha estat l’ideòleg de la iniciativa que més impacte ha causat en temps de coronavirus al voltant del FC Barcelona: oferir el cognom del Camp Nou, els coneguts com a “drets de patrocini”, al món empresarial per aconseguir una bona suma de diners, que es destinaran el primer any a la lluita contra la pandèmia.
“En confinament tens molt temps per pensar. Vaig llegir que hi havia moltes empreses i institucions que donaven diners per invertir en la recerca de la malaltia i vaig pensar que des del club, a través de la fundació, hi havíem de fer també alguna cosa. Ho havíem de fer a través d’una aliança amb alguna d’aquestes empreses, però havíem d’oferir alguna cosa a canvi. I no hi ha res millor que lligar el seu nom al del Camp Nou. Després que el president Bartomeu aprovés la idea, la vaig desenvolupar amb el suport del doctor Jaume Padrós i el doctor Ramon Canal”, explica Cardoner, que ha patit la Covid-19 a la seva pròpia pell. Tant ell com la seva dona i els seus fills, tots ja recuperats, van donar positiu.
La notícia es va comunicar el 21 d’abril i, des d’aquell dia, entre deu i vint empreses s’han posat en contacte amb el Barça i han mostrat interès a lligar el seu nom al del Camp Nou. Empreses catalanes, espanyoles i internacionals. De la Xina i també dels Estats Units. Alguna d’aquestes empreses ja s’hi havia interessat quan el club buscava un cognom per a l’estadi com a part del finançament de l’Espai Barça. “En aquells moments, o no encaixava amb la proposta o no arribava a la quantitat que volíem, però ara creuen que sí que hi poden encaixar”, explica el club.
Des d’aquell moment, es va crear un comitè de seguiment format pel mateix Cardoner; la directora general de la Fundació Barça, Maria Vallès; el directiu Oriol Tomàs, i els doctors Padrós i Canal. Amb el suport del departament comercial i de màrqueting del club, es va elaborar un dossier que es fa arribar a totes les empreses interessades, en el qual es defineix tot el que el Barça creu que ha d’implicar aquest lligam. En aquest dossier, entre altres coses, es recull que una tercera part dels diners es destinaran a Catalunya. “El 92% dels nostres socis són catalans, així que una part important d’aquests diners s’han de destinar al país. Una part es destinarà a la recerca, però una altra part anirà destinada a les conseqüències de la pandèmia. Per exemple, a un programa que estudiï com han de ser les relacions entre avis i nens”, diu el vicepresident social del Barça.
El dossier no estableix terminis, però al club li agradaria que la vinculació estigués tancada en un termini màxim de dos mesos. “L’empresa que s’anticipi, ens sorprengui i ens agradi s’ho emportarà, perquè aquesta ajuda ha d’arribar al més aviat possible”, diu Cardoner. El club no descarta que la vinculació sigui per més d’un any i que l’empresa posi cognom a l’estadi durant més temporades. El primer any, tots els diners, a través de la Fundació Barça, es destinarien a la recerca i a la lluita contra el coronavirus. Si la vinculació continua, en les temporades següents, una petita part també aniria a parar a la Fundació Barça i la resta, al departament comercial del club. “Sabem que aquest primer any tindrà un impacte tan important per a l’empresa que després voldrà continuar amb aquesta aliança amb el Camp Nou”, explica Cardoner. El dossier també deixa molt clar que no estan oberts a qualsevol empresa. “Haurà de compartir la nostra manera d’entendre la vida i l’esport, els nostres valors. És molt més important això que no pas la part econòmica. No s’ho emportarà qui pagui més, sinó qui encaixi més amb els valors que el club sempre ha volgut transmetre”, diu el director. No s’han marcat encara una quantitat a percebre, però tenint en compte els estudis que havia fet la part comercial del club respecte als drets de patrocini que havien d’ajudar a finançar l’Espai Barça, es creu que es podrien aconseguir uns deu milions d’euros.
Ressò mundial
De diners, se’n parlarà en una fase posterior, després de fer una selecció entre les empreses que ja tenen el dossier. De moment, al club estan contents amb el ressò mundial que va tenir la notícia, amb espai en diaris de prestigi com ara The New York Times, The Washington Post i The Independent. “Hem ressituat la marca Barça al món. Estem oferint un relat social únic. Hem aprofitat l’oportunitat d’impactar a escala mundial a través de la solidaritat. El Barça, com qualsevol marca, necessita de tant en tant impactar fort al món en termes de posicionament. Ho va fer l’any 2006 amb l’anunci de l’aliança amb Unicef i ara ho ha tornat a fer. Hem convertit una amenaça en una oportunitat”, conclou el vicepresident primer del club i de la fundació.