Camp Nou: menys cotxes i més cames
El Barça i l’Ajuntament de Barcelona presenten el nou pla de mobilitat sostenible referent al retorn a l’Spotify Camp Nou, amb uns eixos bàsics: fomentar el transport públic i que s’arribi a l’estadi a peu, alliberar d’obstacles les voreres i reduir l’accés als vehicles privats amb carrers tallats
El Barça i l’Ajuntament de Barcelona van posar llum ahir sobre el què i el com, però el quan continua sent el gran enigma. Cap nova pista sobre la data oficial del retorn al nou Spotify Camp Nou. La data continua sent un secret d’estat. Sí que se saben ja detalls del pla de mobilitat sostenible d’aquest retorn a l’estadi, almenys en aquesta fase 1, en què tindrà, com ja se sabia, un aforament inicial de 65.000 persones, és a dir, dues terceres parts del total. El nou pla de mobilitat deixa un gran titular: menys cotxes, més transport públic, més caminar i carrers tallats als vehicles privats.
El regidor de les Corts i d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona, David Escudé, i el director de l’àrea de sostenibilitat del FC Barcelona, Jordi Portabella, van explicar com serà aquest retorn. La primera novetat és que els dies de partit hi haurà restriccions de mobilitat. Una picada d’ullet als veïns de les Corts. Els carrers Mejía Lequerica i Felipe de Paz estaran tallats i només el veïns de la zona hi tindran dret de pas. L’Ajuntament hi instal·larà càmeres per detectar els infractors. També s’està treballant per eliminar obstacles de les voreres, amb un missatge clar: facilitar l’accés a peu a l’estadi. El càlcul és que el 36% dels socis hi accedeixin a peu i només el 25,9% ho facin en cotxe. El 17,1% hi arribarien en metro; el 6%, en moto; el 5,1%, en autocar; el 4,7%, en bus; el 2,3%, en Tram; el 2%, en taxi, i l’altre 0,5%, en Bicing, bicicleta pròpia i VMP. “Un dels pilars del pla estratègic és la sostenibilitat. Hem fet un canvi de mirada sobre com volem que vingui la gent a l’estadi. Volem més pacificació els dies de partit”, explicava Portabella. “Els veïns de les Corts estan satisfets. La restricció de la mobilitat era una demanda històrica. Ajuntament, veïns i Barça som un mateix equip”, va dir Escudé.
Sense gratuïtat
El que no hi haurà és cap bonificació ni gratuïtat en el transport públic per als socis que vagin al camp. Sense anar gaire lluny, en l’última Eurocopa, a Alemanya, la UEFA i el país organitzador van acordar que totes les persones que fossin titulars d’una entrada de partit, aquell dia tindrien dret al transport públic de manera gratuïta. No serà el cas del Camp Nou. “És una mesura que no tenim prevista”, explicava Portabella.
Una altra premissa clara: es reduiran les places d’aparcament de cotxe i s’augmentaran les de motocicletes. En aquesta primera fase hi haurà 147 places per a les famílies dels jugadors i autoritats, i un pàrquing de superfície per a serveis, com ara la premsa, la instal·lació de les carpes de la UEFA... Aquest pàrquing de superfície només serà vàlid en aquesta fase 1, perquè després en el projecte està previst que sigui una plaça oberta al soci. Hi haurà un total de 10.400 places per a vehicles privats (840 seran dins l’Espai Barça). Les motos s’hauran d’aparcar a la Zona Universitària, on hi haurà 3.120 places disponibles. Hi haurà 25 estacions de Bicing. Pel que fa als autocars de les penyes, aquests vehicles hauran de desencotxar al tram superior del carrer Martí i Franqués i durant el partit aparcaran a la zona on hi ha la tuneladora de l’L9, a la zona de Gregorio Marañón. Els taxis tindran una parada per desencotxar similar a la de l’aeroport, situada a la zona de Menéndez Pelayo. A més, segons les previsions, l’estació de metro de l’L9 del Camp Nou “estarà oberta més aviat del previst, sempre que les aturades de la tuneladora ho permetin”, diu Portabella.
El Mundial del 2030
El nou Spotify Camp Nou està previst que estigui acabat i funcionant a ple rendiment el 2026, quatre anys abans del mundial del 2030. El club continua treballant perquè el nou temple sigui l’escenari de la gran final o bé del partit inaugural. No serà senzill. L’enemic és a Madrid. Escudé ho té clar: “Sabem que tenim la millor candidatura de totes les existents. El Camp Nou serà el millor estadi de tots. En podem estar orgullosos. No em consta que la federació espanyola hagi proposat únicament el Bernabéu.” El comitè tècnic de la FIFA tindrà l’última paraula.