Cimera pel lideratge
L’Spar Girona aspira a recuperar el primer lloc en solitari a Fontajau contra el València, amb qui va encaixar la primera derrota al desembre: 69-63 amb un 27-6 final
L’Spar Girona i el València es juguen el primer lloc de la classificació aquest migdia a Fontajau (12 h), en un duel que l’Uni va decretar com a jornada econòmica a l’estiu. El conjunt gironí rep el campió dels últims cinc títols FEB i amb qui va encaixar la primera derrota en la lliga, el 14 de desembre després d’haver completat el millor inici des que juga a la màxima categoria (11-0). D’aquell 69-63 es recorda la diferència de tirs lliures (26-11, 10-20 faltes), amb les locals remuntant en l’últim quart (7/11 des de 4,6 m) gràcies a una defensa asfixiant que els va permetre capgirar el resultat amb un 27-6 final. “Sabem que és un partit molt difícil, però tenim les coses clares: volem jugar amb tota la confiança del món, sent valents i respectant molt els detalls que hem parlat. Si ho aconseguim competirem bé”, va dir Roberto Íñiguez, que va preferir no pronunciar-se sobre l’antecedent de la primera volta i que apuntava el que ha de ser la clau del partit, l’atac en estàtic. “Elles et col·lapsen, són molt grans i no et permeten jugar al què vols. Poder seguir, que t’afecti poc i fer el nostre bàsquet” és la clau que assenyala. “En els grans partits hi ha una guerra d’espais i l’equip que aconsegueix que aquestes coses l’afectin menys normalment l’acaba guanyant, o com a mínim té més possibilitats” argumentava, abans de posar en valor: “La connexió entre l’equip i les jugadores és molt important. I ho ha de ser tant quan les coses van bé com quan van malament perquè en partits com els que venen hi haurà moments dolents i llavors és quan la jugadora realment necessita el públic. I es retroalimenta.”
Maduresa
El conjunt gironí rep dimecres l’Asvel Lió –aquesta tarda juga a Landes– en l’anada dels quarts de final de l’Eurocopa i, abans de la tornada el dia 26, visita l’Avenida, a una victòria dels dos equips que es juguen el lideratge aquest migdia i que en l’estrena d’aquest 2025 va destapar les vergonyes de l’Uni, que es va mostrar verd per a compromisos d’aquesta exigència (58-71). Ara, l’Spar ja compta amb Natasha Mack. En el seu debut aquest dijous va demostrar que pot arribar a dominar els dos cèrcols, intimidant al darrere i acabant les accions ofensives a la pintura. També aquesta setmana en el primer partit després de la finestra FIBA, el València va perdre a la pista del Jairis per 73-70 havent-se vist 18 per sota en el marcador. Les seves altres dues derrotes a la lliga van ser en tres dies just abans de rebre l’equip gironí: 81-93 amb l’Avenida i 79-52 a la pista del Casademont. Que el partit es pot qualificar de cimera ho demostren les estadístiques: les locals són el millor en punts i les visitants, la millor defensa –menys de 65 punts encaixats per partit, com l’Avenida– a banda de liderar el rebot, assistències (19,9), recuperacions (10,3) i taps (2,7). L’Uni, el més fi de cara a cistella –un 37,5% en triples– és el segon en valoració, només superat pel seu rival d’avui. En la primera volta, l’Spar va fer 4/23 des de 6,75 m, amb un 0/8 inicial i fallant-ne 11 en la primera meitat, que va acabar amb empat a 24.
Passat recent
El València ha guanyat a Fontajau cinc vegades, la darrera de les quals en el primer partit del 2024, el debut d’Íñiguez a casa en la seva segona etapa al club gironí (47-57). L’últim triomf gironí és en la jornada 1 de fa dues temporades, per 68-62 i comptant la copa –l’Uni ha superat el conjunt taronja a quarts (2019), semifinals (2020 i 2022) i final (2021)– i la supercopa (2022) el balanç és de l’Uni (11-10) tot i que en els 13 últims partits de lliga la victòria hagi estat de l’equip valencià deu cops perquè hi ha les dues eliminatòries de semifinals dels anys 2021 i 2022.