Barça

Quant costa arribar a la llotja?

Les precandidatures tenen pressupostos que van des dels 250.000 als 600.000 euros, tot i que aquesta última quantitat augmentarà si es passa el tall de les signatures

Toni Freixa ha creat una societat limitada per justificar totes les despeses de la campanya

La cam­pa­nya elec­to­ral del Barça començarà de manera ofi­cial el 15 de gener. S’allar­garà fins al dia 22. La pro­ta­go­nit­za­ran els can­di­dats que acon­se­guei­xin 2.257 suports vàlids dels socis de l’enti­tat. Però, com recor­dava un dels pre­can­di­dats, la cam­pa­nya fa set­ma­nes que va començar. Ja són mesos –en alguns casos, anys– el temps que fa que els aspi­rants a la pre­sidència es pre­pa­ren per arri­bar a la llotja del Camp Nou. I són uns quants cen­te­nars de milers d’euros els diners que inver­ti­ran en aquesta cam­pa­nya.

L’expre­si­dent Joan Laporta va començar fort, amb una acció que el va situar en el cen­tre de la pre­cam­pa­nya. La lona des­ple­gada a Madrid, en un edi­fici situat a 150 metres del San­ti­ago Ber­nabéu, amb el mis­satge “Ganas de vol­ver a veros”, va ser una geni­a­li­tat de màrque­ting ide­ada per Lluís Car­rasco, cap de cam­pa­nya. El cost, segons fonts de la mateixa pre­can­di­da­tura, va ser de 70.000 euros i no de 120.000 com havia insi­nuat un altre pre­can­di­dat. El pres­su­post del grup de Laporta és d’uns 500.000 euros. El grup des­taca que han acon­se­guit mol­tes coses sense cost. Per exem­ple, la seu elec­to­ral, cedida per Moritz. Així com molts dels viat­ges que l’expre­si­dent ha fet per ter­ri­tori espa­nyol per donar a conèixer el seu pro­grama.

Uns 600.000 euros és el pres­su­post de la pre­can­di­da­tura Sí al futur, que lidera Víctor Font. Les par­ti­des més grans se les enduen el llo­guer del local on han ins­tal·lat la seu elec­to­ral, al número 117 del car­rer Bal­mes de Bar­ce­lona; l’estruc­tura que han creat per acon­se­guir les sig­na­tu­res; la publi­ci­tat que han fet i faran, i també el cost dels tre­ba­lla­dors que han con­trac­tat durant tota la cam­pa­nya, tant a la seu com els espe­ci­a­lis­tes en xar­xes soci­als, comu­ni­cació, màrque­ting...

Toni Freixa no vol donar xifres, però el seu grup sí que explica que han ideat una manera inno­va­dora de finançar la cam­pa­nya elec­to­ral. Ho han fet cre­ant una soci­e­tat ano­me­nada Can­di­da­tura Toni Freixa 2021, SL, per jus­ti­fi­car totes les des­pe­ses. “Ho hem fet per evi­tar el que va pas­sar l’any 2010 amb la can­di­da­tura de San­dro Rosell. Va ser objecte d’una ins­pecció fis­cal amb resul­tat de multa per a tots. Volem liqui­dar amb abso­luta trans­parència els cos­tos deri­vats de la cam­pa­nya”, indi­quen. “En cos­tos, estem per sota de Font, Laporta, Vila­jo­ana i Farré, i per sobre dels altres”, hi afe­gei­xen. La gran des­pesa és per a la seu –situ­ada a pocs metres del Camp Nou–, la publi­ci­tat i la feina a les xar­xes soci­als.

Jordi Farré va fort, en aquesta pre­cam­pa­nya. Pos­si­ble­ment, la seva seu és la més gran de totes. Un local de dues plan­tes al car­rer Numància de Bar­ce­lona que pot fer ser­vir fins i tot per fer les rodes de premsa de pre­sen­tació de pro­gra­mes. El pres­su­post ini­cial és de 600.000 euros, però podria ser més ele­vat si passa el tall de les sig­na­tu­res. “Hi ha gent que es gasta els diners en un Fer­rari; nosal­tres ens els gas­tem en el Barça, que és la nos­tra passió”, diu.

Agustí Bene­dito es pre­senta per ter­cera vegada a les elec­ci­ons a la pre­sidència. Ho va fer el 2010, el 2015 i ho torna a inten­tar aquest any. El pres­su­post de la cam­pa­nya se situa entre els 250.000 i els 300.000 euros. Té la seu al car­rer Pau Cla­ris de Bar­ce­lona i va llo­gar la sala d’un hotel per fer la pre­sen­tació del seu equip. Aposta per una cam­pa­nya més aus­tera, perquè creu que les con­di­ci­ons sanitàries no per­me­ten fer gai­res actes ni des­plaçaments. La majo­ria de la des­pesa, seu i rodes de premsa a banda, va des­ti­nada a una estratègia digi­tal més que a publi­ci­tat. Ja han fet una sèrie de càpsu­les amb mis­sat­ges del pre­can­di­dat que es podran veure a través de les xar­xes soci­als.

Una aposta més forta que la de Bene­dito l’està fent Xavi Vila­jo­ana. Amb seu a la ram­bla de Cata­lu­nya, a tocar de la Dia­go­nal, i espais llo­gats per fer la pre­sen­tació de la pre­can­di­da­tura i de l’equip, tenen un pres­su­post que oscil·la entre els 400.000 i els 500.000 euros, depe­nent també de si passa o no el tall de les sig­na­tu­res. La inversió més gran l’ha fet en publi­ci­tat, la mei­tat del pres­su­post, expli­quen des del grup de Vila­jo­ana. Ja ha fet una cam­pa­nya impor­tant en els mit­jans de comu­ni­cació, amb un dos­sier a La Van­guar­dia. També en alguns mit­jans de trans­port, com el tram­via de Bar­ce­lona. Un 12% del pres­su­post s’ha des­ti­nat al llo­guer i a l’ade­quació de la seu i la resta, a pagar tre­ba­lla­dors i proveïdors de ser­veis.

“No tenim encara tan­cat el pres­su­post, dependrà de si pas­sem el tall”, diuen des de la pre­can­di­da­tura que encapçala Emili Rou­saud. Està al vol­tant dels 300.000 euros, però s’ampliarà si la pre­cam­pa­nya passa a ser cam­pa­nya. “Hi ha pre­vista una forta cam­pa­nya mediàtica”, expli­quen. Les par­ti­des més relle­vants del pres­su­post són el llo­guer de la seu –situ­ada al número 277 de la tra­ves­sera de les Corts–, i el paga­ment als espe­ci­a­lis­tes en comu­ni­cació i xar­xes soci­als i als pro­fes­si­o­nals que fan el gra­fisme de la cam­pa­nya elec­to­ral i l’estruc­tura per reco­llir les sig­na­tu­res.

El vuitè pre­can­di­dat és Lluís Fernández Alà. L’empre­sari de Sant Cugat diu que no té un pres­su­post defi­nit ni tan­cat. “Estem fent una cam­pa­nya a la cata­lana, mirant molt les des­pe­ses. Cre­iem que és el que toca en els temps actu­als. Volem filar prim en les inver­si­ons que neces­si­tem fer i en les des­pe­ses que són evi­ta­bles. Volem ser un exem­ple ja des de la cam­pa­nya. Quan diem que el Barça neces­sita un con­trol exhaus­tiu de la des­pesa, ens ho volem apli­car ja a nosal­tres. No farem inver­si­ons publi­citàries for­tes com ja han fet altres pre­can­di­dats. Cre­iem que hi ha altres camins per fer arri­bar el mis­satge als socis.”

El preu de la cam­pa­nya, doncs, va dels 250.000 als 600.000 euros, que alguns can­di­dats aug­men­ta­ran si pas­sen el tall. Els que el pas­sin es com­pro­me­ten a ava­lar el 15% del pres­su­post, uns 124 mili­ons d’euros. Només Xavi Vila­jo­ana, com a mem­bre de l’última junta direc­tiva, no ho ha de fer.

LAPORTA

La lona va costar 70.000 euros i la seu i altres accions li surten gratis

FARRÉ

“Hi ha gent que es gasta els diners en un Ferrari; jo me’ls gasto en el Barça”, diu
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)