Els números creixen, i molt
El Girona escala posicions en ingressos comercials, superant clubs consolidats a primera com el Vila-real i el València
Els ingressos televisius i comercials impulsen l’economia del club
La Champions fa que augmenti l’entrada de diners, amb 32 milions per drets televisius
Assolir la classificació per a la Champions League ha estat un punt d’inflexió per al Girona. Aquest èxit esportiu, acompanyat d’una gestió financera rigorosa, ha situat el club en un nivell històric. Per primer cop, el Girona pren part en la màxima competició europea, i això s’ha traduït en un pressupost rècord que va ser detallat durant la junta general d’accionistes de la setmana passada. Aquest escenari no només reflecteix l’èxit sobre el terreny de joc, sinó també una estratègia econòmica que aprofita l’impuls per consolidar-se entre els grans. Així ho va explicar Aran Navarro, director comercial de màrqueting del club.
Evolució del pressupost
El pressupost del Girona ha experimentat un creixement espectacular en els últims anys. Durant els primers dos cursos a primera divisió (2017-2019), es va situar en 49 i 58 milions d’euros respectivament. El descens a segona divisió va suposar una davallada significativa: 26 milions el primer any (2019-2020), gràcies a la compensació pel descens, i posteriorment 12 i 14 milions en les temporades següents, amb la pandèmia pel mig. L’ascens a primera va retornar el pressupost a xifres més altes: 55 milions (2022-2023) i 69 milions (2023-2024). Aquesta temporada, però, s’ha arribat a una xifra sense precedents: 113 milions d’euros, com es va exposar en la junta general d’accionistes de la setmana passada.
Aquest creixement no només reflecteix l’èxit esportiu, sinó també la capacitat de gestió del club, que ha sabut adaptar-se a les exigències de la màxima competició europea . La diferència de pressupost entre aquesta temporada i les anteriors posa de manifest l’impacte directe de competir en la Champions, tant pel que fa als ingressos com per la necessitat d’invertir en una plantilla competitiva.
La distribució
Els ingressos del club es distribueixen en tres grans blocs: drets televisius, àrea comercial i ingressos per dia de partit. L’augment dels drets televisius ha estat clau. Els drets de la lliga a Girona s’han incrementat fins als 54 milions d’euros aquesta temporada, mentre que els de la Champions League aporten 32 milions més, arribant a un total de 86 milions d’euros el 2024/25. Això suposa un creixement substancial respecte als 41 milions obtinguts el 2022/23 i els 48 milions del 2023/24. Aquesta font representa el 70% del total d’ingressos del club.
L’àrea comercial, que inclou ingressos dels carnets de soci i abonats, venda d’entrades i botiga, també ha crescut de manera notable. La botiga del club, tant física com en línia, s’ha convertit en una de les joies de la corona. Els ingressos comercials han passat de 16 milions el 2022/23 a 27 milions el 2024/25, consolidant-se com una de les millors xifres entre els clubs mitjans de la lliga. Aquesta categoria representa el 20% del total dels ingressos.
Els ingressos provinents del dia de partit han experimentat també un creixement destacable gràcies a les noves estratègies que milloren l’experiència dels espectadors. La millora de les instal·lacions de Montilivi, juntament amb un increment del nombre d’assistents, ha contribuït a aquest augment, que correspon al 10% del total dels ingressos del club.
Factors clau
El Girona ha centrat la seva estratègia de creixement en tres pilars fonamentals: patrocinis, l’estratègia retail –venda al detall a la botiga– i l’explotació de les zones VIP. Pel que fa a patrocinis, la incorporació d’Etihad Airways com a patrocinador principal ha donat projecció internacional al club. A més, Hylo ha renovat per tres temporades com a patrocinador de la màniga de la samarreta. Els acords amb partners regionals com ara Axi (Llatinoamèrica) OlyBet i Seka (Europa) han generat ingressos superiors al milió d’euros per l’explotació de la marca Girona arreu del món. A la botiga, dins l’estratègia retail, també hi ha hagut un creixement notable en la venda, sobretot, de samarretes oficials de joc. La venda de productes oficials ha crescut exponencialment. Fa 10 anys, el club venia 800 samarretes per un valor de 40.000 euros. Aquesta temporada, les vendes han arribat a 20.000 unitats, amb uns ingressos d’1,5 milions d’euros. Aquest augment és fruit de la combinació d’una base més gran d’aficionats, una presència més activa a les xarxes socials i el bon rendiment esportiu. També ha estat determinant la diversificació de productes disponibles i l’aposta per les campanyes de màrqueting digital, que han arribat a un públic més ampli.
Finalment, i segurament aquest és el punt que pot aixecar més polseguera per la polèmica que va generar el repartiment i el preu de les entrades a Montilivi, el club ha crescut en l’àrea d’Hospitality VIP. La remodelació d’aquests espais a Montilivi, amb la creació de l’Espai 1930 i Devesa Chill Out, ha duplicat els seients VIP, passant de 240 a 530 en tres temporades. Aquest segment ofereix cinc productes diferenciats i es consolida com una font d’ingressos essencial.
El Girona també ha escalat posicions en ingressos comercials, situant-se com el setè millor club de la lliga en aquest apartat, davant d’equips com ara el Vila-real i el València, i només superat pel Betis, el Sevilla, la Real Sociedad, l’Athletic, l’Atlético de Madrid i els dos grans: Barça i Madrid. Aquestes xifres reforcen el paper del Girona com un dels clubs emergents més destacats de la lliga, en un moment de creixement que apunta a una consolidació sostenible en els pròxims anys. Una notícia que confirma el bon moment econòmic i esportiu del club.