Girona

Els números creixen, i molt

El Girona escala posicions en ingressos comercials, superant clubs consolidats a primera com el Vila-real i el València

Els ingressos televisius i comercials impulsen l’economia del club

La Champions fa que augmenti l’entrada de diners, amb 32 milions per drets televisius

Asso­lir la clas­si­fi­cació per a la Cham­pi­ons Lea­gue ha estat un punt d’inflexió per al Girona. Aquest èxit espor­tiu, acom­pa­nyat d’una gestió finan­cera rigo­rosa, ha situat el club en un nivell històric. Per pri­mer cop, el Girona pren part en la màxima com­pe­tició euro­pea, i això s’ha traduït en un pres­su­post rècord que va ser deta­llat durant la junta gene­ral d’acci­o­nis­tes de la set­mana pas­sada. Aquest esce­nari no només reflec­teix l’èxit sobre el ter­reny de joc, sinó també una estratègia econòmica que apro­fita l’impuls per con­so­li­dar-se entre els grans. Així ho va expli­car Aran Navarro, direc­tor comer­cial de màrque­ting del club.

Evo­lució del pres­su­post

El pres­su­post del Girona ha expe­ri­men­tat un crei­xe­ment espec­ta­cu­lar en els últims anys. Durant els pri­mers dos cur­sos a pri­mera divisió (2017-2019), es va situar en 49 i 58 mili­ons d’euros res­pec­ti­va­ment. El des­cens a segona divisió va supo­sar una dava­llada sig­ni­fi­ca­tiva: 26 mili­ons el pri­mer any (2019-2020), gràcies a la com­pen­sació pel des­cens, i poste­ri­or­ment 12 i 14 mili­ons en les tem­po­ra­des següents, amb la pandèmia pel mig. L’ascens a pri­mera va retor­nar el pres­su­post a xifres més altes: 55 mili­ons (2022-2023) i 69 mili­ons (2023-2024). Aquesta tem­po­rada, però, s’ha arri­bat a una xifra sense pre­ce­dents: 113 mili­ons d’euros, com es va expo­sar en la junta gene­ral d’acci­o­nis­tes de la set­mana pas­sada.

Aquest crei­xe­ment no només reflec­teix l’èxit espor­tiu, sinó també la capa­ci­tat de gestió del club, que ha sabut adap­tar-se a les exigències de la màxima com­pe­tició euro­pea . La diferència de pres­su­post entre aquesta tem­po­rada i les ante­ri­ors posa de mani­fest l’impacte directe de com­pe­tir en la Cham­pi­ons, tant pel que fa als ingres­sos com per la neces­si­tat d’inver­tir en una plan­ti­lla com­pe­ti­tiva.

La dis­tri­bució

Els ingres­sos del club es dis­tri­bu­ei­xen en tres grans blocs: drets tele­vi­sius, àrea comer­cial i ingres­sos per dia de par­tit. L’aug­ment dels drets tele­vi­sius ha estat clau. Els drets de la lliga a Girona s’han incre­men­tat fins als 54 mili­ons d’euros aquesta tem­po­rada, men­tre que els de la Cham­pi­ons Lea­gue apor­ten 32 mili­ons més, arri­bant a un total de 86 mili­ons d’euros el 2024/25. Això suposa un crei­xe­ment subs­tan­cial res­pecte als 41 mili­ons obtin­guts el 2022/23 i els 48 mili­ons del 2023/24. Aquesta font repre­senta el 70% del total d’ingres­sos del club.

L’àrea comer­cial, que inclou ingres­sos dels car­nets de soci i abo­nats, venda d’entra­des i botiga, també ha cres­cut de manera nota­ble. La botiga del club, tant física com en línia, s’ha con­ver­tit en una de les joies de la corona. Els ingres­sos comer­ci­als han pas­sat de 16 mili­ons el 2022/23 a 27 mili­ons el 2024/25, con­so­li­dant-se com una de les millors xifres entre els clubs mit­jans de la lliga. Aquesta cate­go­ria repre­senta el 20% del total dels ingres­sos.

Els ingres­sos pro­vi­nents del dia de par­tit han expe­ri­men­tat també un crei­xe­ment des­ta­ca­ble gràcies a les noves estratègies que millo­ren l’experiència dels espec­ta­dors. La millora de les ins­tal·laci­ons de Mon­ti­livi, jun­ta­ment amb un incre­ment del nom­bre d’assis­tents, ha con­tribuït a aquest aug­ment, que cor­res­pon al 10% del total dels ingres­sos del club.

Fac­tors clau

El Girona ha cen­trat la seva estratègia de crei­xe­ment en tres pilars fona­men­tals: patro­ci­nis, l’estratègia retail –venda al detall a la botiga– i l’explo­tació de les zones VIP. Pel que fa a patro­ci­nis, la incor­po­ració d’Eti­had Airways com a patro­ci­na­dor prin­ci­pal ha donat pro­jecció inter­na­ci­o­nal al club. A més, Hylo ha reno­vat per tres tem­po­ra­des com a patro­ci­na­dor de la màniga de la samar­reta. Els acords amb part­ners regi­o­nals com ara Axi (Lla­ti­noamèrica) Oly­Bet i Seka (Europa) han gene­rat ingres­sos supe­ri­ors al milió d’euros per l’explo­tació de la marca Girona arreu del món. A la botiga, dins l’estratègia retail, també hi ha hagut un crei­xe­ment nota­ble en la venda, sobre­tot, de samar­re­tes ofi­ci­als de joc. La venda de pro­duc­tes ofi­ci­als ha cres­cut expo­nen­ci­al­ment. Fa 10 anys, el club venia 800 samar­re­tes per un valor de 40.000 euros. Aquesta tem­po­rada, les ven­des han arri­bat a 20.000 uni­tats, amb uns ingres­sos d’1,5 mili­ons d’euros. Aquest aug­ment és fruit de la com­bi­nació d’una base més gran d’afi­ci­o­nats, una presència més activa a les xar­xes soci­als i el bon ren­di­ment espor­tiu. També ha estat deter­mi­nant la diver­si­fi­cació de pro­duc­tes dis­po­ni­bles i l’aposta per les cam­pa­nyes de màrque­ting digi­tal, que han arri­bat a un públic més ampli.

Final­ment, i segu­ra­ment aquest és el punt que pot aixe­car més pol­se­guera per la polèmica que va gene­rar el repar­ti­ment i el preu de les entra­des a Mon­ti­livi, el club ha cres­cut en l’àrea d’Hos­pi­ta­lity VIP. La remo­de­lació d’aquests espais a Mon­ti­livi, amb la cre­ació de l’Espai 1930 i Devesa Chill Out, ha dupli­cat els seients VIP, pas­sant de 240 a 530 en tres tem­po­ra­des. Aquest seg­ment ofe­reix cinc pro­duc­tes dife­ren­ci­ats i es con­so­lida com una font d’ingres­sos essen­cial.

El Girona també ha esca­lat posi­ci­ons en ingres­sos comer­ci­als, situ­ant-se com el setè millor club de la lliga en aquest apar­tat, davant d’equips com ara el Vila-real i el València, i només superat pel Betis, el Sevi­lla, la Real Soci­e­dad, l’Ath­le­tic, l’Atlético de Madrid i els dos grans: Barça i Madrid. Aques­tes xifres refor­cen el paper del Girona com un dels clubs emer­gents més des­ta­cats de la lliga, en un moment de crei­xe­ment que apunta a una con­so­li­dació sos­te­ni­ble en els pròxims anys. Una notícia que con­firma el bon moment econòmic i espor­tiu del club.

XIFRA RÈCORD

La venda de samarretes ha arribat a 20.000 unitats i ha generat 1,5 milions

EN CREIXEMENT

Els drets televisius aporten 86 milions, un 70% dels actuals ingressos del club

MÉS VIP A L’ESTADI

L’Hospitality VIP ha duplicat seients a Montilivi en tres temporades

LES XIFRES

70
per cent
dels ingressos d’aquest curs del club són per quota de drets televisius, 86 milions
11
milions
més ha guanyat el club en ingressos comercials respecte al curs 2022/23, 27 milions
20.000
samarretes
de partits s’han venut aquesta temporada, amb un guany d’1,5 milions d’euros
530
localitats VIP
hi ha repartides per l’estadi de Montilivi; hi ha cinc productes diferenciats
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)