Esport i política

Esport Internacional

Tots a l'una contra Trump

L'atleta britànic d'origen somali encapçala una allau de crítiques d'esportistes d'elit contra el vet migratori signat pel president nord-americà

El decret podria fer perillar la candidatura olímpica de Los Angeles 2024

Donald Trump fa amics per allà on passa. Pocs sec­tors de la soci­e­tat ame­ri­cana li que­den encara per fer tron­to­llar. Ara li ha arri­bat el torn a l'esport. Diven­dres pas­sat, el pre­si­dent nord-ame­ricà va sig­nar un decret que, entre altres coses, pro­hi­beix l'entrada als Estats Units, durant noranta dies, a ciu­ta­dans pro­ce­dents de set països amb majo­ria musul­mana: l'Iraq, Síria, l'Iran, el Sudan, Líbia, Somàlia i el Iemen. La polèmica ha ultra­pas­sat la dimensió política i ha esquit­xat també el marc espor­tiu inter­na­ci­o­nal. Al cap­da­vant d'una filera d'espor­tis­tes afec­tats pel vet migra­tori, l'atleta britànic d'ori­gen somali Mo Farah va con­dem­nar la fla­mant política migratòria a través de les xar­xes soci­als. “L'1 de gener, sa majes­tat la reina em va nome­nar cava­ller de l'orde. El 27 de gener, el pre­si­dent Donald Trump em va fer sen­tir com un extra­ter­res­tre”, va lamen­tar Farah.

Nas­cut a Moga­dis­cio (Somàlia), amb naci­o­na­li­tat britànica i residència a Port­land (Ore­gon), Mo Farah va mos­trar el seu repudi al vet i temor a les reper­cus­si­ons que la reforma de Trump pot ori­gi­nar a la comu­ni­tat de la seva mateixa con­dició. “Em dol haver de dir als meus fills que pot­ser el seu pare no podrà tor­nar a casa”, va afe­gir Farah. La reacció del doble campió olímpic en 5.000 i 10.000 m a Lon­dres i Rio, però, no és un cas aïllat. Les seves parau­les són només la punta de l'ice­berg d'un reguit­zell de crítiques d'espor­tis­tes de tots els àmbits que s'han anat afe­gint a la causa con­tra les noves mesu­res del pre­si­dent.

Un cas homòleg al de Mo Farah és el de Luol Deng. El juga­dor de Los Ange­les Lakers, ori­gi­nari del Sudan –actu­al­ment el Sudan del Sud– i amb pas­sa­port britànic, també va cri­ti­car ober­ta­ment una altra res­tricció del decret que denega l'accés a ciu­ta­dans en con­dició de refu­gi­ats durant 120 dies. “No seria on soc avui si no hagués tin­gut l'opor­tu­ni­tat de tro­bar refugi en un lloc segur”, va com­par­tir Deng.

El popu­lisme de Trump s'ha enve­ri­nat i ha fet que el vent se li giri en con­tra. Esten­dards espor­tius del seu propi país s'han ani­mat a pro­nun­ciar-se. I a opo­sar-s'hi. El capità de la selecció nord-ame­ri­cana de fut­bol, Mic­hael Brad­ley, en nom de la Major Lea­gue Soc­cer (MLS), va arre­me­tre igual­ment con­tra les noves mesu­res del pre­si­dent. “Espe­rava que el pre­si­dent Trump fos dife­rent del can­di­dat Trump, que la retòrica xenòfoba, misògina i nar­ci­sista fos reem­plaçada per una posició més humil i mesu­rada per lide­rar el nos­tre país. És evi­dent que estava equi­vo­cat”, va con­fes­sar el fut­bo­lista. A més, una àmplia llista de juga­dors i tècnics de l'NBA s'han sumat també a les decla­ra­ci­ons de l'estre­lla de Cle­ve­land Cava­li­ers, LeBron James, i de l'entre­na­dor de San Anto­nio Spurs, Gregg Popo­vich. L'últim a alçar-se ha estat l'entre­na­dor dels War­ri­ors i fill de pare assas­si­nat pel giha­disme, Steve Kerr. “Si inten­tem com­ba­tre el ter­ro­risme pro­hi­bint a la gent entrar al país, això va en con­tra dels prin­ci­pis del país i crea por”, va subrat­llar.

Peri­lla Los Ange­les 2024

La mag­ni­tud del decret de Donald Trump podria dam­ni­fi­car de retruc els interes­sos espor­tius i soci­o­e­conòmics dels EUA. Al setem­bre, Los Ange­les se sot­metrà, amb París i Buda­pest, a la votació olímpica per orga­nit­zar els Jocs del 2024. La res­tricció migratòria faria peri­llar la can­di­da­tura ange­lina, ja que impos­si­bi­li­ta­ria la par­ti­ci­pació de repre­sen­tants del gra­pat de països vetats. Trump encara aca­barà tirant pedres a la seva teu­lada.

Primeres víctimes
Meisam Rafiei, taekwondista islandès d'origen iranià, va ser interceptat a la ciutat nord-americana de Las Vegas i va ser retornat cap a Reykjavík. Rafiei viatja als Estats Units amb el seu entrenador per disputar l'obert de taekwondo dels Estats Units.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)