Més esport

JOSEP LLUÍS SANTAMARIA

DIRECTOR GENERAL DEL CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA

“El govern té molt clar que som una instal·lació de país”

“Hem plantejat dos escenaris per al 2021: un amb aforament limitat, prenent com a base el 50% d’aforament del límit actual, i l’altre, sense restriccions”

“El circuit farà 30 anys i tecnològicament l’hem de posar al dia”

Abans de final d’any el contracte amb la F-1 ha de veure la llum, i vindrà associat amb els tests de pretemporada
El pitjor de la pandèmia ha estat la falta de públic. El seu escalf és un punt d’energia més per tirar endavant

Josep Lluís San­ta­ma­ria (Bar­ce­lona, 1965) va que­dar gar­ra­ti­bat el 25 de setem­bre, quan encara no feia dos mesos que ell i Maria Tei­xi­dor havien estat nome­nats, la pre­si­denta tocava el dos un diven­dres de GP de Cata­lu­nya. Mesos més tard, el direc­tor del cir­cuit s’explica.

Com va viure i com ha paït la decisió de Maria Tei­xi­dor?
Va ser una sor­presa. La cap de comu­ni­cació del cir­cuit em va fer saber que Tei­xi­dor havia fet un tuit dient que mar­xava. Va ser com­pli­cat, en ple gran premi. Aquell mateix dia em reu­nia amb Car­melo Ezpe­leta [Dorna] i ell mateix ho va dir: “Es nota que no és una per­sona de la com­pe­tició, perquè amb un GP en marxa això no es pot fer. No hau­ria pas­sat res si ho hagués fet el dilluns següent.”
Que el pre­si­dent sigui el con­se­ller Tre­mosa és més ope­ra­tiu?
Hi haurà moments que se’m girarà més feina. El pre­si­dent és con­se­ller i té una fei­nada molt gran. Per tant, tot allò que havíem par­lat que ens repar­tiríem, al final recau sobre el direc­tor. Però que el pre­si­dent sigui mem­bre del govern també ha d’aju­dar que l’accés al mateix govern sigui més sen­zill.
Coneix el cir­cuit com casa seva. Això el deu haver aju­dat.
Jo conei­xia el cir­cuit des del ves­sant espor­tiu. Vaig començar el 1991 com a ofi­cial de pista i he anat pas­sant dife­rents gra­ons fins arri­bar a ser direc­tor adjunt dels grans pre­mis de F-1 i MotoGP. Això et dona molta visió de la part espor­tiva. En els últims mesos he vist com es pre­para tot perquè quan arriba la cursa esti­gui tot a punt. Estava acos­tu­mat a arri­bar dijous al GP i tro­bar-m’ho tot mun­tat. I ara no, vius com creix i com can­via un esde­ve­ni­ment des de la pri­mera reunió interna.
Què ha estat el pit­jor d’aquesta pandèmia que no s’acaba?
No poder comp­tar amb públic. Tot i ser una ins­tal·lació oberta i a l’aire lliure, totes les pro­ves han estat a porta tan­cada. L’escalf del públic et dona un punt més d’ener­gia per tirar enda­vant. Hem fet qua­tre cam­pi­o­nats mun­di­als, F-1, MotoGP, dues cur­ses de ral·licròs i una de Super­bike, i sem­blava que estàvem en uns entre­na­ments. A veure si les vacu­nes i la cons­ci­en­ci­ació de tot­hom ens per­me­ten tor­nar a tenir públic.
L’únic efecte posi­tiu de la Covid-19 serà en els comp­tes...
Sí, esta­ran millor perquè els cànons no s’han hagut de pagar. Però hi ha hagut des­pe­ses addi­ci­o­nals molt impor­tants per ade­quar la ins­tal·lació a les mesu­res anti-Covid. Durant els GP tot­hom havia de pas­sar tests PCR cada cinc dies, i això ens ha asse­gu­rat que tot­hom qui era al cir­cuit estava sa. I totes les pro­ves que hem fet als tre­ba­lla­dors han donat nega­tiu.
El govern actual està d’acord sobre el paper del cir­cuit?
El govern té molt clar que el cir­cuit és una ins­tal·lació de país, que és necessària. Que per defi­citària que sigui, l’impacte de mili­ons que com­porta de murs cap enfora és molt impor­tant. De murs cap endins no es veu el que fac­tu­ren els hotels del Vallès o els cot­xes de llo­guer, ni els llocs de feina... Tot i ser a porta tan­cada, en el GP de F-1 es van moure aquí dins unes 3.000 per­so­nes. Els hote­lers de la zona adme­ten que el 30% dels ingres­sos depèn del cir­cuit.
En quin moment estan les nego­ci­a­ci­ons amb la F-1?
Ja ha estat molt impor­tant figu­rar en el calen­dari 2021 sense reser­ves, i en la data que nosal­tres vam pro­po­sar, la que ens és més còmoda, al maig, i inten­tant ser la pri­mera prova euro­pea. Ara estem polint detalls i abans de final d’any el con­tracte ha de veure la llum amb la sig­na­tura. Anirà asso­ciat als tests de pre­tem­po­rada, que també estan molt enca­mi­nats. Al 2021 seran menys dies perquè no hi ha modi­fi­ca­ci­ons tècni­ques.
Maria Tei­xi­dor volia lli­gar la F-1 amb grans esde­ve­ni­ments i posava el Mobile World Con­gress d’exem­ple. És una via oberta?
Tot va lli­gat... sem­pre que es puguin cele­brar els esde­ve­ni­ments de fora del cir­cuit. Volem tenir un cir­cuit tec­nològica­ment inno­va­dor, i per això neces­si­tem estar asso­ci­ats a aquests esde­ve­ni­ments. Pel que fa al MWC, tam­poc sabem si serà vir­tual, pre­sen­cial o mixt. Hem de can­viar la manera de pen­sar, però sí que sabem que el govern aposta per aquesta con­nec­ti­vi­tat. Ara mateix dotar el cir­cuit de les tec­no­lo­gies del moment és una pri­o­ri­tat. Aquest 2021 farem 30 anys, i tec­nològica­ment ens hem de posar al dia.
El foc encre­uat que hi ha sovint entre els socis de govern l’ha afec­tat en aquests mesos?
No. Pel GP de F-1 vam tenir una reunió a la qual també va assis­tir el vice­pre­si­dent del govern i ens vam posar les piles. Van dir que el cir­cuit és pri­o­ri­tari. Jo per­cebo que sobre el cir­cuit hi ha acord, i les con­ver­ses que he tin­gut amb els socis del cir­cuit i en el con­sell d’admi­nis­tració són en el sen­tit que això ha de con­ti­nuar i s’han de fer els esforços neces­sa­ris. Cal can­viar aspec­tes i cor­re­gir-ne d’altres, però és molt clar que aquesta és una ins­tal·lació de país.
Els esce­na­ris amb què tre­ba­lla el cir­cuit pel 2021 hi ha públic?
N’hem plan­te­jat dos. Un, amb afo­ra­ment limi­tat, pre­nent com a base les limi­ta­ci­ons que tenim ara, d’un 50% d’afo­ra­ment en espais exte­ri­ors. I l’altre, sense res­tric­ci­ons.
Quan Alonso gua­nyava hi va haver més públic que mai. Ara que torna, i que Sainz ha fit­xat per Fer­rari, seria llàstima no poder apro­fi­tar aquesta con­jun­tura.
Alonso té 40 anys però té tirada i si mirem els temps del test que va fer a Abu Dhabi, està a dalt. És molt com­pe­ti­tiu i si la tècnica està al seu cos­tat, estarà amunt. I el pas de Sainz a Fer­rari és molt impor­tant, perquè quan el públic pensa en cotxe espor­tiu pensa en Fer­rari. A més, el mono­plaça els va anant millor i el 2021 ha de ser molt dife­rent, ha de fun­ci­o­nar. La suma d’Alonso i Sainz ens ha de per­me­tre atreure molt públic del país.
Què ha posat a la carta als Reis per al 2021?
Mol­tes coses. Un revolt nou, el 10, un espai de direcció de cursa actu­a­lit­zada, moderna, amb més dotació de segu­re­tat, més càmeres i més reso­lució. Tre­ba­llem per dotar el cir­cuit de tec­no­lo­gia 5G, que ens anirà molt bé per aju­dar la indústria cata­lana del motor a fer pro­ves. Al cir­cuit s’hi han de poder fer pro­ves dels vehi­cles elèctrics de com­pe­tició. Estem estu­di­ant temes de sos­te­ni­bi­li­tat, ins­tal·lació de pla­ques foto­vol­tai­ques... que han de for­mar part del cir­cuit dels pròxims 30 anys. (Tro­ba­reu l’entre­vista sen­cera a www.​les​port​iude​cata​luny​a.​cat).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.