Més esport

LAIA SANZ

PILOT DE GAS GAS

“Ha estat com una lluita física amb mi mateixa”

“Feia temps que em ballava pel cap i amb la incorporació a Gas Gas es van alinear tots els astres per tornar al mundial de trial”

“En l’enduro tinc més marge perquè soc líder, però no em puc refiar”

Soc un cul inquiet i m’agrada provar moltes coses. Sempre he dit que ara el somni és fer el Dakar amb cotxes

Sem­pre a la recerca de nous rep­tes, Laia Sanz (Cor­bera de Llo­bre­gat, 1985) és pio­nera i trenca esque­mes en molts sen­tits. Dis­sabte va recon­que­rir el títol mun­dial de trial, el catorzè del seu pal­marès després de vuit anys d’absència, i ja està a punt per assal­tar un nou cam­pi­o­nat, el d’enduro. A falta del GP de França, és líder i si és capaç de rema­tar-ho acon­se­guirà el seu sisè títol de l’espe­ci­a­li­tat i ampliarà el botí glo­bal fins a les vint coro­nes mun­di­als. Inqui­eta de mena, Sanz no amaga que ara el seu gran somni és com­pe­tir en el Dakar en cot­xes. Conei­xent-la, segur que ho aca­barà acon­se­guint.

Ha tor­nat al mun­dial de trial per que­dar-s’hi, o ha estat un fet cir­cums­tan­cial per la pandèmia?
No, la pandèmia no hi ha tin­gut res a veure. Era perquè em venia de gust, com un repte. De fet, la idea era haver tor­nat al mun­dial de trial l’any pas­sat, però em vaig posar malalta i no vaig poder-hi com­pe­tir. Feia anys que em ballava pel cap i el fet de tor­nar a Gas Gas va ser per­fecte, perquè a KTM no hi havia motos de trial. Es van ali­near tots els astres perquè tornés.
Però con­ti­nuarà?
No ho sé. Ara mateix estic cen­trada en el mun­dial d’enduro i a aca­bar la tem­po­rada. S’hau­ran de mirar calen­da­ris i que qua­dri tot.
Després de vuit tem­po­ra­des, ha tro­bat el cam­pi­o­nat molt dife­rent?
Sí, és clar. El nivell ha pujat. Hi ha gent més jove, òbvi­a­ment. De la meva època en queda alguna, però la majo­ria són d’una nova gene­ració. En el regla­ment també hi ha hagut força can­vis.
Què és el que més li ha cos­tat?
A vega­des era una lluita més física con­tra mi mateixa que la sen­sació de llui­tar con­tra les rivals. Hi ha dies que, segons com em tro­bava, se m’han fet molt durs. Jo també havia com­pe­tit sem­pre amb qua­tre temps i ara són motos de dos temps, i per tant, s’ajun­ta­ven diver­ses cir­cumstàncies per con­ver­tir-ho tot en un gran repte. L’estil de pilo­tatge, més a l’antiga, pot­ser m’afa­vo­reix, però el regla­ment és pro­blemàtic i els con­trols a l’hora de pun­tuar no tots tenen el mateix cri­teri.
Els seus com­panys homes afron­ta­ran ara el mun­dial de trial ‘indoor’. Aquí no hi ha pari­tat perquè encara no hi ha cam­pi­o­nat per a dones.
En aquest sen­tit tam­poc em pre­o­cupa gaire perquè no és un món que m’agradi gaire. M’encanta veure en Toni Bou, però gau­deixo molt més veient-lo a la mun­ta­nya, que per mi és el millor trial. Entenc aquells a qui els agrada l’indoor perquè és un for­mat molt còmode. T’asseus i és un espec­ta­cle, però sem­pre m’ha agra­dat més el trial natu­ral, pot­ser perquè jo mai he fet pro­ves indoor.
No hi ha con­train­di­ca­ci­ons a l’hora d’entre­nar-se a la vegada per al trial i per a l’enduro?
Més que con­train­di­ca­ci­ons, és que són dues espe­ci­a­li­tats molt dife­rents i costa molt com­pa­gi­nar-les. Pot­ser se’m fa més difícil quan vinc de l’enduro com­pe­tir en el trial. Tinc poc temps, haig d’entre­nar bé les dues coses i com­pe­teixo con­tra rivals que estan foca­lit­za­des en un cam­pi­o­nat, quan jo em dedico a tres o qua­tre coses.
En tot cas, amb els catorze de trial i els cinc d’enduro, ja té els vint títols mun­di­als més a prop.
Sí, però en el mun­dial d’enduro, tot i ser líder, no em puc refiar i poden pas­sar mol­tes coses. Les rivals són for­tes. Aquí tinc més marge que en el trial, però és clar que no serà fàcil.
A prin­ci­pis de tem­po­rada va fer les pri­me­res incur­si­ons en les com­pe­ti­ci­ons amb cot­xes, la Baja Dubai amb Lucas Cruz, el cam­pi­o­nat Extreme-E amb Car­los Sainz i la copa del món de ‘cross-country’ amb Dani Oli­ve­ras. Es con­si­dera una tas­ta­o­lle­tes?
Sí, déu-n’hi-do. Soc un cul inquiet i he pro­vat mol­tes coses. Vaig començar amb el trial, on vaig estar cen­trada molts anys. Podia haver gua­nyat més cam­pi­o­nats, però no em volia que­dar allà estan­cada. Em moti­va­ven altres rep­tes, amb el Dakar i l’enduro, i ara també les com­pe­ti­ci­ons amb cot­xes. Tot el que puc pro­var ho provo perquè m’encanta i, a més, és una bona manera d’allar­gar la car­rera espor­tiva.
En tot cas, sem­bla que el salt cap als cot­xes serà la seva evo­lució natu­ral. És el seu futur?
Tant de bo, però no és fàcil tro­bar opor­tu­ni­tats i tro­bar els pres­su­pos­tos que es mouen ara amb els cot­xes. La meva intenció és aquesta i el Dakar amb cot­xes és un somni que tinc, sem­pre ho he dit. Tant de bo vagin sor­gint opor­tu­ni­tats per anar apre­nent perquè ningú neix ense­nyat. És una tran­sició que vol quilòmetres i hores.
Ho té tot lli­gat ja per al seu dotzè Dakar seguit?
En això estic. No tar­daré gaire a fer-ho públic. S’han d’aca­bar de lli­gar alguns detalls perquè ja hi tor­na­rem a ser aviat.
I a més de l’enduro, li queda encara algun cam­pi­o­nat pen­dent fins a finals d’any?
Em que­den dues cur­ses del cam­pi­o­nat Extreme-E amb en Car­los Sainz, i després si puc mira­ria de fer alguna cosa més abans del Dakar, que m’ani­ria bé per entre­nar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.