Surf de neu

Salt a l’Olimp

Queralt Castellet, segona en la modalitat de migtub de surf de neu a Pequín, es converteix en la primera esportista catalana a pujar a un podi en uns Jocs Olímpics d’hivern

Amb una nota de 90,25 en la segona mànega, només cedeix davant la nord-americana Chloe Kim (94,00)

Amb 32 anys i en la seva cin­quena par­ti­ci­pació ens uns Jocs d’hivern, Que­ralt Cas­te­llet es va alçar ahir fins a l’Olimp dels esco­llits. La saba­de­llenca, segona en la moda­li­tat de mig­tub de surf de neu, es va con­ver­tir en la pri­mera espor­tista cata­lana a gua­nyar una meda­lla en una cita olímpica hiver­nal. El 10 de febrer del 2022 i el parc de neu de Zhang­ji­akou, una de les tres sub­seus dels Jocs de Pequín, ja són la data i l’esce­nari d’una de les grans fites de l’esport català en gene­ral i dels d’esports de neu i de gel en par­ti­cu­lar.

Cas­te­llet cul­mina una reei­xida car­rera espor­tiva de llarg recor­re­gut. “Estic en el meu millor moment”, repe­tia la valle­sana les jor­na­des prèvies a la com­pe­tició. I ahir ho va poder demos­trar sobra­da­ment. En el pal­marès de Cas­te­llet, ja hi des­ta­ca­ven una meda­lla de plata en el mun­dial de Kreisch­berg el 2015 i una de bronze en el d’Aspen 2021, a més de sis victòries i onze podis en la copa del món, i una meda­lla d’or i dues de plata en els X-Games. Ara ja hi llu­eix també una meda­lla de plata olímpica. “La meda­lla en els Jocs no era una mot­xi­lla sinó un objec­tiu”, asse­gura la sur­fista, que en tot cas dibuixa una tra­jectòria olímpica clara­ment ascen­dent: 26a a Torí 2006, 12a a Van­cou­ver 2010, 11a a Sotxi 2014 i 7a a Pye­ongc­hang 2018. “Somio en això des de Torí 2006, quan vaig veure les noies al podi i vaig dir: ‘Jo vull ser allà.’ Tenia 16 anys. Em vaig plan­te­jar acon­se­guir una meda­lla i no he dei­xat de llui­tar fins avui.” La per­sistència ha tin­gut la seva recom­pensa, i la història no acaba aquí, perquè Que­ralt també vol ser als Jocs de Milà-Cor­tina d’Ampezzo 2026: “El somni no acaba a Pequín: seré en els pròxims Jocs Olímpics.”

Excel·lent segona mànega

Cas­te­llet va obte­nir la meda­lla de plata gràcies a una excel·lent segona mànega (90,25) en una final en què la nord-ame­ri­cana Chloe Kim, la gran favo­rita, ja havia pres el lide­ratge en la pri­mera sèrie (94,00), sufi­ci­ent per reva­li­dar el títol de Pye­ongc­hang. Va com­ple­tar el podi la japo­nesa Sena Somita (88,25). En les finals de mig­tub, les dotze par­ti­ci­pants dis­po­sen de tres mànegues i només es pun­tua la millor. El jurat té en compte la difi­cul­tat dels grups de salts, l’ampli­tud i l’alçada dels vols, la vari­e­tat dels trucs i l’exe­cució. En ordre invers de la jor­nada de clas­si­fi­cació, Cas­te­llet –havia estat quarta– va aparèixer en escena en novè lloc. L’exer­cici no va aca­bar de sor­tir rodó i va rebre 69,25 punts que la col·loca­ven pro­vi­si­o­nal­ment en setè lloc. En la segona mànega va ele­var el llistó. Va ser més ago­sa­rada. Va pren­dre més velo­ci­tat i alçada (3,9 m), i després de plan­xar el truc final ja se sabia entre les millors. Mos­se­gant la planxa, no va ama­gar el seu som­riure quan va veure la pun­tu­ació del jurat. En la ter­cera mànega, va fer un exer­cici de major difi­cul­tat, però l’exe­cució no va ser tan bona i es va que­dar en 78,25. En tot cas, la xinesa Xue­tong Cai (81,25) i la nipona Mit­suki Ono (71,50), les sur­fis­tes que l’havien pre­ce­dit en la jor­nada de qua­li­fi­cació, no la van poder superar, i la meda­lla de plata ja era seva amb tot merei­xe­ment. “Ha estat increïble, he començat una mica mala­ment i després m’han vin­gut els ner­vis, però he estat capaç d’acon­se­guir la mànega que volia en la segona, una ronda que he estat tre­ba­llant molt, molt temps. Molts anys. Soc molt feliç”, asse­gu­rava. Cas­te­llet, emo­ci­o­nada, també va tenir parau­les de record per als seus fami­li­ars, que ahir van pas­sar la nit en vet­lla a Saba­dell per veure l’actu­ació de Que­ralt: “Aquesta meda­lla és fruit de molta feina i, sobre­tot, del suport de la família. Amics i pares han mati­nat per veure’m, i soc on soc gràcies a ells. Quan ha aca­bat la com­pe­tició només he pogut dir, que heavy!”

Precoç i per­sis­tent

La ini­ci­ació de Que­ralt en el surf de neu li ve de família, ja que el seu pare, Josep Cas­te­llet, va ser-ne un dels pri­mers prac­ti­cants a Cata­lu­nya. La fla­mant sub­cam­pi­ona olímpica es va calçar la pri­mera planxa quan només tenia 5 anys i una dècada després ja feia el seu debut olímpic, a Torí 2006. La rider valle­sana va sege­llar el seu pri­mer podi en la copa del món el 2008, amb un segon lloc a Bar­do­necc­hia. Però la seva tra­jectòria no ha estat ni de bon tros un camí de roses. En els Jocs de Van­cou­ver 2010 va obte­nir la ter­cera millor pun­tu­ació en la qua­li­fi­cació. Però en els entre­na­ments pre­vis a la gran final es va col­pe­jar el cap en una mala cai­guda, i per uns ins­tants va per­dre el conei­xe­ment. Els met­ges no la van dei­xar com­pe­tir, per segu­re­tat. La saba­de­llenca no va par­ti­ci­par en el mun­dial de la Molina 2011, on era una de les favo­ri­tes en mig­tub, per des­a­vi­nen­ces amb la Fede­ració Espa­nyola d’Esports d’Hivern. Ales­ho­res ja s’entre­nava amb l’ex rider neo­ze­landès Ben Jolly, que s’aca­ba­ria con­ver­tint en la seva pare­lla. Però el sotrac més impor­tant arri­ba­ria la pri­ma­vera del 2015, quan va per­dre Jolly poc després que li detec­tes­sin un tumor al cap. Ensor­rada, durant uns mesos va dei­xar de banda la neu i les com­pe­ti­ci­ons. Quan es va veure amb for­ces, va recu­pe­rar la taula –“És el que hau­ria vol­gut en Ben”, va escriure en una carta oberta a Face­book– i va esta­blir el seu quar­ter gene­ral a l’estació suïssa de Laax. Després arri­ba­ria el setè lloc en els Jocs de Pyengc­hang 2018, on el canvi gene­ra­ci­o­nal ja era un fet, els temps de con­fi­na­ment per la pandèmia per la covid-19 i la con­sa­gració a Pequín 2022, ara sota les ordres del nord-ame­ricà Danny Kass.

Ahir les feli­ci­ta­ci­ons per la meda­lla olímpica li van arri­bar per totes ban­des. En ple debat sobre la can­di­da­tura als Jocs del 2030, la pre­si­denta de la Fede­ració Cata­lana d’Esports d’Hivern, Mònica Bosch, també hi va dir la seva: “Amb una meda­llista olímpica no podem tenir millor opor­tu­ni­tat per posar-nos tots a tre­ba­llar en la mateixa direcció. I demos­trar que Cata­lu­nya és capaç d’orga­nit­zar uns Jocs amb un nou model i amb total res­pecte pel ter­ri­tori i per la gent que hi viu. Si ho podem expli­car, estic segura que con­ven­ce­rem la gent.”

LA PROTAGONISTA

Ha estat increïble; he començat malament i he tingut nervis, però he estat capaç d’aconseguir la mànega que volia a la segona

LA DADA

Aquesta medalla és fruit de molts anys de feina i sacrifici, sobretot del suport de la família, però quan passa costa de creure
Migtub
1a C. Kim (Estats Units) 94,00
2a Q. Castellet 90,25
3a S. Tomita (Japó) 88,25
4a X. Cai (Xina) 81,25
5a R. Tomita (Japó) 80,50
6a E. Hosking (Canadà) 79,25
7a B. Wicki (Suïssa) 76,25
8a J. Liu (Xina) 73,50

LA TRAJECTÒRIA

La motivació per aprendre de la muntanya i de la competició m’ha donat forces, i vull continuar fins als Jocs del 2026
La ‘rider’ catalana arriba al cim en la seva cinquena participació olímpica
Castellet culmina una carrera amb medalles en mundials, copes del món i X-Games

Mirambell, 24è després de dues baixades de tobogan

El superdijous de l’esport català en els Jocs de Pequín es va completar amb el 24è lloc d’Ander Mirambell després de les dues primeres sèries de tobogan al Centre Nacional de Yanquing. Mirambell es va classificar en la 23a posició en la primera baixada (1:02.45) i en la 25a en la segona (1:03.36), i es va situar a 5.48 del líder, l’alemany Christopher Grotheer. El pilot català afrontarà avui la segona jornada amb la missió gairebé impossible d’acabar entre els vint primers en la tercera baixada (13.20 hora catalana), cosa que li permetria prendre la sortida en la quarta i última baixada (14.55 h). “Acaba la primera jornada a Pequín. En la primera baixada he marcat el rècord del circuit per uns minuts i m’he quedat a prop del top 20, amb velocitats molt interessants. En la segona, he fet càlculs i jo havia d’anar al límit i la resta fallar, i no ho han fet. He arriscat i no m’ha sortit. He deixat córrer excessivament el trineu, m’ha cuejat un parell de vegades i he colpejat massa fort, m’he fumut una bona trompada a 125 km/h, però és el risc que té aquest esport”, ha explicat. Amb 2:00.33, Christopher Grotheer comanda la prova amb 0.70 de diferència respecte del seu compatriota Axel Jungk. Mirambell (2:05.81) és a 2,10 de la vintena plaça, que marca el pilot de la Samoa Americana Nathan Crumpton (2:03.71). “Arribar al top 20 seria una gesta històrica, però és poc probable perquè tenim la sortida que tenim. L’objectiu és fer la millor baixada de la setmana”, sentencia.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)