Vela

Amb el vent a favor

Barcelona ha estat escollida la seu de la 37a edició de la copa d’Amèrica

S’estima que tindrà un impacte d’uns 1.000 milions d’euros a la ciutat i potenciarà la seva imatge internacional i la de Catalunya

La 37a edició de la copa d’Amèrica, que es dis­pu­tarà l’any 2024, tindrà la seu a Bar­ce­lona. Els orga­nit­za­dors d’aquesta històrica com­pe­tició han esco­llit la capi­tal cata­lana, segons va avançar el con­se­ller d’Empresa i Tre­ball, Roger Tor­rent, en una entre­vista a Cata­lu­nya Ràdio. Hi havia tres ciu­tats més que havien pre­sen­tat can­di­da­tura, Màlaga, Cork (Irlanda) i Jid­dah (Aràbia Sau­dita), i encara s’ha de fer ofi­cial que la seu serà Bar­ce­lona. La can­di­da­tura bar­ce­lo­nina té el suport de l’Ajun­ta­ment, la Gene­ra­li­tat, la Dipu­tació de Bar­ce­lona i el Port, tot i que el govern esta­tal s’impli­carà també en l’orga­nit­zació. La copa d’Amèrica és un dels esde­ve­ni­ments espor­tius que tenen més visi­bi­li­tat a escala mun­dial, amb audiències de més de 200 mili­ons d’espec­ta­dors. Segons el govern, tindrà un impacte mili­o­nari a la ciu­tat, esti­mat en uns 1.000 mili­ons d’euros, i també poten­ciarà la imatge inter­na­ci­o­nal de Bar­ce­lona i Cata­lu­nya.

Roger Tor­rent va expli­car que la copa d’Amèrica tindrà un impacte econòmic molt evi­dent a Bar­ce­lona, però no només durant els dies de la prova, perquè és una com­pe­tició que té un recor­re­gut molt llarg i els equips pas­sen molt de temps a la ciu­tat. El con­se­ller d’Empresa i Tre­ball va dir que és una gran aposta i va subrat­llar que aquest èxit és fruit de la col·labo­ració publi­co­pri­vada, ja que en la pre­pa­ració de la can­di­da­tura ha inter­vin­gut molt direc­ta­ment Bar­ce­lona Glo­bal, una asso­ci­ació pri­vada for­mada per 220 de les prin­ci­pals empre­ses, cen­tres de recerca, empre­ne­dors, esco­les de nego­cis, uni­ver­si­tats i ins­ti­tu­ci­ons cul­tu­rals de la ciu­tat. El nom de la capi­tal cata­lana ja va sonar per ser la seu de la 36a edició, que es va fer l’any 2021, però no es va arri­bar a pre­sen­tar una can­di­da­tura en ferm.

El pri­mer tinent d’alcalde de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, Jaume Coll­boni, va comen­tar que ser la seu de la copa d’Amèrica serà un magnífica carta de pre­sen­tació per a la can­di­da­tura dels Jocs Olímpics d’hivern del 2030. Va expli­car que la clau de l’èxit és que les admi­nis­tra­ci­ons es coor­di­nin i tre­ba­llin uni­des, i va des­ta­car els sec­tors espor­tius impli­cats i, en espe­cial, el Port de Bar­ce­lona, que segons va dir farà un esforç inèdit.

Encara no hi ha dates

La copa d’Amèrica del 2024 encara no té les dates esta­bler­tes. Podrien anar des de l’1 de maig fins al 31 d’octu­bre, encara que al vol­tant del mes de juny sem­bla el període més indi­cat. Aquesta històrica prova, que es va ini­ciar l’any 1851, té dues fases de com­pe­tició a la mateixa seu. En la pri­mera, ara ano­me­nada copa Prada, els equips que des­a­fien el campió s’enfron­ten entre si i en surt un gua­nya­dor, que passa a dis­pu­tar el que és estric­ta­ment la copa d’Amèrica, un duel directe entre dues embar­ca­ci­ons en què gua­nya la millor d’un nom­bre deter­mi­nat de rega­tes. En l’edició del 2021, que es va fer a Auck­land, Nova Zelanda, la com­pe­tició es va ini­ciar el 15 de gener i el campió es va conèixer el 17 de març. Els equips, però, es van esta­blir a la seu de la com­pe­tició gai­rebé un any abans per començar a pro­var els vai­xells.

ELS PROTAGONISTES

És una gran aposta per a la ciutat i per al país
Tindrà un impacte econòmic molt evident a Barcelona. La competició té un recorregut llarg i els equips passen molt temps a la ciutat
Roger Torrent
conseller d’Empresa i Treball
Serà una magnífica carta de presentació i un aval per a la candidatura dels Jocs Olímpics d’hivern del 2030
Jaume Collboni
PRIMER TINENT D’ALCALDE DE BARCELONA

GRANS AUDIÈNCIES

200
milions
d’espectadors té normalment aquesta competició.

MOLTS IMPLICATS

Hi ha hagut molta coordinació de les administracions i col·laboració publicoprivada
Les quinze últimes edicions
Any Guanyador País Seu
1974 ‘Courageous’ (EUA) Newport (EUA) 1977 ‘Courageous’ (EUA) Newport (EUA) 1980 ‘Freedom’ (EUA) Newport (EUA) 1983 ‘Australia II’ (AUS) Newport (EUA) 1987 ‘Stars & Stripes 87’ (EUA) Perth (AUS) 1988 ‘Stars & Stripes’ (EUA) San Diego (EUA) 1992 ‘America3’ (EUA) San Diego (EUA) 1995 ‘Team New Zealand’ (NZL) San Diego (EUA) 2000 ‘Team New Zealand’ (NZL) Auckland (NZL) 2003 ‘Alinghi’ (SUI) Auckland (NZL) 2007 ‘Alinghi’ (SUI) València (ESP) 2010 ‘BMW Oracle Racing’ (EUA) València (ESP) 2013 ‘Oracle Team USA’ (EUA) San Francisco (EUA) 2017 ‘Emirates Team N. Zealand’ (NZL) Hamilton (BER) 2021 ‘Emirates Team N. Zealand’ (NZL) Auckland (NZL) 2024 ----------- ----- Barcelona

Una competició que es va crear l’any 1851 a Anglaterra

La copa d’Amèrica es va iniciar l’any 1851 a Anglaterra amb motiu de la Gran Exposició Universal que es va fer a Londres. Es va organitzar una regata al voltant de l’illa de Wight en què van participar catorze vaixells britànics i la goleta Amèrica, d’un grup de membres del New York Yacht Club. Els nord-americans van guanyar i es van emportar el trofeu, que es coneix com “la copa de les cent Guinees”, i que encara es dona actualment. Els nord-americans van decidir crear la copa d’Amèrica –en honor del nom del vaixell guanyador–, una competició de vela entre nacions, i l’any 1870 se’n va disputar la primera edició. Des de llavors i fins al 1980, els vaixells representants del New York Yacht Club van defensar amb èxit el trofeu i la “copa de les cent Guinees” va seguir a les seves mans. En la 25a edició, l’any 1983, l’Australia II es va imposar i va trencar 132 anys de victòries nord-americanes. Els australians van ser els organitzadors de l’edició següent i es van convertir en els defensors de la copa d’Amèrica. A partir d’aquí, la competició va agafar una nova força, amb més països implicats i amb ganes de guanyar. La rivalitat i els canvis pel que fa als països guanyadors en els anys següents van impulsar la innovació tecnològica per superar els contrincants. Els vaixells van evolucionar notablement amb canvis de classe fins a arribar a l’actual AC75, que és un monocasc de 23 metres (75 peus) d’eslora, amb tres foils sota el casc que pràcticament els fan volar sense tocar l’aigua i que poden arribar a superar els 90 km/h. Es va fer servir en la darrera edició i serà present en les dues properes per tal de contenir els costos. Els equips només en podran construir un per a aquesta edició i es vol que hi hagi més equips. El defensor del títol tria la seu. Quan va guanyar l’Alinghi suís, l’equip va portar la competició a València en dues edicions, i els guanyadors van començar a buscar seus fora dels seus propis països.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)