Atletisme

ESPORTS

Mor Józef Szmidt, l’home que va trencar la barrera dels 17 m en el triple salt

Va ser campió olímpic a Roma el 1960 i a Tòquio el 1964

El polonès Józef Szmidt (Miec­howitz, 1935), una de les grans lle­gen­des de l’atle­tisme olímpic, va morir dilluns als 89 anys dei­xant com a lle­gat una gesta relle­vant per a la història. Va ser el pri­mer home que va tren­car la bar­rera dels 17 metres en el tri­ple salt. Ho va fer el 5 d’agost del 1960 al Forest Sta­dium d’Olsztyn, al seu país. Va arri­bar fins als 17,03, 33 centímetres més que l’ante­rior plus­marca. El rècord va ser vigent fins als Jocs de Mèxic, quan l’italià Giu­seppe Gen­tile va arri­bar fins als 17,10.

El sal­ta­dor polonès va ser a més, campió olímpic a a Roma el 1960 –amb rècord olímpic– i a Tòquio qua­tre anys més tard, igua­lant els doblets que ante­ri­or­ment havien fet Myer Prins­tein (1900 i 1904) i Adhe­mar da Silva (1952 i 1956). El tri­omf al Japó va tenir un doble mèrit ja que s’havia ope­rat uns mesos abans d’una lesió al genoll. Mal­grat tot va tor­nar a batre el seu propi rècord olímpic (16,85).

El polonès també es va clas­si­fi­car per als Jocs de Mèxic, cita en què va per­dre el seu rècord. Mal­grat que era tot un veterà va ser setè en la final.

Szmidt, que també va gua­nyar dos títols euro­peus (1958 i 1962), va ser un espor­tista tan relle­vant al seu país que va ser un dels mem­bres de la dele­gació que va visi­tar Willy Brandt el 1975 amb l’objec­tiu de millo­rar les rela­ci­ons entre Polònia i la República Fede­ral Ale­ma­nya.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.