Esport i política

«L'esport català està enmig d'una catàstrofe econòmica»

LA CRISI
«La paradoxa és que volem fer més coses i tenim menys recursos que mai»

—En la fede­ració de rugbi ha vis­cut en pri­mera línia la lluita pel reco­nei­xe­ment inter­na­ci­o­nal de les selec­ci­ons. Com­par­teix la visió d'Ivan Tibau, que sense inde­pendència no hi haurà selec­ci­ons?

—«Millor que l'Ivan Tibau poques per­so­nes poden par­lar, no només de les selec­ci­ons que tenim i tin­drem, sinó del reco­nei­xe­ment inter­na­ci­o­nal. Ha arri­bat un punt en què l'Estat usa els nos­tres pro­pis recur­sos i els de la resta de l'Estat i fa ser­vir totes les eines que té a l'abast per impe­dir-nos-ho...»

—Si el rugbi final­ment no és reco­ne­gut, què pas­sarà?

—«Pri­mer, es demos­tra­ran que les parau­les de Tibau eren cer­tes: sense inde­pendència no hi ha selec­ci­ons. El rugbi és prou impor­tant perquè l'Estat es pren­gui la molèstia d'impe­dir-ho. Dit això, com a govern de Cata­lu­nya esta­rem al cos­tat d'aquesta fede­ració i de totes les altres que tenen selec­ci­ons reco­ne­gu­des. Que no hi hagi equívocs en aquest sen­tit.»

—Sem­bla que hi haurà un canvi radi­cal en el con­sell?

—«La para­doxa és que volem fer mol­tes coses i tenim menys recur­sos que mai. És el moment, doncs, de la cre­a­ti­vi­tat i les idees. El fet que siguem un equip jove juga a favor. Som per­so­nes que estem acos­tu­mats a llui­tar con­tra les difi­cul­tats. La nos­tra gene­ració ha tro­bat les coses mal­da­des: més com­petència a la uni­ver­si­tat, més com­petència per tro­bar una feina i ara, la crisi. Hem de fer de la crisi una opor­tu­ni­tat.»

—Hi haurà grans tiso­ra­des?

—«Hau­rem d'apri­mar estruc­tu­res admi­nis­tra­ti­ves. S'ha de sim­pli­fi­car la buro­cra­tit­zació i agi­lit­zar l'admi­nis­tració. Farem que les coses fun­ci­o­nin millor.»

—Al con­sell li cor­res­pondrà fer real la recu­pe­ració del con­trol de l'esport català?

—«És cert que s'ha de recu­pe­rar cert con­trol, però això no sig­ni­fi­car estar en una situ­ació de dominància res­pecte als altres.»

—Hi haurà can­vis legis­la­tius?

—«Sí. Hi ha d'haver una sim­pli­fi­cació nor­ma­tiva. Hi ha una pila de lleis que fan referència al món de l'esport i hem de tro­bar la fórmula per fer-ho tot ple­gat més intel·ligi­ble.»

—I la llei de l'esport?

—«Ens l'hem mirat. S'han fet mol­tes nor­mes que en rea­li­tat podrien estar inte­gra­des totes en una sola llei cata­lana de l'esport. La situ­ació idíl·lica seria una llei en què cabés tot allò que fes referència a l'esport.»

—Les vos­tres inten­ci­ons topen amb les fun­ci­ons de la UFEC?

—«En els últims anys, hi ha hagut bàsica­ment des­co­or­di­nació i desor­dre. En situ­a­ci­ons com ara aquesta hi ha per­so­nes que fa molts anys que són en el món de l'esport i que gràcies a la seva experiència en saben treure pro­fit sense fer res il·legal. Nosal­tres no tenim hipo­te­ques. No tenim sen­ti­ments nega­tius cap a ningú. A l'inrevés, volem tre­ba­llar en posi­tiu.»

—Té massa poder la UFEC?

—«Ara mateix ges­ti­ona algu­nes coses que pos­si­ble­ment no hau­ria de ges­ti­o­nar.»

—Com ara?

—«Algun tipus de sub­ven­ci­ons direc­tes a les fede­ra­ci­ons. Si el volum de fac­tu­ració de l'enti­tat és el que diu el seu pre­si­dent, pot­ser allò que rever­teix a les fede­ra­ci­ons no és el més just.»

—Ha de ges­ti­o­nar equi­pa­ments espor­tius?

—«De vega­des fa la com­petència als matei­xos clubs. Molts clubs poden sobre­viure gràcies a l'admi­nis­tració, que els ha aju­dat a aixe­car una ins­tal·lació, i al ren­di­ment que n'han pogut treure. Per pri­mera vegada en esports que no depe­nen dels drets de tele­visió es poden obte­nir bene­fi­cis per rein­ver­tir en l'esport. He estat amb el pre­si­dent de l'Atlètic Bar­ce­lo­neta, que m'ha expli­cat que gràcies a això Cata­lu­nya pot estar al cap­da­vant del water­polo euro­peu.»

—La UFEC també ges­ti­o­narà el nou mòdul del CAR. És un pro­blema?

—«El que volem dei­xar clar és que no es pot posar en entre­dit la gestió dels actu­als res­pon­sa­bles del CAR. Tenim un equip humà extra­or­di­nari, també en el con­sell català i a l'INEF. La gent parla mala­ment dels fun­ci­o­na­ris, però jo m'he tro­bat un gran equip de pro­fes­si­o­nals. No s'han d'exter­na­lit­zar les coses que fun­ci­o­nen.»

—David Moner pre­su­meix que la UFEC és més eficaç amb 15 tre­ba­lla­dors que la secre­ta­ria gene­ral de l'Esport amb 150...

—«És una ine­xac­ti­tud. Hauríem de comp­tar els tre­ba­lla­dors que la UFEC té escam­pats en altres ins­tal·laci­ons i lla­vors sumar-los. Ara bé, nosal­tres no som una empresa. Tenim un pres­su­post per gas­tar i el gas­tem en coses que en el món de l'esport reque­rei­xen ajut i fan un bé a la soci­e­tat. Ja sabem que hi anem a per­dre diners.»

—Què han començat a des­co­brir de la situ­ació econòmica de l'esport català?

—«És una tragèdia. La situ­ació és d'autèntica catàstrofe econòmica.»

—Cal un pla d'emergència?

—«És el que estem fent. Igual que ha pas­sat amb altres enti­tats, com les bancàries, segu­ra­ment veu­rem clubs des­a­parèixer. Ara és el moment, com en les cai­xes, de fusi­ons, de més ama­teu­risme, de bus­car siner­gies entre enti­tats i que tot­hom faci pinya per tirar enda­vant l'esport català. Ara bé, igual que he dit que nosal­tres per­so­nal­ment no tenim hipo­te­ques, sí que us he de dir que l'enti­tat en té mol­tes. Tenim un nivell d'endeu­ta­ment difícil de supor­tar i hi ha una sèrie de pro­jec­tes que no podem tirar enda­vant.»

—Quins?

—«El tema de l'Esport Parc s'ha d'estu­diar a fons. És un pro­jecte que ara no toca perquè ens estan venint clubs i fede­ra­ci­ons per dir-nos que han d'abai­xar la per­si­ana. No ser­veix de res, per exem­ple, un CAR gegantí si resulta que no tens esport. Els tres pilars del nos­tre esport són les fede­ra­ci­ons, els clubs i els muni­ci­pis i no podem dei­xar que cai­guin.»

—S'ha d'anar a Madrid a bus­car diners?

—«Hem de recu­pe­rar els ponts amb Madrid. La nos­tra funció és anar a bus­car els diners sense renun­ciar a la cata­la­ni­tat del nos­tre esport.»

—Xavier Trias cri­tica que l'Ajun­ta­ment vul­gui por­tar el Tour i que no cobreixi el velòdrom d'Horta. És del mateix parer?

—«No entenc, per exem­ple, que vul­guem por­tar el Tour i que la Volta a Cata­lu­nya esti­gui a punt de morir. Què és pri­mer? Jo ho tinc clar.»


entRe­vista a ALBERT MARCO.

Direc­tor del Con­sell Català de l'Esport

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)