Voleibol

Terol també existeix

Amb les mans plenes

El palafrugellenc Francesc Llenas va alçar dissabte com a capità del Caja 3 Terol el seu tercer títol de la superlliga amb els aragonesos, que s'han endut els quatre darrers campionats

Amb 29 anys és el lliure titular tant al seu club com a la selecció espanyola i s'ha afermat com un gran especialista en recepció, la pedra angular de l'atac

“Un lliure no el pot guanyar, però pot perdre un partit. Ara tinc més dies bons en defensa que abans. He millorat”

Fran­cesc Lle­nas és ara un pri­vi­le­giat perquè s'ho ha gua­nyat a pols. Molts sacri­fi­cis lluny de la família li han permès arri­bar a l'elit d'un esport mino­ri­tari a Cata­lu­nya i a Espa­nya però que es viu amb una passió espe­cial a Terol, una província gèlida a l'hivern on aquest esport ha tro­bat un oasi tant de suport ins­ti­tu­ci­o­nal com de res­posta col·lec­tiva d'una afició tenyida de taronja que s'entrega al màxim. Lle­nas ja no és aquell jove que va arri­bar el 2007 a la capi­tal ara­go­nesa. Ara té galons. És el capità, va reco­llir dis­sabte la copa de campió de la super­lliga a Alme­ria i és el juga­dor en actiu del Caja 3 Terol que té més títols de lliga jun­ta­ment amb Fran Rodríguez. “Ara he de par­lar en públic, he d'aju­dar els joves a inte­grar-se i tinc més res­pon­sa­bi­li­tat al ves­ti­dor”, admet el català, que té con­tracte en vigor per a la tem­po­rada vinent. Dis­sabte van sor­tir de marxa a Alme­ria i diu­menge van ser rebuts com a herois a Terol, una cele­bració ja tra­di­ci­o­nal: “Feia fred.” Curi­o­sa­ment, quan Lle­nas i el club van gua­nyar la pri­mera lliga el 2009, el Barça de fut­bol aca­bava de gua­nyar al camp del Madrid i Ini­esta feia pocs dies que havia incen­diat Stam­ford Bridge. Paral·lelis­mes, cal espe­rar que pre­mo­ni­to­ris, entre el volei­bol i el fut­bol, la nit i el dia. “El nos­tre ves­ti­dor con­ti­nua divi­dit entre el Barça i el Madrid com lla­vors”, asse­nyala.

Mesos enrere, ja havia reco­llit el guardó de la copa i assa­bo­reix el seu pri­mer doblet, el segon del club ara­gonès, que ja va fer la gesta el 2011. “Teníem pressió perquè el curs pas­sat havia estat el millor de la història de l'enti­tat, però ens n'hem sor­tit.” Els taronja s'han endut els qua­tre dar­rers cam­pi­o­nats i l'empor­danès ha con­tribuït en tres. L'excepció va ser el curs pas­sat, quan va jugar a l'Uni­caja Alme­ria, l'etern rival i con­trin­cant un altre cop enguany en la final. El Caja 3 Terol va gua­nyar els dos pri­mers par­tits jugats al pavelló de Los Lla­nos, tot just al cos­tat del parc temàtic de dino­sau­res Dinópolis, i dis­sabte va assal­tar Alme­ria en el ter­cer ben acom­pa­nyat per un bon gra­pat d'afi­ci­o­nats. A Terol, província amb una den­si­tat de població baixíssima i tem­pe­ra­tu­res poc agra­da­bles a l'hivern, no ha des­ta­cat mai ni el fut­bol ni el bàsquet i per això el volei­bol ha calat amb tanta força. El Caja 3 Terol ha gua­nyat 15/16 par­tits en la fase regu­lar –va per­dre en la 3a jor­nada con­tra el Sòria per 2-3– i en el play-off només ha cedit un set: va esban­dir per 3-0 en els tres par­tits al Caja­sol sevillà en les semi­fi­nals i va superar també amb faci­li­tat l'Uni­caja en la final (3-0, 3-0 i 1-3).

El seu punt fort ha estat sem­pre la recepció –la base de par­tida d'un bon atac– dels ser­veis flo­tants, pilo­tes enve­ri­na­des impos­si­bles de des­xi­frar per a altres juga­dors. “Aquest curs he millo­rat força la recepció del ser­vei en salt i, encara que no és la meva millor qua­li­tat, he acon­se­guit tenir més dies bons en defensa”, explica recor­rent a con­cep­tes tècnics. Ras i curt, però, sen­ten­cia: “El lliure passa molt cops des­a­per­ce­but. No el pot gua­nyar, però pot per­dre un par­tit.”

Pòquer català

Però el pala­fru­ge­llenc no ha estat l'únic repre­sen­tant català que ha con­tribuït a l'èxit dels ara­go­ne­sos. També ha estat un fix en les ali­ne­a­ci­ons titu­lars el cen­tral bar­ce­loní Josep Miquel Sugra­nyes, que la tem­po­rada pas­sada va mili­tar al Barça després d'haver-se fogue­jat ante­ri­or­ment en el segon equip de l'Uni­caja Alme­ria, el pri­mer club gran que hi va apos­tar després de detec­tar el seu talent. Sugra­nyes s'ha tret el mal gust que li va dei­xar l'experiència al con­junt blau­grana. L'equip va ser ter­cer i es va clas­si­fi­car per jugar a Europa, però a l'estiu va ple­gar veles i es va reti­rar. El mateix li va suc­ceir al col·loca­dor Sergi Arranz, que també va accep­tar la pro­posta del Caja 3 Terol després de la liqui­dació del Barça. Arranz ha estat gene­ral­ment suplent, però ha tre­ba­llat bé i es podria que­dar. Sugra­nyes té con­tracte en vigor. L'altra perla en for­mació és el salo­uenc David San­llehí, que ha dis­po­sat de poques opor­tu­ni­tats però que ha pogut apren­dre al cos­tat del millor equip de la lliga. “Ens han aju­dat molt en el dia a dia”, matisa Lle­nas.

Una com­pe­tició flui­xeta

No obs­tant l'èxit ara­gonès, la super­lliga ha estat la més flui­xeta dels últims anys amb tan sols nou equips. La crisi ha asso­tat amb força el volei­bol i les plan­ti­lles i els clubs s'hi han vist ple­na­ment afec­tats. “El nivell nos­tre, de l'Uni­caja i de Sòria ha estat prou bo, però el de la resta ha bai­xat. En aquest sen­tit ha estat la pit­jor lliga dels últims anys.” Lle­nas no podrà des­can­sar a Pala­fru­gell fins al juliol, perquè dijous es con­cen­tra amb la selecció espa­nyola per jugar el preolímpic i després li tocarà la lliga euro­pea. “És molt com­pli­cat. Hi haurà vuit equips i només una plaça per a Lon­dres”, relata. Espa­nya jugarà en el grup de Sèrbia –cam­pi­ona d'Europa–, Bulgària i Eslovàquia. A l'agre grup hi seran Itàlia, Ale­ma­nya, Eslovènia i Bèlgica.

La fitxa.
Palafrugell (13-9-1982). 1m87. Va començar a jugar a l'institut Frederic Martí Carreras. Palmarès: 3 lligues: 2008/2009, 2009/2010 i 2011/2012. Una copa: 2012.
6
clubs.
Juvenil del Barça (1999/2000). Sabadell (2000/2004). Andorra, ja en la màxima categoria (2004/2006). Elx (2006/2007) Terol (2007/2010). Unicaja Almeria (2010/2011) i Terol (2011/2012).
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)