Futbol sala

Eurocopa de futbol sala

2007

Ser els millors a Portugal

ACTUACIÓ DECISIVA Els tres jugadors catalans van participar activament en la victòria del combinat espanyol CORONACIÓ MUNDIAL La consecució del quart títol europeu, a banda de ser vigents campions del món, els consolidava com a potència mundial

Andreu Lina­res va acon­se­guir el gol deci­siu que donava l'empat en la semi­fi­nal con­tra Por­tu­gal


Javi Rodríguez

Actu­ació final

1 gol

Equip actual

Kuwait Club

Càrrec

Juga­dor

Andreu Lina­res

Actu­ació final

3 gols

Equip actual

C. de Toledo

Càrrec

Entre­na­dor juve­nil

Jordi Tor­ras

Actu­ació final

1 gol

Equip actual

FC Bar­ce­lona

Càrrec

Juga­dor


Tres juga­dors cata­lans van par­ti­ci­par acti­va­ment en un dels rècords històrics del fut­bol sala espa­nyol. Javi Rodríguez, Andreu Lina­res i Jordi Tor­ras van ser coro­nats com a cam­pi­ons d'Europa a Por­tu­gal. La selecció espa­nyola va com­ple­tar un tor­neig pràcti­ca­ment impe­ca­ble, en una fase de grups en què va que­dar pri­mera amb set punts (dues victòries i un empat) i va haver de suar sang per clas­si­fi­car-se in extre­mis per a la final. Pre­ci­sa­ment, el par­tit deci­siu con­tra Itàlia va ser dels més plàcids del tor­neig, i la victòria, rati­fi­cada amb un 1-3, mai es va veure en perill. Els gols dels cata­lans van ser impres­cin­di­bles perquè el com­bi­nat espa­nyol acabés asso­lint el títol. Sense aquests gols, la història pro­ba­ble­ment hau­ria estat dife­rent. Hi des­taca per sobre de tot l'impor­tantíssim gol de l'empat que va acon­se­guir Andreu Lina­res con­tra l'amfi­tri­ona, Por­tu­gal, en les semi­fi­nals (2-2) que cer­ti­fi­cava la remun­tada en tan sols dos minuts, quan en que­da­ven tres per al final. La lote­ria dels penals, en aquest cas, va deci­dir que el com­bi­nat espa­nyol accedís a l'anhe­lada final, i Por­tu­gal es va haver de con­for­mar a dis­pu­tar el par­tit pel ter­cer i quart lloc con­tra Rússia.

Gols deci­sius

El mateix Lina­res, amb tres gols, va ser un dels màxims gole­ja­dors de l'euro­peu, i pràcti­ca­ment tots van ser deci­sius. L'un, el ja comen­tat con­tra Por­tu­gal en les semi­fi­nals; i l'altre, el gol que cer­ti­fi­cava l'empat con­tra Sèrbia en la segona fase de la jor­nada de grups. Sense aquest gol, Espa­nya hau­ria que­dat segona i s'hau­ria vist les cares en les semi­fi­nals con­tra Itàlia, i la història ben bé hau­ria pogut ser una altra de molt dife­rent. Una altra diana deci­siva és la que va acon­se­guir Javi Rodríguez, que va mar­car el ter­cer i últim gol de la final –l'únic que va acon­se­guir en tot el tor­neig–, que gai­rebé sen­ten­ci­ava el matx a favor dels espa­nyols. Només Feller, el por­ter italià, va acon­se­guir escurçar distàncies a deu minuts del final mar­cant l'1-3 defi­ni­tiu, però no n'hi va haver prou. Una bona defensa espa­nyola en la recta final del par­tit va aca­bar de cer­ti­fi­car la victòria. Per la seva banda, Jordi Tor­ras va acon­se­guir el quart gol en la gole­jada a Ucraïna (6-2) en la pri­mera jor­nada de la fase de grups. Amb aquest títol, la selecció espa­nyola va acon­se­guir lluir un pal­marès d'autèntic escàndol. Cam­pi­ona d'Europa per quarta vegada en la seva història (1996, 2001, 2005 i 2007), a banda de ser la vigent cam­pi­ona del món. Eren, en total, cinc finals con­se­cu­ti­ves can­tant la mítica cançó de Queen We are the cham­pi­ons. Tot va començar a Gua­te­mala l'any 2000, quan la selecció va vèncer la tot­po­de­rosa Bra­sil per 4-3. A par­tir d'aquí, sem­pre que havia arri­bat a la final, va sen­tir l'himne des de l'esglaó més alt del podi: or euro­peu a Mos­cou 2001 (2-1 con­tra Ucraïna), or en el mun­dial 2004 a Tai­pei (2-1 con­tra Itàlia), or en l'Euro­copa d'Ostrava 2005 (2-1 con­tra Rússia) i, final­ment, l'or con­ti­nen­tal a Por­tu­gal. Pel camí, Espa­nya només va per­dre l'euro­peu del 2003, quan va caure en les semi­fi­nals del tor­neig.

Camí difícil, tor­neig impe­ca­ble

Per gua­nyar l'Euro­copa a Por­tu­gal no va tenir un camí de roses. En la fase de grups es va des­fer amb solvència d'Ucraïna (6-2), però va empa­tar en la segona jor­nada con­tra Sèrbia (1-1). L'empat in extre­mis dels ser­bis va obli­gar el con­junt espa­nyol a gole­jar Rússia (1-4) per acon­se­guir la pri­mera posició del grup, amb set punts, cer­ti­fi­cant el seu accés a les semi­fi­nals, en les quals se les va veure amb els amfi­tri­ons. Aquest va ser el par­tit més com­pli­cat de tota la com­pe­tició. Espa­nya va acon­se­guir la gesta d'empa­tar un 2-0 en con­tra quan fal­ta­ven poc menys de cinc minuts per al final. Daniel i Andreu Lina­res obli­ga­ven a anar a la lote­ria dels penals per deci­dir qui pas­sa­ria a la final. La victòria per 4-3 va cer­ti­fi­car l'accés. En la final, Espa­nya es va haver d'enfron­tar amb Itàlia, que es va des­fer de Rússia (2-0) en les semi­fi­nals. La final con­tra Itàlia, lluny del pati­ment que van supo­sar els par­tits con­tra Sèrbia o Por­tu­gal, va tenir un domi­na­dor clar: Espa­nya. Els gols de Mar­celo, Daniel i Javi Rodríguez cer­ti­fi­ca­ven una victòria que, tot i que el por­ter italià Feller escurçava diferències a més de deu minuts per al final, en cap moment es va veure en perill. La selecció espa­nyola va gua­nyar amb solvència i no va patir pel títol, tot i la insistència en els últims minuts d'Itàlia per escurçar la diferència en el resul­tat. Així doncs, els juga­dors cata­lans es van eri­gir en peces molt impor­tants dins l'entra­mat tàctic del com­bi­nat espa­nyol, i van par­ti­ci­par de manera activa en el tri­omf final. El seu pes a l'equip va ser deci­siu i no es con­cep un període tan prolífic de títols sense la presència d'aquests juga­dors. La seva apor­tació es va veure recom­pen­sada en forma de victòries, uns fruits que va reco­llir, de manera meres­cuda, la selecció espa­nyola. El seu talent, com­bi­nat amb l'esforç, els ha reser­vat un lloc en la història d'aquest esport.

El present (i futur) de tres jugadors històrics

Dels tres jugadors catalans de futbol sala que van participar en l'europeu de Portugal, només un continua al seu equip de llavors, el FC Barcelona: Jordi Torras. Tots tres eren al Barça aquell 2007, i tots tres van deixar una empremta profunda al seu club d'origen. Per la seva banda, Javi Rodríguez ja feia un any que havia tornat a la seva terra, Barcelona, per estar a prop dels seus i va abandonar el Playas de Castelló FS, equip que l'havia format com a jugador i que li va permetre guanyar-ho gairebé tot. Amb Marc Carmona d'entrenador i, coincidint amb l'auge de la secció del Barça arran de l'arribada de Sandro Rosell a la presidència del club, l'any 2011 Javi Rodríguez ho va guanyar tot, aquest cop com a capità, incloent-hi la UEFA Futsal, la Champions del futbol sala. Després d'aquest any triomfal, Javi Rodríguez va firmar pel Kuwait Club, als 38 anys, per una temporada amb opció a una altra. Recentment –el 26 d'agost–, el jugador de Santa Coloma va confirmar en el seu compte de Twitter que el Consell Superior d'Esports (CSD) li havia concedit la medalla d'or al mèrit esportiu pels èxits aconseguits en tota la seva carrera. El cas d'Andreu Linares és més extens. Va marxar del Barça per jugar a diversos clubs d'Espanya, fins que va decidir penjar les botes per seguir des de les banquetes. Després d'una breu experiència com a entrenador del Bargas FS, actualment dirigeix l'equip juvenil nacional del Ciudad de Toledo. En el seu Twitter, una fotografia immortalitza la coronació d'Espanya a Portugal.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)