Més motor

TONI BOU

VINT VEGADES CAMPIÓ DEL MÓN DE TRIAL

“Arribar a 100 victòries seria increïble”

Toni Bou assegura que continuar guanyant és alhora “la motivació i el premi”

“La Montesa és regular i fiable, per a mi és la millor moto”

M'agraden moltes disciplines, l'enduro per exemple. Però, a més d'agradar-me, per fer-ne hauria de ser competitiu
En general, estem mal acostumats a guanyar moltes coses. Va bé tocar fons una mica per tornar a veure la realitat de les coses
L'embragatge és l'obsessió per a tots els pilots. Qui té un bon embragatge té una bona moto, i treballem per això
Al ‘non stop‘ m'hi he adaptat sobretot perquè fem ‘stop'. El criteri s'ha relaxat i per als que tenim un nom, encara més

Encara no s'ha recu­pe­rat de la fes­tassa de dis­sabte, del trial de diu­menge i de la marató per redac­ci­ons i platós. És el que toca quan s'han gua­nyat vint títols mun­di­als de trial, una dècada d'imba­ti­bi­li­tat tant a l'aire lliure com sota sos­tre. Toni Bou (Piera, 1986) repassa el seu any, la seva tra­jectòria i parla del que ha de venir.

Diu­menge deia que té els exem­ples a casa: un jove que fa que s'exi­geixi entre­nant i un veterà que con­ti­nua moti­vat. Per vostè, gua­nyar no deu ser encara una moti­vació secundària, no?
No. Gua­nyar és la moti­vació i el premi. Quan les coses van bé és més fàcil tre­ba­llar i evo­lu­ci­o­nar. Sem­pre hi ha ganes. Una part d'aquests èxits ve d'uns altres èxits.
Vint títols i sem­bla que no ho valo­rem prou. Se sent trac­tat jus­ta­ment?
El trial és un esport mino­ri­tari, com tants n'hi ha. Però en els últims anys sí que s'ha valo­rat. No serà mai el mateix que la F-1 o Moto GP però estic con­tent amb la reacció dels mit­jans, també gràcies a una bona feina que hem fet a casa. M'ha donat a conèixer una mica més.
Però estem mal acos­tu­mats...
Sí, estem mal acos­tu­mats a gua­nyar mol­tes coses. A vega­des va bé tocar fons una mica per tor­nar a veure la rea­li­tat de les coses. Passa també en el fut­bol. Però aquest és un país de molts èxits i o estàs a dalt o les coses no es valo­ren.
Se li farà llarga la tar­dor?
Sem­pre que­den coses a fer, exhi­bi­ci­ons, el cam­pi­o­nat d'Espa­nya... Però amb més calma. També és quan pots fer evo­lu­ci­o­nar la moto, fer la base de la moto de l'any següent. Però el dia a dia és més tran­quil, pots dis­fru­tar-ho perquè la tem­po­rada comença al gener, molt d'hora, i fins al setem­bre es fa llarga i dura.
On es posa el focus de l'evo­lució mecànica?
Si no hi ha una moto com­ple­ta­ment nova que canviï de part ciclística, de motor, de mides i de pes, i no serà el cas, no hi ha una feina increïble. Però en el trial hi ha una obsessió, sigui en motos de qua­tre temps o de dos temps, i és l'embra­gatge. És el tot. És un ele­ment molt evo­lu­ci­o­nat però encara s'hi pot tre­ba­llar molt més. És una obsessió per a tots els pilots. Qui té un bon embra­gatge té una bona moto i llui­tem per això. L'uti­lit­zem cons­tant­ment i neces­si­tem que s'adapti a la nos­tra manera de pilo­tar. Neces­si­tem que dis­pari molt, per pujar grans parets, però alhora que el puguem con­tro­lar. Aquest com­promís és tan com­pli­cat, tan difícil de tro­bar, que sem­pre l'estàs bus­cant.
Fins on pugui saber-ho, Mon­tesa fa la millor moto de trial?
Crec que sí. No he pogut pro­var la dels meus rivals. Han millo­rat i algu­nes pin­ten molt bé, evo­lu­ci­o­nen. La nos­tra moto és molt regu­lar i molt fia­ble i per mi és la millor.
TRS és qui està més a prop?
No t'ho sabria dir, perquè Gas Gas també és una moto molt bona, molt com­pe­ti­tiva.
Suma 89 victòries. Les 99 de Dou­gie Lampkin estan a l'abast si fa un gran 2017. És una de les moti­va­ci­ons que li que­den.
Seria bonic poder atra­par Dou­gie i superar-lo. 100 victòries seria increïble. A més, hi havia hagut tem­po­ra­des amb poques cur­ses i aques­tes últi­mes n'hem tin­gut mol­tes, 18 l'any 2015 i 15 aquest any. Amb 14 i 12 victòries, he fet un pas de gegant. L'any 2017 el mun­dial can­viarà d'orga­nit­za­dor i sem­bla que ani­rem a menys cur­ses perquè sem­bla que hi haurà menys pro­ves dobles. Tor­narà a cos­tar fer créixer les victòries.
Dotze victòries de dotze. L'any 2011, onze de tretze i l'any 2007, quan encara es per­me­tia atu­rar la moto, nou d'onze. Tam­poc sem­bla que li vagi tan mala­ment la regla ‘non stop'.
Al non stop m'hi he adap­tat sobre­tot perquè fem stop. El pri­mer any em va cos­tar molt entrar-hi i els comis­sa­ris eren més estric­tes, dei­xa­ven parar menys. Ara s'ha rela­xat i dei­xen parar. Per mi no és gens posi­tiu però és evi­dent que m'ajuda. Ens dei­xen parar i als que tenim més nom ens dei­xen parar més. Al final ens estan aju­dant més i alhora per­ju­di­quen els joves, que és a qui en teo­ria es volia bene­fi­ciar.
I els pilots han fet algun plan­te­ja­ment en aquest sen­tit?
Ho vam sot­me­tre a votació a Lour­des i va sor­tir més d'un 90 per cent que volia stop. Per tant [hi posa cara de resig­nació], faran non stop.
Par­lar del final de la seva car­rera quan és el número 1 indis­cu­ti­ble deu ser impropi, però segur que hi ha pen­sat. On es veu quan el trial no li plan­tegi rep­tes?
L'avan­tatge del trial és que és un esport indi­vi­dual i el repte el tens tu, cada dia, con­tra tu mateix. Quan digui prou serà quan vagi a entre­nar-me i no pugui estar al nivell que estic ara. D'evo­lu­ci­o­nar, fa molts anys que evo­lu­ci­ono poc, però con­ti­nuo estant allà. Quan vegi que deixo de poder fer alguna cosa, em plan­te­jaré parar.
Parar, per fer què?
M'ima­gino que física­ment estaré molt cuit perquè sóc un pilot molt agres­siu i tant entre­nant com com­pe­tint sem­pre ho dono tot. Hi ha mol­tes coses que m'agra­den, com ara l'enduro, però a part que m'agradi he de pro­var--ho i ser com­pe­ti­tiu. Si ho sóc, ho inten­taré.
No li recordo grans pro­ble­mes físics, fora de l'espat­lla, que li ha fet la guitza aquest any.
He tin­gut coses peti­tes, a l'esquena, en un genoll, però no han anat a més. He fet molta pre­venció al gimnàs i aquesta rutina m'ha anat molt bé per recu­pe­rar-me de l'espat­lla aquest any.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)