Més motor

El Circuit de Barcelona-Catalunya fa 25 anys

De Montjuïc a Montmeló

L'endemà de l'últim gran premi de F-1 a la muntanya barcelonina es va començar a gestar el Circuit de Catalunya

Avui fa 25 anys que es va inaugurar

El primer gran premi vadeixar per al record una de les imatges icòniques de la F-1 dels anys noranta, el duel entre Mansell i Senna

Sal­va­dor Fàbre­gas acos­tu­mava a res­pi­rar alleu­jat després de cada cursa de F-1 a Montjuïc. Tan­ma­teix, en aca­bar de forma traumàtica la del 1975 –en des­pren­dre's l'aleró al rasant de l'estadi, el Lola de Rolf Stom­me­len es va endur la vida de qua­tre per­so­nes–, el pre­si­dent del RACC va aco­tar el cap. Era cons­ci­ent que la Mun­ta­nya Màgica ja no tor­na­ria a retru­nyir amb els bòlids de la cate­go­ria reina, per bé que l'any següent encara s'hi va dis­pu­tar el mun­dial de moto­ci­clisme –amb l'orga­nit­zació del Reial Moto Club de Cata­lu­nya– i d'alguna manera la Penya Moto­rista Bar­ce­lona va saber tirar enda­vant les 24 Hores fins al 1986, quan la mort de Mingo Parés –ara sí– va cap­bus­sar Montjuïc en un somni etern.

Para­do­xal­ment, tres set­ma­nes abans el Par­la­ment de Cata­lu­nya havia ende­gat el procés que cinc anys més tard –avui en fa 25– cul­mi­na­ria amb la inau­gu­ració del Cir­cuit de Cata­lu­nya (reba­te­jat fa tres anys com a Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya). Montjuïc es man­te­nia silent, però les seves com­pe­ti­ci­ons van renéixer a la fla­mant ins­tal·lació situ­ada al Vallès Ori­en­tal. Fàbre­gas, però, no va viure prou per assa­bo­rir el dia en què la volun­tat política va espe­ro­nar per fi la cre­ació del Cir­cuit.

L'entu­si­asme de Fan­gio

La rei­vin­di­cació històrica havia revi­fat d'ençà del sinis­tre que el 1984 va trun­car la car­rera del pilot valencià de Derbi Ricardo Tormo, quan va xocar con­tra un cotxe men­tre s'entre­nava al polígon indus­trial de Mar­to­re­lles, perquè no tenia un lloc adi­ent per fer-ho. Val a dir, però, que el RACC havia començat a for­jar el pro­jecte l'endemà del comiat simbòlic de Montjuïc. Ja el 1976, els socis de l'enti­tat van par­ti­ci­par en una der­rama perquè el club adquirís uns ter­renys a Cal­des de Mala­ve­lla. Els pro­ble­mes admi­nis­tra­tius van dei­xar el pla en no res, i en aque­lla finca giro­nina ara s'hi alça el camp de golf PGA Cata­lu­nya Resort.

Va ser lla­vors, ja amb Sebastià Sal­vadó a la pre­sidència del RACC, quan Jaume Nogué va albi­rar el Cir­cuit de Cata­lu­nya enfi­lat dalt d'un turo­net de la finca La More­neta. Era un ter­reny rec­tan­gu­lar de 130 hectàrees, als ter­mes muni­ci­pals de Mont­meló (71%), Gra­no­llers (22%) i Parets del Vallès (7%). Fàbre­gas havia con­fiat l'encàrrec de dibui­xar el Cir­cuit a aquest engi­nyer bar­ce­loní. S'hi va lluir. Quan l'argentí Juan Manuel Fan­gio va visi­tar les obres a les dar­re­ries del 1990 –tot just dues set­ma­nes després de la mort del seu vell col·lega Paco Godia, un dels impul­sors a l'ombra del Cir­cuit–, es va mos­trar entu­si­as­mat, i va mani­fes­tar la deci­dida intenció de ser-hi quan s'estrenés. Dit i fet. El 29 de setem­bre del 1991, al mig­dia, el cinc cops campió del món –amb gorra i ulle­res d'avi­a­dor– va con­duir el Mer­ce­des W196 amb el qual 37 anys abans havia com­pe­tit en el Gran Premi Penya Rhin, a Pedral­bes. Dues hores després, la pri­mera cursa de F-1 a Mont­meló va dei­xar per al record una de les imat­ges icòniques de la com­pe­tició dels anys noranta, el duel vibrant a la recta prin­ci­pal entre Nigel Man­sell (Willi­ams) i Ayr­ton Senna (McLa­ren).

El pri­mer gran premi va tirar enda­vant a empen­tes i rodo­lons, però va esta­blir les bases de la ferma orga­nit­zació actual del RACC. De bon començament, el club va voler que els con­trols i ofi­ci­als del Cir­cuit sor­tis­sin de l'afició cata­lana, i amb aquest fi es va fer una cam­pa­nya de cap­tació. L'exem­ple de Xavier Boné val per al munt de per­so­nes que cada cap de set­mana fan pos­si­bles les cur­ses, de forma voluntària. Empès per l'afició, aquest advo­cat tar­ra­goní es va apun­tar a la con­vo­catòria i el 1991 va començar fent de con­trol a la línia de boxs. Un decenni més tard havia ascen­dit fins a direc­tor de cursa de la F-1. S'havia fet un lloc, de bra­cet del Cir­cuit de Cata­lu­nya i amb Montjuïc en el record.

Algunes dates clau del Circuit
03.10.1986
El Parlament
n'aprova la creació.
14.01.1987
La FISA
n'aprova l'avantprojecte.
24.12.1987
El RACC
compra la finca La Moreneta.
24.02.1989
Es col·loca
la primera pedra.
15.03.1989
Comencen
les obres.
13.09.1990
Queda estesa
una capa d'asfalt base.
10.10.1990
El Circuit
apareix en el precalendari de F-1 del 1991.
20.10.1990
Acaba
la campanya per ser oficial o control del Circuit.
20.11.1990
La FISA
visita les obres i qualifica la pista de “magnífica”.
13.12.1990
Fangio
visita les obres.
10.09.1991
S'inaugura
el Circuit de Catalunya.
15.09.1991
S'hi celebren
les primeres curses.
29.09.1991
Primer GP
de F-1.
31.05.1992
Primer GP
de motociclisme.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)