Ral·lis

Nedar i guardar la roba

Les inclemències del temps converteixen l'etapa de terra en una prova de resistència

Sordo treu suc de les condicions i s'enlaira fins al primer lloc

Amb una comunió perfecta amb el cotxe, Sordo va fer dos escratxs

Els puris­tes acos­tu­ma­ven a dir que, en un ral·li, com pit­jors fos­sin les con­di­ci­ons, millor. Doncs ahir van que­dar ben ser­vits. Les inclemències del temps van con­ver­tir l'etapa de terra del Ral·li Cata­lu­nya-Costa Dau­rada en una prova de resistència, que es va cloure amb el sor­pre­nent lide­ratge de Dani Sordo (Hyun­dai), al davant del líder del mun­dial Sébas­tien Ogier (VW), i amb algu­nes bai­xes il·lus­tres, com ara Jari-Matti Lat­vala (VW).

Ara els ral·lis són cur­ses a l'esprint i s'hi ha de córrer sem­pre, però ahir també calia saber nedar i guar­dar la roba. Lite­ral­ment, atès que la pluja va refer­mar durant la pri­mera volta pels trams i els va con­ver­tir en bas­sals de fang, que per­ju­di­ca­ven els pilots més endar­re­rits en l'ordre de sor­tida. “La pluja inunda les rode­res i fem hidro­pla­natge arreu”, va il·lus­trar Kris Meeke, que va bol­car en el pri­mer tram del dia, després de cla­var el morro a l'inte­rior d'un revolt. Aques­tes con­di­ci­ons van afa­vo­rir la regu­la­ri­tat d'Ogier. Sense fer cap escratx, el pilot de Volkswa­gen va tan­car la pri­mera volta com a líder, seguit per Thi­erry Neu­vi­lle (Hyun­dai), a 4.4; Lat­vala, a 5.7, i Sordo, a 10.2.

Retro­bar les sen­sa­ci­ons

A la tarda, la pluja va reme­tre i la situ­ació es va cap­gi­rar. Amb els pas dels cot­xes, els trams s'asse­ca­ven i les pis­tes eren més ràpides. Sordo –sisè en l'ordre de sor­tida– va retro­bar les sen­sa­ci­ons i, amb una comunió per­fecta amb el seu i20 WRC –“quan el cotxe va així de bé s'ha de llui­tar”–, va fer dos escratxs. El pilot del RACC es va enlai­rar fins al pri­mer lloc en el segon pas per Case­res. “Era increïble com llis­cava el tram, però he fet un temps boníssim”, va asse­ve­rar. Ja ho pot ben dir. Ogier va patir de valent per man­te­nir-se dins de la pista i va cedir més de setze segons, superat fins i tot pels millors cot­xes de la cate­go­ria de plata, WRC2. “Hem per­dut tot el temps aquí”, va valo­rar.

Tan­ma­teix, va sobre­viure, no com altres. Neu­vi­lle, lla­vors segon en la gene­ral, va fer una viro­lla i va des­tros­sar el morro del Hyun­dai. Encara bo que va poder con­ti­nuar –per bé que ja no va alçar el cap i va caure al quart lloc–, cosa que no pot dir Lat­vala. El fin­landès havia fet dos escratxs al matí i era ter­cer quan va mal­me­tre una roda i va haver de ple­gar.

“Dis­sabte comença un nou ral·li”, va resu­mir Ogier en aca­bar la jor­nada a Port Aven­tura, quan el sol ja s'havia obert camí per anun­ciar que les jor­na­des d'asfalt, avui i demà, es dis­pu­ta­ran sobre sec. Si el cotxe manté el to, és ter­reny ado­bat per a Sordo. “Però el rival és Ogier”, va reblar. El pilot cantàbric no es refia de l'ins­tint assassí del francès, encara que amb el segon lloc ja en faci prou per con­que­rir el títol mun­dial. Avui tots dos hau­ran d'apar­car les pre­cau­ci­ons d'ahir i anar a totes. Ja no caldrà nedar ni, de retruc, guar­dar res. “Ho dona­ria tot per man­te­nir aquest lloc diu­menge”, va augu­rar Sordo.

Classificació general (1a etapa)
1r Sordo-Martí (Hyundai)
1h18:44.4
2n Ogier-Ingrassia (VW)
a 17.0
3r Mikkelsen-Jaeger (VW)
a 35.1
4t Neuville-Gilsoul (Hyundai)
a 46.3
5è Paddon-Kennard (Hyundai)
a 47.5
6è Ostberg-Floene (Ford)
a 54.3
7è Meeke-Nagle (Citroën)
a 1:06.3
8è Breen-Martin (Citroën)
a 1:44.6
9è Tänak-Mõlder (Ford)
a 2:04.4
10è Camilli-Veillas (Ford)
a 3:44.3
11è Abbring-Marshall (Hyundai)
a 4:02.8
12è Tidemand-Andersson (Skoda R5)
a 4:09.3
13è Kopecky-Dresler (Skoda R5)
a 4:12.3
14è Prokop-Tomanek (Ford))
a 4:20.5
23è Solans-Ibàñez (Ford R2)
a 11:25.2
43è Frigola-Sauleda (Peugeot R2)
a 24:52.5
45è Domènech-Marchal (Citroën R3T)
a 26:06.9
60è Castells-Estadella (Suzuki)
a 59:48.3
Obrir la pista no era l'ideal. En un revolt tenies adherència i, de cop i volta, desapareixia. Però som allà
Andreas Mikkelsen
volkswagen
He gaudit conduint. Més que del fet d'anar líder, el que m'agrada és la manera com ho he fet, segur i sense arriscar
Dani Sordo
hyundai
Després d'un inici tan frustrant, m'he concentrat a trobar el ritme i estar a gust en aquest terreny
Kris Meeke
citroën
Sordo és molt ràpid en l'asfalt. Ara comença un nou ral·li, però amb unes diferències establertes d'antuvi
Sébastien Ogier
volkswagen
He començat bé, amb un escratx, però en un revolt lent he fet una virolla i he colpejat un arbre
Thierry Neuville
hyundai

Solans acarona el primer lloc

Com s'esperava, Nil Solans és el pilot català més ben classificat en el Ral·li Catalunya, amb un Ford Fiesta R2 oficial de M-Sport. A més, el de Matadepera acarona el primer lloc entre els cotxes de tracció davantera. Al final de la feixuga etapa de terra, Solans i el seu copilot, Miki Ibàñez, són segons, a només 4.4 dels italians Andolfi-Fenoli (Peugeot 208 R2), que fan el mundial de WRC3. L'única baixa entre els pilots de casa va ser l'andorrà Marcel Besolí, que no va arribar a començar l'etapa després d'un problema elèctric que ja va afectar el seu Peugeot R2 dijous, a Montjuïc. Per la seva banda, poc més d'un minut separa Pau Frigola (Peugeot R2) i Josep Anton Domènech (Citroën R3T), mentre que Roger Castells (Suzuki) també segueix endavant, a la cua del grup.

Entre els pilots del RACC, Cohete Suárez (Peugeot R5) va trencar el diferencial en el primer tram, va colpejar l'arrel d'un arbre i va obrir la direcció. Amb dos Peugeot R2 preparats per l'equip català GC Motorsport (el mateix de Besolí), Pepe López i Yerai Lemes rodaven en els temps de Solans, però el primer va plegar per una avaria i el segon es va despenjar després d'una punxada.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)