Dakar

“L'objectiu és ser constant”

Motor. Laia Sanz basa la seva estratègia en el Dakar en la regularitat, sense preocupar-se pel que facin els altres. La catalana s'ha preparat intensament per a una cursa amb més navegació

“Un setè. Us sem­bla bé un setè?” Com ja és tra­dició abans de cada Dakar, Josep M. Llo­reda no es va estar d'apu­jar una mica més el llistó de Laia Sanz en la prova reina dels raids, que d'aquí a tres set­ma­nes ini­ciarà la 38a edició, la novena a l'Amèrica del Sud. “Ets molt opti­mista!”, va repli­car la pilot de Cor­bera de Llo­bre­gat al pre­si­dent de KH-7, patro­ci­na­dor de la Laia d'ençà que va tas­tar el Dakar per pri­mer cop, el 2011. Tan­ma­teix, Laia Sanz s'espolsa la pressió del damunt. “Ara ja em dema­nen aca­bar entre els cinc pri­mers. Però el meu objec­tiu és ser cons­tant. Si ets regu­lar cada dia, la clas­si­fi­cació final serà bona”, va rao­nar ahir a Bar­ce­lona, en el seu comiat abans de viat­jar a Asunción, al Para­guai, on el 2 de gener es donarà la sor­tida.

Més nave­gació

El gran aliat de la pilot ofi­cial de KTM, de 31 anys, per tal d'igua­lar el quinzè lloc del 2016 i acos­tar-se a l'excep­ci­o­nal novè del 2015 –millor clas­si­fi­cació abso­luta d'una dona en moto al Dakar– tal vegada serà el recor­re­gut. El direc­tor espor­tiu Marc Coma ha dis­se­nyat un Dakar “més autèntic, com a ell li agra­dava”. “S'ha tor­nat més a l'aven­tura, quan abans era una cursa més a l'esprint”, va asse­gu­rar. La nave­gació tindrà més pes en els 4.000 quilòmetres cro­no­me­trats (d'un total de 9.000), i a més serà més difícil vali­dar els con­trols de pas, donat que el GPS no n'indi­carà la direcció amb una fletxa, com fins ara, i caldrà posar-hi els cinc sen­tits per no esqui­var-ne cap. “Jo em puc per­dre, com tot­hom, però amb difi­cul­tats diàries de nave­gació bai­xarà molt el ritme, i això m'afa­vo­reix”, va valo­rar. “Les diferències no seran de segons, sinó més àmplies”, va afe­gir.

La nave­gació ha estat pre­ci­sa­ment un dels aspec­tes que més ha tre­ba­llat la Laia en l'última set­mana d'assa­jos al Mar­roc, al cos­tat de la resta de l'equip KTM, amb els seus com­panys Toby Price –l'últim ven­ce­dor–, Sam Sun­der­land, Matt­hias Walk­ner i el debu­tant mexicà Iván Ramírez, diri­gits pel direc­tor espor­tiu de l'equip, Jordi Vila­doms. Al final d'una tem­po­rada “força intensa”, en la qual ha gua­nyat el cinquè mun­dial d'enduro femení con­se­cu­tiu, ha cor­re­gut tres grans ral·lis (Abu Dhabi, Qatar i Ata­cama, a Xile) i ha dis­pu­tat per pri­mer cop els 6 Dies d'Enduro, Laia Sanz asse­gura que hi arriba “més ben pre­pa­rada que altres vega­des”. Ja cal que ho esti­gui, perquè el nivell “és molt alt”. “Hi ha vuit pilots into­ca­bles i una vin­tena de molt ràpids”, va asse­gu­rar. Per tant, la seva recepta és no pre­o­cu­par-se “pels altres i ser regu­lar”. “En el Dakar, el gran rival és un mateix”, va sen­ten­ciar.

LAIA SANZ

En el Dakar depens de moltes coses que no controles, però l'objectiu és millorar sempre. Si és un Dakar difícil, tindré més possibilitats
Em trobo molt còmode a KTM. L'equip és com una gran família i les motos són molt fiables. És el millor lloc on podria estar
El meu primer Dakar [el 2011] va ser una idea esbojarrada. Llavors no m'imaginava que m'hi dedicaria i que seria oficial de KTM
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.