Dakar

Coma: “He deixat la meva empremta en el recorregut”

Motor. El director esportiu del Dakar assegura haver plasmat la seva manera d'entendre la cursa en el llibre de ruta de la prova, amb més protagonisme per a la navegació

Les nove­tats en el recor­re­gut i el regla­ment del Dakar reflec­tei­xen la “manera d'enten­dre la cursa” del direc­tor espor­tiu de la prova, Marc Coma, cinc cops ven­ce­dor en moto. En el seu segon Dakar en el càrrec, el d'Avià ha mal­dat per refer­mar “l'ADN” de la prova, la qual cosa vol dir bàsica­ment tor­nar el pro­ta­go­nisme a la nave­gació i res­tar-ne a la velo­ci­tat pura. Coma ho va expli­car ahir a Bar­ce­lona, en una tro­bada amb la premsa cata­lana: “Per mi la gran intenció és tor­nar la nave­gació al lloc que es mereix, perquè els últims anys havia per­dut importància. Qui domini la nave­gació ho ha de veure reflec­tit en la clas­si­fi­cació.”

Sequera a Bolívia

Coma va reve­lar que l'orga­nit­zació del Dakar el va anar a bus­car perquè hi aportés la seva experiència, i és el que ha fet. “Estic con­tent d'haver pogut dei­xar la meva empremta en el recor­re­gut”, va asse­ve­rar. Les difi­cul­tats de nave­gació, amb eta­pes amb més sorra, dunes i trams fora de les pis­tes, es veu­ran accen­tu­a­des per la limi­tació de pres­ta­ci­ons del sis­tema GPS. “La nove­tat que crida més l'atenció és que el GPS ja no aju­darà a tro­bar els con­trols de pas; els pilots només tin­dran les indi­ca­ci­ons del lli­bre de ruta per vali­dar-los”, va expli­car. El nou sis­tema es va assa­jar amb èxit en el ral·li de Mer­zouga, al Mar­roc, el maig pas­sat. “Abans els con­trols de pas tenien un radi d'ober­tura de 800 metres, i una fletxa en el GPS t'hi por­tava. Ara el radi d'ober­tura coin­ci­dirà amb el vali­dació, 300 metres, i els pilots no podran dei­xar de seguir el lli­bre de ruta”, va expli­car. A banda d'això, el GPS només memo­rit­zarà l'últim quilòmetre recor­re­gut (no per­metrà des­fer el camí si el pilot s'equi­voca de molt).

Coma també es va refe­rir a l'emergència per sequera que afecta Bolívia, esce­nari de sis eta­pes a més de 3.000 metres d'alti­tud. “Ens ha obli­gat a ser autònoms en aigua i ens per­metrà mos­trar la cara més solidària del Dakar”, amb diver­ses ini­ci­a­ti­ves encara per con­cre­tar.

ADN

Coma vol que el domini de la navegació es vegi reflectit en la classificació

LIMITACIÓ

Per validar els controls de pas caldrà seguir el llibre de ruta i no fiar-ho tot al GPS

SOLIDARITAT

Diverses iniciatives han de servir per pal·liar l'emergència per sequera a Bolívia

Tres catalans del Dakar ja són llegenda

Xavier Foj, Nani Roma i Jordi Juvanteny seran reconeguts com a Llegendes del Dakar en un acte que se celebrarà el 2 de gener a Asunción, al Paraguai, just abans de la sortida de la prova. El molinenc Xavier Foj, de 57 anys, acumula 25 participacions d'ençà del 1991 i hi torna amb el seu Toyota T2 privat, categoria en què suma tres victòries (2011, 2012 i 2013), per davant de l'equip oficial japonès. L'osonenc Nani Roma, de 44 anys, és un dels tres pilots vencedors en moto (2004) i cotxe (2014), al costat d'Hubert Auriol i Stéphane Peterhansel. El santfeliuenc Jordi Juvanteny, de 56 anys, també va debutar el 1991. Juvanteny ha fet tots els Dakar sud-americans amb el seu fidel camió Man 6x6 de KH-7, al costat dels seus inseparables José Luis Criado i Enric González. Els vigents guanyadors de les categories Producció i 6x6 tornaran a fer d'assistència de l'equip oficial Iveco, transportant-los 2.000 quilos de recanvis.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)