Dakar

JOAN BARREDA

PILOT OFICIAL D'HONDA AL DAKAR

“Sóc aquí per guanyar”

Honda ha posat fil a l'agulla seguint fil per randa totes les indicacions de Joan Barreda, el seu cap de files

“La meva velocitat és allà, però intentaré marcar les diferències en els dies complicats de navegació”

Vam arribar a una situació crítica, però Honda em va demanar una llista de canvis a fer, i s'ha complert tot
Haver de guanyar és un pes que vas arrossegant a la motxilla, però jo l'únic que intento és treure el millor
Fer-se un embolic gran de navegació significa perdre el Dakar. Totes les opcions impliquen córrer molt i no fallar

Joan Bar­reda (11-08-1983, Tor­re­blanca, la Plana Alta) acu­mula tretze victòries d'etapa en el Dakar, però el seu millor resul­tat encara és el setè lloc del 2014. Dit d'una altra manera, els últims anys no hi ha hagut ningú més ràpid que el pilot cas­te­llo­nenc d'Honda, però les cai­gu­des i la falta de fia­bi­li­tat de la moto han posat fre a les seves caval­ca­des. Tan­ma­teix, amb vista a l'edició que arrenca dilluns, asse­gura que per fi ho té tot al seu lloc.

Aquest ha de ser el seu any?
Fa uns anys que inten­tem llui­tar per aquesta car­rera i és clar que hem fallat en alguna cosa i no ens n'hem sor­tit. Aquest ha estat un any de can­vis, com un punt d'inflexió. Hem inten­tat redreçar l'apar­tat de la mecànica, de l'equip, i la pla­ni­fi­cació de la tem­po­rada.
Després de l'aban­do­na­ment en l'edició ante­rior va sem­blar que podia arri­bar a par­tir peres amb Honda. Quins han estat els can­vis que el van fer deci­dir seguir?
Vam arri­bar a una situ­ació crítica, però després del Dakar ens vam asseure i jo vaig dir que no es podia seguir així, que hi havia coses impor­tants que con­si­de­rava que s'havien de can­viar. Els japo­ne­sos em van dema­nar que en fes una llista, i s'ha com­plert tot. El prin­ci­pal canvi va ser el pro­grama de dura­bi­li­tat de la moto. Fins ara sem­pre el feien altres pilots pro­va­dors de la marca, i aquest any me n'he encar­re­gat jo. D'altra banda, el fet de por­tar l'equip a Bar­ce­lona, de tenir-lo més a prop de casa, fa que tot sigui més fàcil que abans, quan l'equip era a Ale­ma­nya. A més, hem introduït gent impor­tant del meu entorn, que seran molt posi­tius de cara a for­mar un equip amb més experiència, per pre­ve­nir pos­si­bles pro­ble­mes.
Por­tar l'equip a Bar­ce­lona, a Santa Perpètua de Mogoda, era un dels can­vis que vostè va dema­nar expres­sa­ment?
Abans l'equip era a Ale­ma­nya, a Spe­ed­brain. Un dels prin­ci­pals can­vis ha estat aquest, posar un res­pon­sa­ble espor­tiu [Roberto Boasso] més pro­per al tema de la mecànica, que ha estat el prin­ci­pal pro­blema d'aquests anys, i no tan polític. És un home que ve de KTM, amb més experiència. Això va obli­gar a dei­xar la seu ale­ma­nya i la millor opció que vam con­si­de­rar va ser por­tar l'equip a Bar­ce­lona, a la seu d'Honda.
Pel que diu, és clar que Honda no el volia per­dre de cap de les mane­res. Això vol dir que és el cap de files clar de l'equip o no hi haurà ordres un cop comenci la cursa?
Sí, sí que n'hi ha. Sóc el pri­mer pilot de l'equip. Però vaja, això també t'ho has de gua­nyar. Si arriba la ter­cera o la quarta etapa i un altre pilot d'Honda és el pri­mer i jo el cinquè, hauré de llui­tar per aju­dar-lo. En aquest sen­tit, de les ordres d'equip, tinc molt de suport i estic molt satis­fet amb la con­fiança que Honda m'ha demos­trat.
La lesió de Kevin Bena­vi­des [quart en l'edició del 2016], un parell de set­ma­nes abans de la sor­tida, els ha tras­bal­sat molt?
Pel que fa a l'equip, és un pro­blema gran. Ens venia molt bé tenir una altra moto allà al davant, entre tan­tes KTM. És una cosa que altres anys hem tro­bat a fal­tar i que ara havíem mirat de reforçar; el fet de no tenir només una opció. És una baixa impor­tant. Serà allà amb nosal­tres i inten­ta­rem apro­fi­tar-nos de tot el que pot apor­tar, encara que sigui estant fora de car­rera.
Quant a la com­pe­ti­ti­vi­tat, li falta alguna cosa a l'Honda CRF res­pecte de la KTM?
No. Sí que et puc dir que la nos­tra moto no serà més com­pe­ti­tiva que l'any pas­sat, però hem inten­tat que sigui més fia­ble.
Asso­lir aquesta fia­bi­li­tat els ha obli­gat a can­viar mol­tes coses, de la moto?
No gai­res. El prin­ci­pal canvi ha sigut el sis­tema d'injecció, que ara s'auto­re­gula a mesura que varia l'altura. Abans no ho feia i havíem de posar un mapa de motor d'altura si calia, però és clar, una etapa no dis­corre sem­pre a la mateixa altura. Ara el motor cor­rerà més o menys, però teòrica­ment sem­pre estarà en con­di­ci­ons òpti­mes de com­bustió, que és el que importa.
KTM ha acon­se­guit quinze victòries segui­des. Pesa la res­pon­sa­bi­li­tat a Honda d'haver de gua­nyar ja d'una vegada per totes?
Sí, es nota. Vul­gues o no, és un pes que vas arros­se­gant a la mot­xi­lla. Però cal aga­far el sis­tema de tre­ball, el sis­tema que fun­ci­ona, i en aquest sis­tema no hi ha lloc per pen­sar en res­pon­sa­bi­li­tats. En aquest sen­tit, ja fa uns anys que estic en aquesta posició de res­pon­sa­bi­li­tat, però l'únic que intento és fer el millor i treure el millor de mi mateix, i crec que aquests últims anys he demos­trat un bon nivell, a l'altura del que s'espe­rava de mi.
Aquest any el recor­re­gut posa èmfasi en la nave­gació en detri­ment de la velo­ci­tat. Això l'afa­vo­reix o el per­ju­dica?
Jo vinc de la vella escola del Marc [Coma] i del Cyril [Des­pres], que corríem a Egipte, Tunísia, en ral·lis amb més nave­gació, que no s'han vist els últims anys al Dakar, amb tanta pista. Tinc ganes de fer aques­tes eta­pes amb més estratègia, més nave­gació, esprémer-les i treure'n tot el suc.
Però un dels punts forts de Joan Bar­reda és la velo­ci­tat.
Però avui en dia hi ha molts pilots també molt ràpids, ja no és Joan Bar­reda sol. Sem­pre he sigut molt ràpid, però els últims anys he demos­trat mol­tes vega­des que també sóc un nave­gant molt bo. No em fa por ni ho veig com un punt deli­cat. Al con­trari, ho veig com una opor­tu­ni­tat per a mi. La meva velo­ci­tat és allà, però inten­taré mar­car les diferències en els dies com­pli­cats de nave­gació.
Així doncs, gua­nyarà qui corri més sense per­dre's?
Això mateix. El nivell del ral·li ha pujat tant que tots els pilots tenen un nivell molt alt de nave­gació. És clar que pots per­dre't, però has de saber-ho solu­ci­o­nar ràpid i per­dent el mínim de temps. Fer-se un embo­lic gran de nave­gació sig­ni­fica per­dre el Dakar. Totes les opci­ons impli­quen córrer, perquè has de córrer per gua­nyar, i no fallar.
Lla­vors, quin serà el seu plan­te­ja­ment? Ata­car d'inici o veure-les venir els pri­mers dies?
Has de ser allà, en el grup cap­da­van­ter. A par­tir del ter­cer o quart dia, el Dakar s'endu­rirà. A Bolívia segur que hi haurà un parell d'eta­pes en què hi haurà diferències impor­tants i caldrà jugar bé amb l'estratègia. Ara bé, per molt que cor­ris al prin­cipi, caldrà guar­dar algun car­tutx per a la segona part del ral·li.
Si ara li ofe­ris­sin un podi a Bue­nos Aires, el fir­ma­ria, o només li val gua­nyar?
Sols val gua­nyar. El que vol Honda és gua­nyar i és per això que jo sóc aquí.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.