Ral·lis

Nova era per partida doble

Ral·lis. L'estrena dels nous cotxes i els canvis de pilots provocats per la retirada de Volkswagen, i el retorn de Citroën i Toyota, plantegen el campionat més obert i esperat dels últims deu anys

El mun­dial de ral·lis més obert i espe­rat dels últims deu anys comença aquest ves­pre a Mon­te­carlo. Per si l'estrena dels nous cot­xes WRC Plus, més potents i espec­ta­cu­lars, no fos un al·lici­ent prou atrac­tiu, els can­vis de pilots pro­vo­cats per la reti­rada de Volkswa­gen, i el retorn de Citroën i Toyota, han aca­bat de sac­se­jar els pronòstics. Ras i curt, a hores d'ara nome­nar un favo­rit és impos­si­ble. Sébas­tien Ogier torna a lluir el número 1 i els colors de Red Bull, però en comp­tes del tot­po­derós VW Polo ara con­du­eix el nou Ford Fiesta de l'equip M-Sport (tècni­ca­ment ofi­cial però amb pres­su­post pri­vat). A més, l'ha pro­vat poc –fa tot just un mes que va fit­xar per Mal­colm Wil­son– i, a diferència del cotxe dels seus qua­tre títols, no l'ha desen­vo­lu­pat ell.

Mikkel­sen, depo­sat

En canvi, Kris Meeke ha tin­gut tot un any de pro­ves per fer al seu gust el nou Citroën C3, amb el qual la marca fran­cesa torna al WRC després del pas tri­om­fal pel mun­dial de turis­mes. De moment, però, l'equip de Ver­sa­lles només té a punt dues uni­tats del C3, i a Mon­te­carlo Craig Breen cor­rerà amb un DS3 del 2016.

Això pot pena­lit­zar Citroën en la taula de mar­ques, apar­tat en què el can­di­dat més ferm sem­bla Hyun­dai. L'equip amb seu a Alze­nau, Ale­ma­nya, manté inal­te­rada una for­mació força equi­li­brada, amb Hay­den Pad­don, Thi­erry Neu­vi­lle i Dani Sordo. Sense VW, millo­rar el sub­cam­pi­o­nat del 2016 és un objec­tiu ben fac­ti­ble, atès que tant Citroën com M-Sport Ford juguen la carta d'un cap de files clar.

També Toyota, que ha rebut Jari-Matti Lat­vala amb els braços oberts després del comiat de VW. Val a dir que la pri­mera opció de Tommi Mäkinen –el tetra­campió fin­landès és el cap espor­tiu de l'equip, que té la seu a Jyväskylä– era Ogier, però el francès va pro­var el Yaris i el Fiesta, i la balança va caure del cos­tat del cotxe de Cum­bria. La decisió parla clar del nivell de com­pe­ti­ti­vi­tat actual del Yaris. Amb tot, el retorn del pri­mer fabri­cant mun­dial –després del pas infructuós per la F-1 i quan encara per­se­gueix la victòria a Le Mans– és una ale­nada d'aire fresc per al WRC, i per­met girar full a l'adéu sob­tat de VW. No a tot­hom, però. Andreas Mikkel­sen, ven­ce­dor de l'últim ral·li del 2016, no ha tro­bat cap volant lliure d'un WRC Plus i a Mon­te­carlo con­duirà un Skoda de la cate­go­ria WRC2.

4
marques
competiran en el WRC. No n'hi havia tantes des del 2008 (Citroën, Ford, Subaru i Suzuki).
El cotxe sembla prou fort, però en tot cas aquest any es tracta d'anar-lo desenvolupant
Jari-Matti Latvala
En aquest primer ral·li, el meu objectiu és ben senzill: estar tranquil i divertir-me dins del cotxe
Kris Meeke
És un nou curs en tots els sentits de la paraula: nova època, nou cotxe i nou equip. Estic motivat
Sébastien Ogier
Tots comencem de zero, però és clar que tenim un bon equip i que lluitarem pel títol de marques
Dani Sordo
13
ral·lis
tindrà el campionat, els mateixos que el 2016. Entre el 2004 i el 2007 n'hi va haver setze.
380
cavalls
de potència tenen els nous cotxes (uns 70 més que abans), amb un pes de 1.175 kg (25 kg menys).

El líder amaga l'escombra

Casualitat o no, la retirada de Volkswagen ha coincidit amb el canvi en la normativa de l'ordre de sortida que Sébastien Ogier reivindicava des de feia dos anys. D'ara endavant, el líder de la general només obrirà la cursa en la primera etapa, i dissabte i diumenge els pilots oficials abordaran els trams en ordre invers al de la classificació, com ja es feia el 2014. En els dos últims cursos, l'ordre només s'invertia el diumenge, una mesura anti-Ogier que va fer que l'any passat el tetracampió només guanyés un dels vuit ral·lis de terra disputats (però cinc de cinc entre els d'asfalt i neu), alentit pel fet d'haver d'escombrar la graveta solta.

També hi ha canvis en el sistema de puntuació. Per a la classificació de marques, sumaran punts els dos pilots més ben classificats de cadascuna (abans els havien de nomenar). En el power stage, l'últim tram de cada ral·li, ara hi sumaran punts els cinc pilots més ràpids (abans, tres) i l'autor de l'escratx se n'endurà cinc en comptes de tres.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)