Dakar

DANI OLIVERAS

PILOT DE RAIDS

“Tinc ritme, ara he de confiar que puc anar més ràpid”

Amb el seu millor resultat en el Dakar encara fresc, el pilot de Vilablareix creu que té marge de millora amb l'equip Himoinsa

“Els pilots veiem positiu el nou format de cursa, i crec que Marc Coma ho té molt clar”

Una mica ja sabia on podia estar. El meu objectiu personal era ser dels 20 primers i per a l'equip també era bo
Amb més navegació és més important que el pilot no falli. Els més intel·ligents són els que ara van més per on toca

No fa ni quinze dies que va obte­nir el seu millor resul­tat en el Dakar. El dinovè lloc de Dani Oli­ve­ras (Vila­bla­reix, 1987) encara hau­ria pogut ser millor si no hagués hagut d'espe­rar Gerard Farrés en l'última etapa per asse­gu­rar el podi del man­lle­uenc (20 minuts per­duts) i sense el seu únic error de nave­gació (una hora per­duda dos dies abans). Oli­ve­ras, pilot de l'equip Himoinsa, pre­fe­reix no recórrer al “si no fos...” i enfila un any que li ha de per­me­tre afron­tar el Dakar 2018 amb pers­pec­ti­ves de millora.

És el resul­tat que espe­rava?
Hi he tre­ba­llat tota la tem­po­rada, tot i que no he pogut fer gai­res entre­na­ments al Mar­roc com Farrés o Cer­van­tes per les lesi­ons al canell i al peroné. Vaig arri­bar just al Dakar. Però, havent-me entre­nat amb Gerard Farrés, una mica ja sabia on podia estar. No diria dels 20 pri­mers, perquè no havia pogut com­pe­tit con­tra ells en cap cursa, però sí, tenia ritme i el meu objec­tiu per­so­nal era ser dels 20 pri­mers. Per a l'equip també era un bon objec­tiu.
Quan s'adona que ho pot acon­se­guir?
Tenia el dor­sal 82, i això era una mala jugada, perquè els pri­mers dies se surt per ordre de dor­sal, les eta­pes eren sobre­tot de pista, amb molta calor i pols, i fins que no vaig avançar pilots més lents per posar-me on em tocava van pas­sar tres o qua­tre dies. Al cinquè dia vaig fer una etapa molt bona [va ser 10è]. Hi havia molta nave­gació i vaig poder remun­tar mol­tes posi­ci­ons perquè els de davant es van per­dre.
Aquell dia li va sor­tir tot rodó o és que se'n surt espe­ci­al­ment bé amb la nave­gació?
Me'n surto bas­tant bé. Quan hi ha zones de molta nave­gació em con­cen­tro molt i ho porto bas­tant bé. Però també em va pas­sar que en l'ante­penúltima etapa, per con­fiar massa en mi, em vaig equi­vo­car i em vaig ficar a dins d'un canyó del qual no podia sor­tir. Vaig haver de recu­lar dos quilòmetres per tro­bar una sor­tida, després em vaig per­dre i vaig car­re­gar una hora de més que em va cos­tar qua­tre o cinc posi­ci­ons en la gene­ral. Tot­hom es per­dia aquell dia, i jo ho vaig fer bé allà on la resta s'equi­vo­cava, però en canvi vaig fallar en una nota que vaig sor­tir d'un riu 200 metres més enda­vant del compte.
Aquesta edició l'ha con­vençut que té futur en el Dakar, o això ja ho tenia clar abans?
Cada any se n'aprèn, és una cursa de pujar gra­ons, d'experiència. Tenia clar que neces­si­tava tenir el ritme i l'experiència. Aquest any he pogut anar amb una moto específica de raid, tot i que no fos ofi­cial. El ritme el tinc. He rodat amb pilots cap­da­van­ters, Laia Sanz [16a], Hélder Rodri­gues [12è], Ivan Cer­van­tes. Todd Smith [18è], pilots amb motos ofi­ci­als que no estan tan lluny. Neces­sito con­fiar més que puc anar més ràpid, tot i que en això sí que hi fa tenir una moto ofi­cial. Però també he vol­gut evi­tar ris­cos perquè havia d'asse­gu­rar la feina d'estar pen­dent de Gerard Farrés i Ivan Cer­van­tes. També he de polir cose­tes de nave­gació, a còpia de fer algun entre­na­ment més i alguna cursa més.
I això ho tindrà aquest any?
Crec que sí. Tinc tota la tem­po­rada amb l'equip Himoinsa. Després del Dakar 2016 vam fer un acord per dos anys i ara tenim pro­gra­mats més tests al Mar­roc, el raid de Mer­zouga [també al Mar­roc] i la Baja Aragó i el Roma­ni­acs [l'enduro extrem més cone­gut, a Roma­nia]. Jo, per la meva banda, faré qua­tre o cinc cur­ses d'enduro extrem.
Quina diferència hi ha entre la seva moto i una d'ofi­cial?
Bàsica­ment, motor i sus­pen­si­ons. Les sus­pen­si­ons absor­bei­xen millor els sotracs i el motor té dos o tres cavalls més, però sobre­tot es nota en el parell motor. Aca­ben tenint entre 5 i 10 km/h més de velo­ci­tat punta. Les Honda feien 183 o 184, es va molt ràpid. Jo he estat molt con­tent amb la meva. Sabíem que hi podíem con­fiar i no va donar cap pro­blema.
L'equip era pri­vat, però amb mit­jans.
No tenim dos mecànics per moto, però jo, quan arribo, no m'he d'ocu­par de res. No teníem recan­vis en cap camió i per això amb Anto­nio Gimeno, a més de fer la nos­tra cursa, estàvem pen­dents de Farrés i Cer­van­tes.
Quan va debu­tar al Dakar ho va fer esti­mu­lat pel debut de Laia Sanz, que com vostè venia del trial, o ja ho tenia deci­dit?
Des de petit sem­pre havia dit que quan deixés el trial volia córrer el Dakar. Amb la Laia tenim amis­tat de petits, ens hem entre­nat junts, però jo ja ho tenia clar, el Dakar sem­pre m'ha atret molt i Gas Gas em va donar l'opor­tu­ni­tat.
El podi de Farrés com a pri­vat és excep­ci­o­nal. Amb l'estil de cursa que hi havia fins l'any pas­sat hau­ria estat pos­si­ble?
No ho sé. Cada any pas­sen coses i cada any és dife­rent. Però el nou for­mat ajuda que equips pri­vats com el nos­tre puguin des­pun­tar més. Si hi ha eta­pes amb molta nave­gació és més impor­tant que el pilot no falli que no pas 5 o 10 km/h més de velo­ci­tat. Aquest for­mat fa que en les clas­si­fi­ca­ci­ons es bar­re­gin més ofi­ci­als i pri­vats, ho fa tot més emo­ci­o­nant.
La diferència prin­ci­pal d'aquest Dakar amb els ante­ri­ors ha estat la nave­gació?
Sobre­tot pel que fa a les aju­des per tro­bar els punts de pas. Abans l'ins­tru­ment obria la pan­ta­lla a 800 metres, i ara no. Abans podies recu­lar perquè con­ser­va­ves el camí que havies traçat, i ara no. Abans, quan arri­ba­ves al way point l'ins­tru­ment se't posava a zero en el camí cap al següent i ara no, i si por­tes des­vi­ació la vas acu­mu­lant. Tot això fa que tot sigui més lent i si t'obli­des de recal­cu­lar els errors et serà més difícil tro­bar el way point següent. I els pilots més intel·ligents són els que van més per on toca i s'obren més pos­si­bi­li­tats.
Sap si Marc Coma insis­tirà en aquest model de cursa?
En gene­ral, els pilots hem fet saber que aquest for­mat el veiem posi­tiu, ens agrada molt més. No tenim res­posta, però crec que Marc Coma ho té molt clar. Pot­ser han fal­tat quilòmetres d'espe­cial per culpa del temps. Si l'any que ve es poden fer menys quilòmetres d'enllaç serà molt posi­tiu.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)